Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Vuosi 2015
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • Kuluttajavirasto
  • 2010
https://www.kkv.fi/ajankohtaista/Tiedotteet/kuluttajavirasto/2010/7.6.2010-kuluttajaviraston-ja-tietosuojavaltuutetun-valvontakampanja-pikaluottojen-tarjonnassa-edelleen-lainvastaisuuksia/
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • Kuluttajavirasto
  • 2010

Ajankohtaista

  • Tiedotteet
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
  • Uutiset
  • Uutissyötteet (RSS)
  • Uutiskirjeet
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Ura KKV:ssä

Kuluttajaviraston ja tietosuojavaltuutetun valvontakampanja: Pikaluottojen tarjonnassa edelleen lainvastaisuuksia

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
7.6.2010

Kuluttajaviraston ja tietosuojavaltuutetun valvontakampanja paljastaa, että suuri osa pikaluottoja tarjoavista yrityksistä ei noudata alaa koskevaa lainsäädäntöä. Viranomaiset tulevat puuttumaan yritysten lainvastaisiin toimintatapoihin. Kuluttajavirasto on lisäksi pyytänyt poliisia tutkimaan mahdollisen kiskontatapauksen.

Pikaluottoihin liittyviä ongelmia on yritetty ehkäistä uudella lainsäädännöllä. Pikaluottoja tarjoavat yritykset eivät enää helmikuusta lähtien ole saaneet myöntää luottoja, elleivät ne tunnista hakijaa ns. vahvalla tunnistusmenetelmällä, kuten verkkopankkitunnuksilla. Yritysten on myös pitänyt ilmoittaa markkinoinnissaan luoton todellinen vuosikorko. Lisäksi ne eivät ole saaneet enää maksaa rahaa asiakkaiden tileille yöaikaan.

Kuluttajavirasto ja tietosuojavaltuutettu tarkastivat kevään aikana, miten hyvin noin 80 pikaluottoja tarjoavaa yritystä noudattaa uusia vaatimuksia. Viranomaiset kiinnittivät huomiota erityisesti siihen, miten hyvin yritykset noudattavat uusia vaatimuksia. Samalla tarkasteltiin myös yleisemmin kuluttajansuojan ja tietosuojan toteutumista.

Vain 30 yritystä tunnistaa luotonhakijat lain edellyttämällä tavalla eli vahvalla tunnistusmenetelmällä. Monet jättävät tunnistamisen asiakkaan vastuulle antamalla hänen valita, käyttääkö hän lainaa hakiessaan pankkitunnuksiaan vai ei. Lain mukaan yritysten on kuitenkin tunnistettava paitsi kaikki uudet asiakkaat, myös ne uutta luottoa hakevat vanhat asiakkaat, joiden kanssa yritys on asioinut ennen helmikuuta 2010.

13 yritystä ilmoittaa todellisen vuosikoron puutteellisesti. Todellinen vuosikorko saatetaan mainita, mutta ei riittävän näkyvästi, vaan esimerkiksi pelkästään sopimusehdoissa. Neljä yritystä maksaa edelleen rahat asiakkaiden tileille yöaikaan.

Asiakastietojen käsittelyssä aukkoja

Pikaluottoja tarjoavien yritysten on huolehdittava siitä, että niiden asiakasrekistereissä on virheettömät tiedot ja että tietoja ei säilytetä tarpeettoman kauan. Yritysten on myös aina perusteltava tietojen käyttötarkoitukset.  

Valvontakampanja osoitti, että pikaluottoyritykset säilyttävät luotonhakijoiden henkilötietoja rekistereissään tyypillisimmin 5-10 vuotta. Näin pitkät säilytysajat sisältävät riskin siitä, että asiakasrekisteritiedot eivät pysy ajan tasalla. Kuluttajavirasto ja tietosuojavaltuutettu ovat saaneet ilmoituksia, joissa puhelinnumeroa vaihtanut kuluttaja on saanut pikaluottoyritykseltä laskutukseen ja perintään liittyviä viestejä tai tekstiviestimainoksia, koska numeron aikaisempi haltija on ollut kyseisen yrityksen asiakas.

Noin kolmasosa alan yrityksistä kuuluu johonkin konserniin. Tällaisten yritysten asiakastiedot saattavat päätyä konsernin muiden yritysten käyttöön, jopa kuluttajien tietämättä. Tietoja saatetaan käyttää suoramarkkinoinnissa ja luottopäätösten teossa.  

Tarkastuksissa selvisi myös, että yritykset eivät ole aina tehneet tietosuojavaltuutetulle lain edellyttämiä ennakkoilmoituksia automatisoitujen päätöksentekojärjestelmien käyttämisestä tai henkilötietojen käsittelyn ulkoistamisesta.

Yritysten korjattava virheelliset menettelytavat

Kuluttajavirasto ja tietosuojavaltuutettu edellyttävät, että yritykset korjaavat lainvastaiset ja puutteelliset toimintatapansa. Viranomaiset seuraavat tilannetta ja tulevat puuttumaan epäkohtiin. 

Valvontakampanjan yhteydessä Kuluttajavirasto on tehnyt tutkintapyynnön poliisille mahdollisesta kiskonnasta pikaluottojen tarjonnassa.


Päivitetty 25.7.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 25.7.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV