Viikon vinkki: Tee valitus lennosta tai pakettimatkasta Reklamaatio-apurilla

16.10.2017

Jos jäät lennon viivästyessä tai peruuntuessa vaille sinulle kuuluvia korvauksia tai pakettimatka ei vastaakaan sovittua, voit käyttää Reklamaatio-apuria (www.reklamaatio-apuri.fi) hyvityksen vaatimisessa. Sovellus tarjoaa myös tietoa kuluttajan oikeuksista ja antaa neuvoja yleisimpiin ongelmatilanteisiin.

Esimerkiksi

  • lentomatkustajana voit käyttää apuria vakiokorvauksen tai vahingonkorvauksen vaatimiseen.
  • pakettimatkalaisena voit vaatia apurilla muun muassa hinnanalennusta, jos valmismatka ei vastannut sitä mitä oli tilattu. Esimerkiksi hotellin taso tai sijainti ei vastannut sovittua, luvattuja retkiä ei järjestetty tai mainostettua ilmastointia ei ollutkaan. Pakettimatkoilla ilmenevistä puutteista esimerkiksi majoituksessa kannattaa reklamoida heti paikan päällä. 

Jos kyseessä on ulkomainen lentoyhtiö tai matkanjärjestäjä, jolla ei ole suomenkielistä asiakaspalvelua reklamaatio kannattaa tehdä englanninkielellä.

Toimi näin:

  1. Lähetä reklamaatio yritykselle ja pyri neuvottelemaan hyvityksestä tai muusta ratkaisusta. Rek-lamaatio-apuri on apuväline, eikä lähetä sitä automaattisesti yritykselle. Sinun pitää siis itse toimittaa reklamaatio vastapuolellesi.

  2. Jos et pääse asiassasi toivomaasi lopputulokseen, voit ottaa yhteyttä maksuttomaan valtakunnal-liseen kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi) Saat selvitettyä asiasi kuluttajaneuvonnassa mahdollisimman sujuvasti, kun olet ensin tehnyt reklamaation yritykselle ja neuvotellut hyvityksestä.

Kuluttajaneuvonta neuvoo maksutta kuluttajia erilaissa yrityksiin ja palveluntarjoajiin liittyvissä on-gelmatilanteissa.

Lisätietoa

Reklamaatio-apuri 

Kuluttajaneuvonta 

Euroopan kuluttajakeskus

Päivitetty 16.10.2017 Tulosta