Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2021
    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Uutiset
  • 2019
https://www.kkv.fi/ajankohtaista/Uutiset/2019/23.7.2019-kuluttajavinkki-sahkon-ostajalla-on-oikeus-hyvitykseen-sahkokatkoista-ja-toistuvista-laskutusvirheista/
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Uutiset
  • 2019

Ajankohtaista

  • Tiedotteet
  • Uutiset
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
  • Uutissyötteet (RSS)
  • Uutiskirjeet
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Ura KKV:ssä

Kuluttajavinkki: Sähkön ostajalla on oikeus hyvitykseen sähkökatkoista ja toistuvista laskutusvirheistä

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
23.7.2019

Sähkö- ja vesisopimukset, kaukolämpö, sähköiset viestintäpalvelut ja liikenne ovat esimerkkejä välttämättömyyspalveluista, joita ilman nyky-yhteiskunnassa on vaikea tulla toimeen. Ne ovat samalla myös kotitalouksille säännöllisiä menoeriä. Välttämättömyyspalveluiden kuluttajansuoja on heinäkuun kuluttajavinkkien teemana.

Ostajalla on peruuttamisoikeus sähkön puhelinmyynnissä
Sähkösopimusten puhelinmyynnissä voi käydä niin, että olet pyytänyt myyjältä vain tarjouksen tai lisätietoja, mutta saamasi tarjous onkin sopimus, joka pitää erikseen purkaa.

  • Jos saat puhelinmyyjältä vahvistuksen sähkösopimuksesta, jota et mielestäsi ole tehnyt, voit peruuttaa sopimuksen 14 päivän kuluessa siitä, kun sopimus on puhelimessa tehty.
  • Jos peruuttamisaika on umpeutunut tai sitä ei ollut, voit reklamoida kirjallisesti uutta sopimusta tarjonneelle myyjälle ja verkonhaltijalle eli paikalliselle sähköverkkoyhtiöllesi mahdollisimman pian ja kiistää sähkösopimuksen.
  • Apuna voi käyttää reklamaatioapuria www.reklamaatioapuri.fi. Jos reklamaatiosi yritykselle ei tuota toivomaasi tulosta, voit ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan.

Toistuvasta laskutusvirheestä hinnanalennusta
Laskut kannattaa aina tarkistaa ennen niiden maksamista. Jos sähkölaskussasi on toistuvasti laskutusvirhe tai lasku ei tule ajallaan, on sähkömarkkinalain mukaan kyseessä sähköntoimituksen virhe. Tee reklamaatio laskun lähettäneelle sähköyhtiölle ja vaadi laskutusvirheestä hinnanalennusta.

Laissa ei ole määritelty, miten suuri hinnanalennuksen pitää olla, vaan alennus arvioidaan aina tapauskohtaisesti virhettä vastaavaksi. Hinnanalennuksen lisäksi sinulla on oikeus saada laskulle myös kohtuullinen maksuaika, jos sinulta laskutetaan takautuvasti pitkältä jaksolta ja laskun määrä nousee suureksi.

Yli 12 tunnin mittaisesta sähkökatkoksesta vakiokorvausta, vahingoista oikeus korvaukseen
Sähkökatkoksista voi saada hyvitystä. Jos sähkökatkos kestää yli 12 tuntia, sinulla on yleensä oikeus vakiokorvaukseen eli sähköverkkoyhtiö hyvittää kuluttajalle osan verkkomaksuista.

Kannattaa reklamoida verkkoyhtiölle myös silloin, jos pitkän sähkökatkon seurauksena aiheutuu vahinkoa, esimerkiksi pakasteet sulavat tai sähkölaitteet rikkoutuvat - voit olla oikeutettu myös vahingonkorvaukseen.

Vertaile tarjolla olevia sähkösopimuksia
Sähkösopimus on hyvä kilpailuttaa aika ajoin, esimerkiksi määräaikaisen sopimuksen päättyessä. Lisätietoa sähkön kilpailuttamisesta löydät energiaviraston sivuilta.

Lisätietoa:

Näin peruutat tai kiistät perusteettoman sähkösopimuksen

Sähkökatkojen hyvittäminen

Sähkön kilpailuttaminen, Energiavirasto

 


Päivitetty 23.7.2019 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 23.7.2019 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV