1.2.2016
On hyvä muistaa, että mobiililaitteita ja pelikonsoleita käytetään nykyään myös maksamiseen, ja useat lapsille hankitut ja lasten keskuudessa suositut pelit sisältävät maksullisia lisäominaisuuksia.
Välty ikäviltä taloudellisilta yllätyksiltä seuraavin keinoin:
- Muista, että ilmaiseen peliinkin sisältyy usein maksullisia lisäominaisuuksia.
- Huomioi, että luottokorttitietosi yleensä tallentuvat pelioston yhteydessä ja ne voivat olla lapsen käytettävissä.
- Estä luottokorttisi käyttö laitekohtaisilla asetuksilla ja pelimyyjän opastamalla tavalla. Esimerkiksi aseta pelitilin ostojen valtuuttamiseen salasana.
- Tutustu hankkimasi pelin sopimusehtoihin ja ominaisuuksiin sekä tarkasta, mitä tapahtuu, jos yrität tehdä pelinsisäisiä ostoja.
- Kerro lapselle pelin maksullisista ominaisuuksista ja sopikaa pelisäännöistä, muun muassa siitä, että hankintoihin on pyydettävä aina vanhemman lupa.
- Voit myös käyttää erilaisia prepaid-kortteja, joita voi ostaa muun muassa kioskeista ja pelikaupoista, jolloin peliostoja voi tehdä vain ennalta rajoitettuun summaan asti.
Useimmilla pelintarjoajilla ja peliyhtiöillä on myös omat vanhemmille suunnatut ohjesivustonsa, joten tutustu niihin.
Jos ei-toivottuja ostoja on tapahtunut, voi toimia seuraavasti:
- Tarkastele ensin luottokortti- tai matkapuhelinliittymälaskusta, mikä yritys on tehnyt veloitukset. Lapsi osaa yleensä kertoa, mitä pelejä hän on pelannut.
- Ota yhteyttä veloitukset tehneeseen tahoon mahdollisen sovintoratkaisun saavuttamiseksi. Kerro, jos et ole valtuuttanut ostoja tai ollut niistä tietoinen ja laskun on tehnyt alaikäinen, joka ei ole ymmärtänyt pelaamisen maksullisuutta, etkä ole valtuuttanut ostoja tai ollut niistä tietoinen.
Jos yhteydenotto ei tuota tulosta, kuluttajalla on oikeus esittää vaatimuksensa myös luottokorttiyhtiölle tai operaattorilla, joilla on palveluntarjoajan kanssa yhteisvastuu ongelmatilanteiden selvittämisessä.
Jos maksu on veloitettu luottokortilta, voit valittaa asiasta myös maksun veloittaneelle luottokorttiyhtiölle.
Jos maksu on veloitettu liittymälaskun yhteydessä, voit valittaa asiasta myös maksun veloittaneelle operaattorille.
- Varaudu siihen, että et saa täyttä hyvitystä tapahtuneesta, jos mukana on omaa huolimattomuuttasi. Kokemuksemme mukaan osa laskuttajista on kuitenkin varsin myötämielisiä näissä tilanteissa.
Jos asia ei etene, voit kysyä neuvoa
Lue lisää
Lapsi kuluttajana
Virheestä vastaava taho palveluiden virhetilanteissa
Liittymien laskutuksen ongelmatilanteet
Euroopan kuluttajakeskus: Verkkokauppa