Viikon vinkki: Pankkitietoja ja -tunnuksia ei koskaan pidä kertoa tai luovuttaa puhelimitse

5.6.2017

Huijauksen uhriksi voi joutua kuka tahansa, mutta varsinkin iäkkäämmillä ihmisillä on erityinen riski joutua huijausyrityksen kohteeksi.

Huijauksille on yhteistä se, että sinua houkutellaan antamaan rahasi, henkilötietosi tai tili- ja luottokorttitietosi, etkä yleensä saa mitään vastineeksi tai tuote ei vastaa luvattua.

Poliisi on tiedottanut ajankohtaisesta huijauksesta, missä iäkkäät ihmiset ovat saaneet eri puolilla Suomea puhelinsoittoja poliisiksi esittäytyneiltä henkilöiltä. Valepoliisit ovat erilaisilla verukkeilla kysyneet ikäihmisten pankkikortti- tai verkkopankkitunnuksia.

Auta estämään läheisen huijaus

Voit auttaa läheistäsi suojelemaan itseään ottamalla puheeksi puhelut ja muut yhteydenotot, ja voit antaa muutamia yksinkertaisia neuvoja:

  • Pankkitietoja ja -tunnuksia ei koskaan pidä kertoa tai luovuttaa, vaikka joku niitä kysyisi. Poliisi, muut viranomaiset tai pankit eivät ikinä pyydä näitä tietoja puhelimitse.

  • Älä koskaan vastaa heti tarjoukseen. Puhu sukulaiselle, ystävälle, naapurille tai hoitajallesi ennen kuin lähetät rahaa.

  • Älä koskaan luota kehenkään, joka kertoo, että olet voittanut arpajaisissa tai luvannut suuren palkinnon – he haluavat sinun lähettävän rahaa tai tilaavan jotakin, etkä koskaan saa luvattua voittoa.

  • Tarkista aina saamasi laskun aiheellisuus.

  • Ilmoittaudu posti- ja puhelinmyyntiä rajoittavaan suoramarkkinoinnin kieltopalveluun. Mikäli puheluita tulee paljon kiellosta huolimatta, saattaa puhelinnumeron vaihto olla ainoa keino päästä eroon huijauspuheluista.

  • Huolehdi tietokoneen tietoturvasta ja sen päivityksestä. Ohjelmat on hyvä laittaa päivittymään automaattisesti.

Lisätietoa
Estä läheisesi huijaaminen
Lasku ilman tilausta ja tilausansa
Suoramarkkinoinnin kieltäminen

Päivitetty 5.6.2017 Tulosta