Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2021
    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • Kuluttajavirasto
  • 2010
https://www.kkv.fi/ajankohtaista/Tiedotteet/kuluttajavirasto/2010/27.5.2010-markkinaoikeus-linjasi-maaraaikaisten-kannykkasopimusten-jatkamista/
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • Kuluttajavirasto
  • 2010

Ajankohtaista

  • Tiedotteet
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
  • Uutiset
  • Uutissyötteet (RSS)
  • Uutiskirjeet
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Ura KKV:ssä

Markkinaoikeus linjasi määräaikaisten kännykkäsopimusten jatkamista

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
27.5.2010

Markkinaoikeus on kieltänyt TeliaSoneraa käyttämästä sopimuksen jatkumiseen liittyvää epäselvää ja harhaanjohtavaa ehtoa. Asiakkaille ei ole kerrottu riittävän selvästi, että määräaikainen sopimus jatkuu automaattisesti, ellei asiakas erikseen kiellä sitä.

Markkinaoikeus on antanut päätöksen määräaikaisten matkapuhelinliittymäsopimusten sitovuudesta. Ratkaisu koskee TeliaSoneran Kestoetu-sopimusta. Kestoetu-sopimuksen tehnyt asiakas maksaa sunnuntain aikana soittamistaan kotimaan normaalihintaisista puheluista enintään yhden euron.

TeliaSonera on tarjonnut Kestoetu-sopimusta vuoden kestävänä määräaikaisena sopimuksena. Sopimus ei kuitenkaan ole päättynyt vuoden kuluttua, vaan asiakkaan on täytynyt erikseen irtisanoa se viimeistään kaksi viikkoa ennen sopimuskauden päättymistä. TeliaSonera on muistuttanut irtisanomismahdollisuudesta yhdellä teksti- tai multimediaviestillä noin kuukautta ennen sopimuskauden päättymistä.

Jos asiakas ei ole reagoinut irtisanomismuistutukseen, sopimus on jatkunut automaattisesti aina vuoden kerrallaan. Asiakkaat eivät aina ole ymmärtäneet tätä, vaan heille on tullut yllätyksenä se, että he eivät voikaan Kestoetusopimuksen vuoksi vaihtaa numeroaan toiselle operaattorille.

Kuluttajavirasto/kuluttaja-asiamies piti lainvastaisena tällaista sopimusten ketjuttamista ja vei asian markkinaoikeuden ratkaistavaksi. Viraston kannan mukaan m ääräaikaisen sopimuksen on loputtava määräajan umpeutuessa ilman, että asiakkaan pitää reagoida asiaan.

Markkinaoikeus katsoi, että TeliaSonera ei voi jatkaa määräaikaisten sopimusten ketjuttamista nykyisessä muodossaan. Sopimuksen automaattinen jatkuminen pitää ilmoittaa sopimusehdoissa selvemmin ja siitä pitää kertoa asiakkaalle ymmärrettävällä tavalla jo sopimuksentekovaiheessa. Sopimuskauden päättymisestä ja u uden määräaikaisen kauden alkamisesta ei myöskään voi ilmoittaa ainoastaan teksti- tai multimediaviestillä.

Markkinaoikeus määräsi lisäksi, että kuluttajilla on oltava oikeus siirtää puhelinnumeronsa toiselle operaattorille määräaikaisesta liittymäsopimuksesta huolimatta. Asiakas ei silti pääse kokonaan eroon vanhasta sopimuksesta, vaan joutuu maksamaan siihen liittyvät kulut sopimuksen päättymiseen saakka. Nämä kulut riippuvat kunkin sopimuksen sisällöstä.

Kuluttajavirasto/kuluttaja-asiamies on ollut huolissaan määräaikaisten sopimusten yleistymisestä ja pitää siksi markkinaoikeuden ratkaisua oikeansuuntaisena,

- Kuluttajien vapaa liikkuvuus markkinoilla edistää markkinoiden toimivuutta ja sitä kautta hyödyttää myös yrityksiä. Ne eivät kuitenkaan aina näytä oivaltavan tätä, vaan yrittävät sitoa asiakkaita paikoilleen jopa määräaikaisia sopimuksia ketjuttamalla, sanoo johtaja Anja Peltonen Kuluttajavirastosta.

Markkinaoikeuden päätös tulee voimaan 1.7.2010 lähtien. Kumpikin osapuoli voi hakea valituslupaa korkeimmalta oikeudelta 29.6.2010 mennessä.


Päivitetty 25.7.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 25.7.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV