Viikon vinkki: Voit saada sähkölaskun virheestä tai viivästyksestä korvausta

9.10.2017

Jos sähkölaskussasi on laskutusvirhe tai lasku ei tule ajallaan, on sähkömarkkinalain mukaan kyseessä sähköntoimituksen virhe. Tee reklamaatio laskun lähettäneelle sähköyhtiölle ja vaadi laskutusvirheestä hinnanalennusta. Sähkömarkkinalaissa ei ole määritelty, miten suuri hinnanalennuksen pitää olla, vaan alennus arvioidaan aina tapauskohtaisesti virhettä vastaavaksi.
 
Hinnanalennuksen lisäksi sinulla on oikeus saada laskulle myös kohtuullinen maksuaika, jos sinulta laskutetaan takautuvasti pitkältä jaksolta ja laskun määrä nousee suureksi.
 
Sähköyhtiön on oikaistava virheellinen laskutus viipymättä. Jos laskutusvirheestä aiheutuu sinulle välittömiä vahinkoja, voit vaatia niistä vahingonkorvausta. Tällaisia vahinkoja ovat esimerkiksi laskutusvirheen selvittelystä aiheutuvat ylimääräiset puhelin- ja postikulut. Mielipahasta tai muusta vastaavasta haitasta korvausta ei sen sijaan voi vaatia.
 
Kuluttajaoikeusneuvojalta saat maksutta opastusta ja sovitteluapua riitatilanteessa.
 
Lue lisää
Sähkösopimukset

Päivitetty 9.10.2017 Tulosta