5.7.2010
Kuluttajavirasto on huolissaan siitä, että suoraveloituspalveluihin liittyvistä muutoksista ei ole kerrottu riittävän selvästi eikä riittävän ajoissa. Viime kädessä väärinymmärryksistä kärsivät kuluttajat.
Kuluttajaviraston tietoon on tullut suoraveloitukseen liittyviä väärinkäsityksiä. Ainakin kunnilla ja asunto-osakeyhtiöillä saattaa olla puutteellisia tietoja siitä, millaisia vaikutuksia yhtenäiseen euromaksualueeseen (Single Euro Payments Area, SEPA) siirtymisellä on kansalliseen suoraveloitukseen.
Väärinymmärrykset johtuvat siitä, että alun perin kansallisen suoraveloituksen arveltiin päättyvän tämän vuoden aikana. Myöhemmin selvisi, että se on näillä näkymin päättymässä vasta vuoden 2013 lopussa. Tieto ajankohdan muuttumisesta ei kuitenkaan ole tavoittanut ajoissa kaikkia toimijoita.
Ainakin yhdellä kuntayhtymällä on ollut tiedossa vain alkuperäinen aikataulu ja siksi se on ilmoittanut luopuvansa sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaiden laskujen suoraveloituksesta tänä vuonna. Asiakkaiden joukossa on runsaasti vanhuksia ja vuodepotilaita, joista osa ei pysty maksamaan laskuja omatoimisesti.
Kuluttajavirasto on huolissaan siitä, onko muillakin tahoilla virheellinen käsitys kansallisen suoraveloituksen päättymisestä. Väärän tiedon perusteella on myös mahdollisesti tehty päätöksiä, joilla on kuluttajille haitallisia seurauksia.
Kuluttajavirasto on keskustellut suoraveloitukseen liittyvästä tiedotuksesta Kuntaliiton ja Finanssialan Keskusliiton kanssa. Virasto on myös pyytänyt Finanssialan Keskusliittoa kiinnittämään jatkossa huomiota siihen, että sen jakama informaatio on selkeää ja että se jaetaan riittävän ajoissa.