Viikon vinkki: Voiko alennusmyynnistä ostetun tuotteen vaihtaa tai palauttaa?

26.6.2017

Alennuksella myytäviä tuotteita koskevat samat säännöt kuin normaalihintaisia tuotteita.

Virheetöntä tuotetta ei voi vaihtaa, ellei liike ole antanut vaihto- tai palautusoikeutta. Vaihto- ja palautusoikeuden myöntäminen on liikkeelle vapaaehtoista, joten tarkista liikekohtaiset oikeudet jo ennen tuotteen ostamista.

Verkkokaupassa puolestaan valtaosalla tuotteista on 14 päivän peruuttamisoikeus, jonka kuluessa kaupan voi perua ilman erityistä syytä. Poikkeuksena tästä ovat esimerkiksi mittatilaustuotteet sekä sinetöitynä toimitetut tuotteet, joita ei voi terveydellisistä tai hygieniasyistä paketin avaamisen jälkeen palauttaa, esimerkiksi piilolinssit, kosteusvoiteet ja lääkkeet.

Jos alennusmyyntituotteessa on virhe, josta ei ole etukäteen kerrottu eikä virhettä ole voinut huomata tuotetta normaalisti tarkastaessa, liike on velvollinen hyvittämään virheen vaihtamalla tuotteen virheettömään tai korjaamalla virheen. Jos se ei onnistu kohtuullisessa ajassa, voi vaatia hinnanalennusta. Jos virhe on niin merkittävä, ettei sitä voi hyvittää näillä keinoin, voi vaatia kaupan purkamista.

Lue lisää
Kaupan peruminen

Päivitetty 26.6.2017 Tulosta