Viikon vinkki: Tiedätkö miten toimia, jos lapsi on tehnyt yllätyslaskun mobiili- ja konsolipeleissä?

24.7.2017

Alaikäiset voivat tehdä ilman huoltajan suostumusta vain heille tavanomaisia ja vähämerkityksellisiä ostoksia, eikä verkko- tai mobiilimaailma tee poikkeusta tähän periaatteeseen. Vaikka liittymäsopimuksen mukaan vanhempi vastaa kännykän käytöstä aiheutuneista kuluista, operaattorit, luotonantajat tai pelejä ja muita palveluita tarjoavat yritykset eivät automaattisesti vapaudu vastuustaan vetoamalla vanhempien vastuuseen.

Vanhempien kannattaa kuitenkin muistaa, että yllätyslaskut voi estää asettamalla operaattorien tarjoamat palveluestot lapsen liittymään. Myös aikuisen omassa matkapuhelimessa tai SIM-kortilla varustetussa tabletissa kannattaa ikävien yllätysten välttämiseksi käyttää palveluestoja, erityisesti silloin, jos laite on perheen lapsien käytössä tai saatavilla.

Lasta kannattaa aina ohjata ja opastaa laitteiden ja median käytössä. Kerro lapselle pelien ja palveluiden maksullisista ominaisuuksista ja sopikaa pelisäännöistä, muun muassa siitä, että hankintoihin on pyydettävä aina vanhemman lupa.

Jos ei-toivottuja ostoja on tapahtunut, voit toimia seuraavasti

  • Vaadi operaattorilta tai kännyköihin palveluita tarjoavalta yritykseltä kaupan purkamista tai asian sovittelua. Sinulla on aina oikeus esittää vaatimuksesi myös operaattorille, kun maksu veloitetaan liittymälaskun yhteydessä. Operaattorilla on palveluntarjoajan kanssa yhteisvastuu ongelmatilanteiden selvittämisessä.
  • Kerro, jos et ole valtuuttanut ostoja tai ollut niistä tietoinen ja laskun on tehnyt alaikäinen.
  • Vaatimus kannattaa esittää mahdollisten riitatilanteiden selvittämisen helpottamiseksi kirjallisesti. Hyödynnä verkkosivujemme ohjeiden lisäksi sovellustamme Reklamaatio-apuria

Jos asia ei etene, voit kysyä neuvoa

  • kuluttajaneuvonnasta, josta saa tietoa kuluttajan oikeuksista ja sovitteluapua kuluttajan ja yrityksen väliseen riitaan.
  • Euroopan kuluttajakeskukselta, joka auttaa kuluttajia rajat ylittävän kaupan kuluttajakysymyksissä, kun tuote on ostettu tai tilattu Suomen ulkopuolelta muusta EU-maasta, Norjasta tai Islannista.

Lue lisää:
Lapsi mobiilipalveluiden ja internetin käyttäjänä

Päivitetty 24.7.2017 Tulosta