7.6.2010
Kuluttajaviraston ja tietosuojavaltuutetun valvontakampanja paljastaa, että suuri osa pikaluottoja tarjoavista yrityksistä ei noudata alaa koskevaa lainsäädäntöä. Viranomaiset tulevat puuttumaan yritysten lainvastaisiin toimintatapoihin. Kuluttajavirasto on lisäksi pyytänyt poliisia tutkimaan mahdollisen kiskontatapauksen.
Pikaluottoihin liittyviä ongelmia on yritetty ehkäistä uudella lainsäädännöllä. Pikaluottoja tarjoavat yritykset eivät enää helmikuusta lähtien ole saaneet myöntää luottoja, elleivät ne tunnista hakijaa ns. vahvalla tunnistusmenetelmällä, kuten verkkopankkitunnuksilla. Yritysten on myös pitänyt ilmoittaa markkinoinnissaan luoton todellinen vuosikorko. Lisäksi ne eivät ole saaneet enää maksaa rahaa asiakkaiden tileille yöaikaan.
Kuluttajavirasto ja tietosuojavaltuutettu tarkastivat kevään aikana, miten hyvin noin 80 pikaluottoja tarjoavaa yritystä noudattaa uusia vaatimuksia. Viranomaiset kiinnittivät huomiota erityisesti siihen, miten hyvin yritykset noudattavat uusia vaatimuksia. Samalla tarkasteltiin myös yleisemmin kuluttajansuojan ja tietosuojan toteutumista.
Vain 30 yritystä tunnistaa luotonhakijat lain edellyttämällä tavalla eli vahvalla tunnistusmenetelmällä. Monet jättävät tunnistamisen asiakkaan vastuulle antamalla hänen valita, käyttääkö hän lainaa hakiessaan pankkitunnuksiaan vai ei. Lain mukaan yritysten on kuitenkin tunnistettava paitsi kaikki uudet asiakkaat, myös ne uutta luottoa hakevat vanhat asiakkaat, joiden kanssa yritys on asioinut ennen helmikuuta 2010.
13 yritystä ilmoittaa todellisen vuosikoron puutteellisesti. Todellinen vuosikorko saatetaan mainita, mutta ei riittävän näkyvästi, vaan esimerkiksi pelkästään sopimusehdoissa. Neljä yritystä maksaa edelleen rahat asiakkaiden tileille yöaikaan.
Asiakastietojen käsittelyssä aukkoja
Pikaluottoja tarjoavien yritysten on huolehdittava siitä, että niiden asiakasrekistereissä on virheettömät tiedot ja että tietoja ei säilytetä tarpeettoman kauan. Yritysten on myös aina perusteltava tietojen käyttötarkoitukset.
Valvontakampanja osoitti, että pikaluottoyritykset säilyttävät luotonhakijoiden henkilötietoja rekistereissään tyypillisimmin 5-10 vuotta. Näin pitkät säilytysajat sisältävät riskin siitä, että asiakasrekisteritiedot eivät pysy ajan tasalla. Kuluttajavirasto ja tietosuojavaltuutettu ovat saaneet ilmoituksia, joissa puhelinnumeroa vaihtanut kuluttaja on saanut pikaluottoyritykseltä laskutukseen ja perintään liittyviä viestejä tai tekstiviestimainoksia, koska numeron aikaisempi haltija on ollut kyseisen yrityksen asiakas.
Noin kolmasosa alan yrityksistä kuuluu johonkin konserniin. Tällaisten yritysten asiakastiedot saattavat päätyä konsernin muiden yritysten käyttöön, jopa kuluttajien tietämättä. Tietoja saatetaan käyttää suoramarkkinoinnissa ja luottopäätösten teossa.
Tarkastuksissa selvisi myös, että yritykset eivät ole aina tehneet tietosuojavaltuutetulle lain edellyttämiä ennakkoilmoituksia automatisoitujen päätöksentekojärjestelmien käyttämisestä tai henkilötietojen käsittelyn ulkoistamisesta.
Yritysten korjattava virheelliset menettelytavat
Kuluttajavirasto ja tietosuojavaltuutettu edellyttävät, että yritykset korjaavat lainvastaiset ja puutteelliset toimintatapansa. Viranomaiset seuraavat tilannetta ja tulevat puuttumaan epäkohtiin.
Valvontakampanjan yhteydessä Kuluttajavirasto on tehnyt tutkintapyynnön poliisille mahdollisesta kiskonnasta pikaluottojen tarjonnassa.