Viikon vinkki: Kuluttajalla on kaupanteon jälkeen oikeus saada asiakaspalvelua perushintaisesta numerosta

31.7.2017

Yritysten on tarjottava asiakaspalvelua perushintaisesta numerosta, kun kyse on aiemmin tehtyyn kauppaan tai sopimukseen liittyvästä asiasta, kuten viivästyksestä tai virheestä, sopimuksen irtisanomisesta tai purkamisesta, laskutuksen selvittämisestä.

Asiakassuhteen hoitamisessa sallittuja perushintaisia numeroita ovat:

  • kokonaan maksuttomat numerot.
  • yritysnumerot, joihin soittamisen hinta ei ylitä Viestintäviraston määrittelemää laskennallista perushintaa. Voimassa oleva laskennallinen perushinta on 0,084 € /min.
  • yritysnumerot, joihin soittamisen hinta määräytyy kuluttajan liittymäsopimuksen perusteella (pelkkä paikallisverkkomaksu tai matkapuhelinmaksu, numeron perässä maininta pvm/mpm).
  • matkapuhelinnumero tai lankaverkonnumero, johon soittamisen hinta määräytyy kuluttajan liittymäsopimuksen perusteella.

Kuluttaja voi vaatia yritystä korvaamaan sallitun perushinnan ylittävät puhelinkulut jälkikäteen, jos yritys käyttää tehtyihin kauppoihin tai sopimuksiin liittyvässä puhelinpalvelussaan perushintaista numeroa kalliimpaa puhelinnumeroa.

Perushintaisen asiakaspalvelunumeron vaatimus ei koske rahoituspalvelua tai -välinettä koskevaa sopimusta kuten esimerkiksi luotto- ja vakuutussopimuksia.

Lue lisää
Asiakaspalvelun maksullisuus

Päivitetty 31.7.2017 Tulosta