Viikon vinkki: Minne reklamoit käytetyn auton virheestä?

3.4.2017
  1. Jos käytetty auto on ostettu autoliikkeestä tai muulta yritykseltä, ostajalla on kuluttajansuojalain mukainen suoja. Ostajan on aina ensin tehtävä virheestä valitus myyjälle, mutta kiistatilanteessa hän voi turvautua kuluttajaneuvonnan apuun. Maahantuoja tai muu aiempi myyntiporras on vastuussa auton virheistä, jos sen antama takuu on voimassa.

  2. Jos käytetty auto on ostettu yksityiseltä henkilöltä, kahden yksityishenkilön väliseen kauppaan ei sovelleta kuluttajansuojalakia vaan kauppalakia, jonka säännökset virheen määrittelyn osalta ovat kuluttajansuojalakia vastaavia. Auton ostaja ei voi turvautua kuluttajaneuvonnan apuun, eikä saattaa asiaa kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi.Ostajan kannattaa tehdä virheestä ensin valitus myyjälle. Jos valitus ei johda tulokseen, ostaja voi viedä asian käräjäoikeuteen.

  3. Tehdastakuun ollessa voimassa kuluttaja voi vaatia takuunantajaa vastaamaan viasta takuuehtojen mukaisesti. Esimerkiksi puhkiruostumattomuustakuut ja -turvat ovat pitkäkestoisia. Ostajan on ensin ilmoitettava viasta takuunantajalle. Mahdollisessa takuuta koskevassa kiistatilanteessa ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttajan tulee olla yhteydessä maistraattien kuluttajaneuvontaan.

Lue lisää
Käytetyn auton virhe
Kuluttajaneuvonta
Reklamaatio-apuri Sovellus auttaa kirjallisen valituksen laatimisessa yritykselle ja tarjoaa tietoa oikeuksistasi autokaupan virhetilanteessa


Päivitetty 3.4.2017 Tulosta