Viikon vinkki: Ilmoita vuokramökin puutteista viivyttelemättä

10.7.2017

Mökkiä vuokratessa ilmoitus ja todellisuus eivät aina välttämättä kohtaa. Kun saavut vuokraamallesi mökille, tarkista ensimmäiseksi, että mökin varustelu ja kunto vastaavat sovittua. Ilmoita mahdollisista puutteista mökin vuokraajalle saman tien, jotta yritys voi käyttää oikeuttaan korjata virhe. Soittaminen on yleensä paras keino tavoittaa vuokraaja saman tien.

Jos puutetta tai virhettä ei pystytä korjaamaan, voit pyytää hinnanalennusta hyvitykseksi. Koko sopimus voidaan tarvittaessa purkaa, jos mökki ei vastaa lainkaan sitä mitä on sovittu, kuitenkin useimmiten silloin, jos eroavaisuudet ovat merkittäviä.

Voit halutessasi valokuvaamalla dokumentoida mökin kunnon, niin sinulla on todistusaineistoa mahdollisia riitatilanteita varten.

Joka tapauksessa vuokraajalle on aina hyvä tehdä korvausvaatimus myös kirjallisesti, esimerkiksi sähköpostitse. Reklamaatiossa tulisi olla esillä selkeästi mistä on kysymys ja mitä vaatimuksia asiasta on.

Mökkien välitysyrityksiin ja mökkejä vuokraaviin yrityksiin pätee riitatilanteissa kuluttajansuojalaki. Jos reklamaatio yritykselle ei tuota toivottua tulosta, voit ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan. Jos mökki on vuokrattu yksityishenkilöiltä, asiaan ei sovelleta kuluttajansuojalakia.

Kun varaat mökin verkossa, peruuttamisehdot kannattaa lukea huolella

Mökin varausehdot kannattaa lukea huolella, sillä muista verkko-ostoksista tuttu 14 vuorokauden peruuttamisoikeus ei koske majoituspalveluita, kuten tietyksi ajankohdaksi sovittua mökkimajoitusta.

Monet majoituspalvelut tarjoavat kuluttajille kuitenkin sopimusehdoissaan mahdollisuuden varauksen peruuttamiseen tai siirtämiseen.

Kannattaa silti olla tarkkana, koska peruuttamisajankohdat usein vaihtelevat sen mukaan mitä lähempänä vuokrausajankohta on, ja esimerkiksi viime hetken edullisista tarjouksista peruuttamisoikeus voi puuttua.

Lue lisää

Opastusta ja sovitteluapua riitatilanteessa tarjoaa kuluttajaneuvonta

 

Päivitetty 10.7.2017 Tulosta