Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Vuosi 2015
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • Kuluttajavirasto
  • 2010
https://www.kkv.fi/ajankohtaista/Tiedotteet/kuluttajavirasto/2010/5.2.2010-operaattorit-hutiloivat-liittymien-puhelinmyynnissa/
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • Kuluttajavirasto
  • 2010

Ajankohtaista

  • Tiedotteet
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
  • Uutiset
  • Uutissyötteet (RSS)
  • Uutiskirjeet
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Ura KKV:ssä

Operaattorit hutiloivat liittymien puhelinmyynnissä

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
5.2.2010

Operaattorit myyvät matkapuhelin- ja laajakaistaliittymiä liikkeiden lisäksi myös puhelimitse. Kuluttajaviraston havaintojen mukaan lainsäädännön vaatimukset sivuutetaan puhelinmyynnissä liian usein.

Kuluttajavirastoon on tullut liittymien puhelinmyynnistä runsaasti yhteydenottoja. Niiden perusteella vaikuttaa siltä, että myyjä tulkitsee puhelinkeskustelun usein aivan eri tavalla kuin asiakas.

Operaattori on saattanut lähettää kuluttajalle tilausvahvistuksen ja uuden sim-kortin, vaikka tämä on omasta mielestään pyytänyt ainoastaan tarjouksen tai lisätietoja. Puhelinmyyjä on myös voinut tehdä kuluttajan nykyiselle operaattorille numeron siirtopyynnön, vaikka kuluttaja ei ole antanut siihen lupaa.

Ongelmia on aiheuttanut myös se, että puhelinmyyjät ovat antaneet liittymästä harhaanjohtavia tai puutteellisia tietoja. Asiakkaalle hehkutetaan hinta- tai muita etuja, kun taas olennaiset sopimusehdot jätetään pimentoon. Myyjä ei esimerkiksi välttämättä lainkaan mainitse liittymän määräaikaisuutta, ellei kuluttaja osaa itse sitä kysyä.

Markkinoinnin lisäksi myös tilauksen vahvistamiseen ja peruuttamiseen liittyvissä menettelytavoissa on ollut puutteita. Jos asiakas on tilannut liittymän, hän ei ole aina saanut tilauksestaan vahvistusta tai vahvistus on ollut epäselvä. Joissain tapauksissa asiakkaalle on saatettu lähettää vahvistus normaalihintaisesta liittymästä, vaikka hän on tilannut tarjoushintaisen liittymän.

Puhelimessa tapahtuva kaupankäynti on etämyyntiä, jossa asiakkaalla on 14 vuorokauden peruuttamisaika. Puhelinmyyjät eivät kuitenkaan ole aina kertoneet tästä oikeudesta selvästi. Operaattorit ovat myös joissain tapauksissa kertoneet asiakkaalle, että peruuttaminen ei onnistu, vaikka tämä olisi tehnyt peruutuksen määräajassa eikä liittymää olisi vielä toimitettu hänelle.

- Operaattorit eivät ole suunnitelleet myyntitapahtuman eri vaiheita tarpeeksi huolellisesti, eivätkä ole ottaneet niissä huomioon lainsäädännön vaatimuksia. Sen seurauksena kuluttajat joutuvat kohtuuttomiin tilanteisiin. Pahimmassa tapauksessa he jäävät täysin tyhjän päälle, kun ovat peruuttaneet heille vastoin tahtoa toimitetun uuden liittymän ja operaattori on jo ehtinyt katkaissut heidän vanhan liittymänsä, sanoo johtaja Anja Peltonen Kuluttajavirastosta.

Kuluttajavirasto on erityisesti huolissaan vanhusten ja muiden erityisryhmien asemasta puhelinmyynnin asiakkaina. Viraston tietoon tulleissa tapauksissa vanhuksille on myyty kytkypaketteja ja lankapuhelimen korvaavia liittymiä, jotka ovat olleet heidän tarpeisiinsa nähden aivan liian monimutkaisia.

Liittymien myynnin ongelmat eivät koske ainoastaan puhelinmyyntiä, vaan samat puutteet näkyvät myös myymälöissä, kauppakeskusten ständeillä ja internetissä tapahtuvassa kaupankäynnissä. Tilanteen korjaamiseksi Kuluttajavirasto, operaattorit ja alan järjestöt ovat sopineet, että myynnin eri vaiheita ja niiden ajoitusta muutetaan yhdessä nykyistä yhtenäisemmiksi ja selkeämmiksi. Työn tueksi Kuluttajavirasto on laatinut linjauksen, jossa käydään läpi viestintäpalveluiden etämyynnin perussäännöt käytännön esimerkkien avulla.

Lue lisää

Kuluttajaviraston linjaus Viestintäpalveluiden etämyynti


Päivitetty 25.7.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 25.7.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV