Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2021
    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Uutiset
  • 2016
https://www.kkv.fi/ajankohtaista/Uutiset/2016/viikon-vinkki-vanhemman-kannattaa-selvittaa-lasten-mobiili--ja-konsolipeleihin-liittyvien-ostosten-pelisaannot-lapselleen-ja-itselleen/
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Uutiset
  • 2016

Ajankohtaista

  • Tiedotteet
  • Uutiset
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
  • Uutissyötteet (RSS)
  • Uutiskirjeet
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Ura KKV:ssä

Viikon vinkki: Vanhemman kannattaa selvittää lasten mobiili- ja konsolipeleihin liittyvien ostosten pelisäännöt lapselleen ja itselleen

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
1.2.2016

On hyvä muistaa, että mobiililaitteita ja pelikonsoleita käytetään nykyään myös maksamiseen, ja useat lapsille hankitut ja lasten keskuudessa suositut pelit sisältävät maksullisia lisäominaisuuksia.

Välty ikäviltä taloudellisilta yllätyksiltä seuraavin keinoin:

  • Muista, että ilmaiseen peliinkin sisältyy usein maksullisia lisäominaisuuksia.
  • Huomioi, että luottokorttitietosi yleensä tallentuvat pelioston yhteydessä ja ne voivat olla lapsen käytettävissä.
  • Estä luottokorttisi käyttö laitekohtaisilla asetuksilla ja pelimyyjän opastamalla tavalla. Esimerkiksi aseta pelitilin ostojen valtuuttamiseen salasana.
  • Tutustu hankkimasi pelin sopimusehtoihin ja ominaisuuksiin sekä tarkasta, mitä tapahtuu, jos yrität tehdä pelinsisäisiä ostoja.
  • Kerro lapselle pelin maksullisista ominaisuuksista ja sopikaa pelisäännöistä, muun muassa siitä, että hankintoihin on pyydettävä aina vanhemman lupa.
  • Voit myös käyttää erilaisia prepaid-kortteja, joita voi ostaa muun muassa kioskeista ja pelikaupoista, jolloin peliostoja voi tehdä vain ennalta rajoitettuun summaan asti.

Useimmilla pelintarjoajilla ja peliyhtiöillä on myös omat vanhemmille suunnatut ohjesivustonsa, joten tutustu niihin.

Jos ei-toivottuja ostoja on tapahtunut, voi toimia seuraavasti:

  • Tarkastele ensin luottokortti- tai matkapuhelinliittymälaskusta, mikä yritys on tehnyt veloitukset. Lapsi osaa yleensä kertoa, mitä pelejä hän on pelannut.
  • Ota yhteyttä veloitukset tehneeseen tahoon mahdollisen sovintoratkaisun saavuttamiseksi. Kerro, jos et ole valtuuttanut ostoja tai ollut niistä tietoinen ja laskun on tehnyt alaikäinen, joka ei ole ymmärtänyt pelaamisen maksullisuutta, etkä ole valtuuttanut ostoja tai ollut niistä tietoinen.

    Jos yhteydenotto ei tuota tulosta, kuluttajalla on oikeus esittää vaatimuksensa myös luottokorttiyhtiölle tai operaattorilla, joilla on palveluntarjoajan kanssa yhteisvastuu ongelmatilanteiden selvittämisessä.

    Jos maksu on veloitettu luottokortilta, voit valittaa asiasta myös maksun veloittaneelle luottokorttiyhtiölle.
    Jos maksu on veloitettu liittymälaskun yhteydessä, voit valittaa asiasta myös maksun veloittaneelle operaattorille.
  • Varaudu siihen, että et saa täyttä hyvitystä tapahtuneesta, jos mukana on omaa huolimattomuuttasi. Kokemuksemme mukaan osa laskuttajista on kuitenkin varsin myötämielisiä näissä tilanteissa.

Jos asia ei etene, voit kysyä neuvoa

  • kuluttajaneuvonnasta, josta saa tietoa kuluttajan oikeuksista ja sovitteluapua kuluttajan ja yrityksen väliseen riitaan.
  • Euroopan kuluttajakeskukselta, joka auttaa kuluttajia rajat ylittävän kaupan ongelmissa.

Lue lisää
Lapsi kuluttajana
Virheestä vastaava taho palveluiden virhetilanteissa
Liittymien laskutuksen ongelmatilanteet
Euroopan kuluttajakeskus: Verkkokauppa


Asiasanat: Viikon vinkki
Päivitetty 1.2.2016 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 1.2.2016 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV