Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Vuosi 2015
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Uutiset
  • 2020
https://www.kkv.fi/ajankohtaista/Uutiset/2020/verkkokaupan-kerrottava-tavaroiden-peruuttamisoikeudesta-ja-palautuskustannuksista-selkeasti/
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Uutiset
  • 2020

Ajankohtaista

  • Tiedotteet
  • Uutiset
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
  • Uutissyötteet (RSS)
  • Uutiskirjeet
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Ura KKV:ssä

Yrityksille vinkkejä hyvään kuluttajasuhteeseen: Verkkokaupan kerrottava tavaroiden peruuttamisoikeudesta ja palautuskustannuksista selkeästi

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
9.1.2020

Verkkokauppa voi välttää peruuttamisoikeutta koskevat epäselvyydet kertomalla peruuttamista koskevat ehdot selkeästi. Puutteellisten tietojen antaminen voi johtaa esimerkiksi siihen, että kuluttajan normaali 14 päivän peruuttamisoikeus voi pidentyä 12 kuukauteen tai yritys voi tahtomattaan joutua maksamaan palautuskustannukset. 

Jos kuluttajalla on lain mukaan verkko-ostoksensa peruuttamisoikeus, verkkokauppojen on annettava ennen sopimuksen tekemistä muun muassa seuraavat tiedot: 

1) Tieto peruuttamisoikeuden käyttämistä koskevista määräajoista, ehdoista ja menettelyistä. Kuluttajalle on muun muassa kerrottava, miten ja minkä ajan kuluessa peruutuksesta on ilmoitettava.  

  • Jos kuluttajalle ei ole annettu tietoja peruuttamisoikeuden käyttämistä koskevista ehdoista, määräajoista ja menettelyistä, peruuttamisaika päättyy 12 kuukauden kuluttua normaalin peruuttamisajan päättymisestä.  

  • Jos yritys korjaa puutteellisina antamat ehtonsa, peruuttamisaika päättyy 14 päivän kuluttua päivästä, jolloin kuluttaja sai kyseiset tiedot. 

2) Tieto, onko kuluttajan maksettava palauttamiskustannukset, jos hän peruuttaa sopimuksen. Jos tavarat eivät ole luonteensa vuoksi palautettavissa tavanomaisella tavalla postitse, kuluttajalle on annettava myös tieto palauttamiskustannusten määrästä. 

Kuluttajan ei tarvitse maksaa palautuskustannuksia, jos yritys ei ole ennen tilauksen tekemistä antanut tietoa:  

  • kuluttajan velvollisuudesta maksaa tavaran palauttamiskustannukset.

  • palautuskustannusten määrästä, jos tavarat eivät ole luonteensa vuoksi palautettavissa tavanomaisella tavalla postitse. Riittävää on, että yritys kertoo yhden rahdinkuljettajan ja yhden hinnan tavaroiden palauttamiselle.

Yrityksen on tarvittaessa näytettävä antaneensa tiedot

Peruuttamisoikeuden käyttämistä koskevat ehdot, määräajat ja menettelyt on annettava tai asetettava kuluttajien saataville ennen sopimuksen tekemistä selkeästi ja ymmärrettävästi.  

Yrityksen on epäselvissä tilanteissa osoitettava, että vaaditut tiedot on annettu tai asetettu kuluttajan saataville, jotta esimerkiksi peruuttamisaika ei pitene 12 kuukauteen. 

Tiedot on annettava niin, että kuluttaja ei voi tehdä tilausta ennen kuin hän on avannut ennakkotiedot sisältävät sopimusehdot tai tietoisesti ohittanut ne.  

Riittävää on myös se, että peruuttamisoikeutta koskevat tiedot ovat ennen tilauksen tekemistä kuluttajan saatavilla tai ne annetaan oikeusministeriön asetuksessa säädetyn mallin mukaisessa peruuttamisohjeessa. 

Myös peruuttamisoikeuden puuttumisesta kerrottava 

Yritykset voivat verkkokaupassa rajata peruuttamisoikeutta, jos sille on lakiin perustuva syy, esimerkiksi kyseessä on selvästi kuluttajan henkilökohtaisia tarpeita vastaavaksi valmistettu tai muunneltu mittatilaustuote. 

Jos peruuttamisoikeutta ei ole, kuluttajalle on ennen tilauksen tekemistä annettava tieto peruuttamisoikeuden puuttumisesta tai olosuhteista, joissa peruuttamisoikeuden voi menettää. 

Lisätietoa kuluttajasuhteiden hoitamiseen

> Tee testi! Testaa, tunnetko verkko-ostosten peruuttamisoikeuden perussäännöt 

> Perusasiat haluun Kilpailu- ja kuluttajaviraton verkkosivulta: Verkkokauppa, posti- ja puhelinmyynti ovat etämyyntiä

> Ota asiat haltuun syvällisemmin kuluttaja-asiamiehen linjauksista ratkaisuista: Kuluttaja-asiamiehen linjaukset: Verkkokauppa ja muu etämyynti 

> Neuvontaa yrityksille kuluttajaoikeudellisissa asioissa

Kaikki vinkkimme hyvään kuluttajasuhteeseen

Yrityksille vinkkejä hyvään kuluttajasuhteeseen: Selvitä uudella apurilla kuluttajan oikeus kaupan perumiseen
23.1.2020
Yrityksille vinkkejä hyvään kuluttajasuhteeseen: Verkkokaupan kerrottava tavaroiden peruuttamisoikeudesta ja palautuskustannuksista selkeästi
9.1.2020
Yrityksille vinkkejä hyvään kuluttajasuhteeseen: Kerro avoimesti kaupallisesta yhteistyöstä, kun markkinoit some-vaikuttajan kanssa
13.11.2019
Yrityksille vinkkejä hyvään kuluttajasuhteeseen: Tarjoathan sopimusta koskevaan puhelinasiointiin perushintaisen numeron
28.10.2019
Yrityksille vinkkejä hyvään kuluttajasuhteeseen: Virheen hyvittämiseen on monta keinoa – kaupan purku vasta viimeinen vaihtoehto
7.10.2019
Yrityksille vinkkejä hyvään kuluttajasuhteeseen: Reklamaatiot kannattaa selvittää ilman kuluttajan ja vastuun pallottelua
2.10.2019
Yrityksille vinkkejä hyvään kuluttajasuhteeseen: Käytä takuuapuria reklamaatioiden selvittämisessä
12.9.2019
Yrityksille vinkkejä hyvään kuluttajasuhteeseen: Myös yritykset voivat kysyä kuluttajariitoihin neuvoja KKV:n kuluttajaoikeusneuvojilta
4.9.2019

Asiasanat: Vinkkejä yrityksille
Päivitetty 9.1.2020 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 9.1.2020 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV