Viikon vinkki: Reklamoi luottojen perusteettomista kuluista

25.9.2017

Jos kuluttajaluotosta peritään perusteettomia korkoja tai muita kuluja, sinulla on oikeus pidättäytyä niiden maksamisesta ja vaatia luotonantajaa selvittämään niiden oikeellisuus.

Perusteettomia luottokuluja ei tarvitse maksaa, eikä niiden maksamattomuus voi johtaa maksuhäiriömerkintään, vaikka niitä laskuttava tai perivä yritys uhkaisikin maksuhäiriömerkinnällä. Asian selvittämisessä kannattaa kysyä ohjeita kuluttajaneuvonnasta.

  • Voit jättää maksamatta esimerkiksi kuluttajansuojalain korkokattosäännöksen ylittävät luottokustannukset. Jos luoton määrä tai luottoraja on alle 2 000 euroa, luoton todellinen vuosikorko saa tällä hetkellä olla enintään 50 prosenttiyksikköä.
  • Luotonantaja ei voi myöskään periä korkoa tai maksuja, joista ei ole sovittu luottosopimuksessa. Jos sinulle ei ole annettu mahdollisuutta saada sopimusta itsellesi pysyvällä tavalla sopimusta tehtäessä, sinulta ei saa periä lainkaan luottokorkoa tai maksuja.
  • Luotonantaja ei saa myöskään periä lisämaksullisia tekstiviestikuluja muun muassa lainan hakemisesta, lainapäätöksen tekemisestä kuten vahvistusviestin lähettämisestä tai mahdollisesta eräpäivän siirrosta.

Jos luotosta perittävät kulut ovat mielestäsi perusteettomia, etene näin:

  1. Reklamoi laskuttajalle ja kiistä maksuvelvollisuutesi perusteettomilta osin. Kysy ohjeita kuluttajaneuvonnasta.
  2. Jos perusteetonta kulua alkaa periä perintätoimisto, kiistä jälleen perusteettomien luottokulujen maksuvelvollisuutesi ja perusteettomasti aiheutuneet perintäkulut. Kun esität asianmukaisen perusteen, perintää ei saa kiistetyltä osin jatkaa ennen asian selvittämistä.
  3. Jos saat luottotietorekisteristä ilmoituksen maksuhäiriömerkinnästä, tee korjaamisvaatimus virheellisinä pitämistäsi luottotiedoista.

Jos korkokaton ulkopuolisessa, vähintään 2.000 euron luotossa luottokustannukset ovat kohtuuttoman suuret tai luottokustannuksia koskevat sopimusehdot epäselvät, sinun kannattaa kääntyä kuluttajaneuvonnan puoleen ja vaatia luottokustannusten kohtuullistamista.

Lue lisää

Kuluttajaoikeusneuvojien yhteystiedot

Valittaminen perusteettomasta laskusta tai perinnästä

Reklamaatio-apuri

Perintäkulut ja perinnän eteneminen

Tietosuojavaltuutettu: Tarkastusoikeus ja tiedon korjaaminen


Päivitetty 25.9.2017 Tulosta