Viikon vinkki: Kuinka kauan tuotteen korjaus saa kestää?

6.11.2017

Lain mukaan korjaus on tehtävä kohtuullisessa ajassa. Missään ei kuitenkaan määritellä, mikä on kunkin laitteen osalta kohtuullisena pidettävä korjausaika. Kohtuullista korjausaikaa arvioidaan ottamalla huomioon tavaran välttämättömyys taloudessa ja kuluttajan tilanne laitteen käyttäjänä. Kohtuullinen korjausaika on yleensä korkeintaan 2 viikkoa.

Esimerkiksi

  • lapsiperheen pyykinpesukone ei saa viipyä huollossa pitkään eli korjausaika voi olla vain muutamia päiviä.
  • viihde-elektroniikan laitteet eivät kuulu kodin välttämättömimpiin laitteisiin, mutta niidenkään korjaus ei saisi kestää useita viikkoja.

Jos kohtuullinen korjausaika ylittyy, voit pyytää käyttöösi sijaislaitetta, vaikka sen antaminen ei olekaan yrityksen lakisääteinen velvollisuus. Antamalla sijaislaitteen yritys voi kuitenkin välttyä muilta hyvitysvaatimuksilta.

Jos sijaislaitetta ei ole annettu, eikä korjausta ole mahdollista tehdä kohtuullisessa ajassa, voit vaatia

  • hinnanalennusta tai tuotteen vaihtamista virheettömään. Voit myös vaatia kaupan purkamista, jos virhe ei ole vähäinen, eikä sitä voi korvata muilla keinoilla.
  • korjauksen viivästymisestä aiheutuneiden kulujen korvaamista, jos et voi käyttää laitetta pitkiin aikoihin. Esimerkiksi jos kameraa korjataan kuukausi ja joudut lomamatkalla turvautumaan esimerkiksi kertakäyttökameraan tai pyykkikone on korjauksessa niin pitkään, että vaatteet on pestävä pesulassa.
  • korvausta siitä, että ei voi hyödyntää ostamaansa tavaraa. Korvauksiin käyttöhyödyn menetyksestä on oikeus vain, jos myyjä on toiminut huolimattomasti ja haitta on merkittävä. Hyvitystä käyttöhyödyn menetyksestä voi vaatia, vaikka suoranaista taloudellista vahinkoa ei olekaan syntynyt.

Lue lisää
Korjauskustannukset, -paikka ja -kesto

Päivitetty 6.11.2017 Tulosta