Viikon vinkki: Kun teetät remontin, tee myös kirjallinen sopimus

2.5.2017

Remontin tilaajan kannattaa panostaa suunnitelmien lisäksi kirjalliseen sopimukseen. Myös alkutilanteen kartoitus kannattaa tehdä huolella, jotta remontin edetessä ilmaantuisi mahdollisimman vähän lisätöitä aiheuttavia yllätyksiä.

Kun sovit remontista kirjallisesti, voit välttää ei-toivotut riidat ja työn viivästymisenkin, koska väärinkäsityksille on vähemmän aihetta. Jos olet itse maallikko remonttiasioissa, kannattaa varsinkin isompien remonttien suunnittelussa käyttää asiantuntijaa.

Kirjallinen sopimus helpottaa myös hyvästä suunnittelusta huolimatta syntyneiden riitojen ratkaisua. Jos remonttifirma esimerkiksi ei pysy aikataulussa, sisältö ei vastaa lupauksia tai remontin hinta nousee, sovittuja asioita on vaikea näyttää toteen, jos sopimus on tehty vain suullisesti. Kilpailu- ja kuluttajaviraston verkkosivuilla on pienremontin sopimusmalli, jota voi hyödyntää sopimusta tehdessään.

Kannattaa myös muistaa, että kuluttajansuojalakiin voi tukeutua vain niissä tilanteissa, joissa remontin tekijä on elinkeinonharjoittaja. Lisätietoja remontin teettäjän oikeuksista saat Kilpailu- ja kuluttajaviraston verkkosivuilta.

Remontteihin liittyvät kuluttajien yhteydenotot vuodesta toiseen valitusten kärkijoukoissa

Kuluttajaneuvontaan ja kuluttaja-asiamiehelle on tullut alkuvuoden aikana jo noin 2100 (1.1.-30.4.2017) remonttien tuoteryhmään (Remonttipalvelut, talopaketit, työkalut, tarvikkeet) liittyvää yhteydenottoa. Remontteihin liittyvien kuluttajien yhteydenottojen määrä on vain hieman vähemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Viime vuonna kuluttajaneuvontaan ja kuluttaja-asiamiehelle tuli remonteista yhteensä yli 6700 kuluttajien yhteydenottoa. Remontit olivat neljänneksi suurin tuoteryhmä kuluttajien yhteydenotoissa.

Lue lisää
Remontin tilaaminen ja sopimus
Remontin virheet ja viivästys
Tilastoja

Päivitetty 2.5.2017 Tulosta