Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2021
    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Uutiset
  • 2021
https://www.kkv.fi/ajankohtaista/Uutiset/20212/4-2-2021-korona-lisasi-matkustamista-koskevia-yhteydenottoja-kuluttajaneuvontaan/
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Uutiset
  • 2021

Ajankohtaista

  • Tiedotteet
  • Uutiset
    • 2021
      • 24.2.2021 Kuluttaja-asiamiehen blogissa vieraskynä: Luotettavat ja sujuvat verkko-ostokset ovat kaikkien etu
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
  • Uutissyötteet (RSS)
  • Uutiskirjeet
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Ura KKV:ssä

Korona lisäsi matkustamista koskevia yhteydenottoja kuluttajaneuvontaan

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
4.2.2021

Kuluttajaneuvonnan ja kuluttaja-asiamiehen yhteiseen tietokantaan tallennettiin vuonna 2020 yhteensä noin 67 000 kuluttajien ilmoitusta. Matkapaketteja ja lentoja koskevien tapausten määrä kasvoi edellisvuodesta, kun kuluttajat kysyivät neuvontaa koronan aiheuttamiin peruutuksiin. 

Kuluttajaneuvontaan tuli kaikkiaan noin 99 000 kuluttajien ilmoitusta, joista neuvonnassa pystyttiin vastaanottamaan ja käsittelemään noin 60 000 tapausta. Näistä suurin osa, eli noin viidennes, koski aiempien vuosien tapaan ajoneuvoja, kuten henkilöautojen kauppaa.  

Matkustamista, erityisesti matkapaketteja ja lentoja, koskevia asioita oli noin 7 000. Määrä kasvoi noin 76 prosenttia edellisvuodesta. Kasvu johtui koronan aiheuttamista matkojen peruuntumisista. Myös vapaa-aikaan ja kulttuuriin liittyvien tapausten osuus kasvoi yli 7 prosenttiin, kun kuluttajat tiedustelivat koronan vuoksi peruttuihin tapahtumiin ja harrastuksiin liittyvien maksujen palautuksista.  

Energiaan, jätteisiin ja veteen liittyvien ilmoitusten osuus oli viime vuonna 5 %. Erityisesti sähköön liittyvien ilmoitusten määrä kasvoi edellisvuodesta, mikä johtui muun muassa sähkön puhelinmyynnin ongelmista. Myös rahoituspalveluihin, kuten luottoihin, liittyviä ongelmia (7,75 % käsitellyistä tapauksista)  ilmoitettiin noin kymmenen prosenttia enemmän kuin vuonna 2019.   

Käsiteltyjen ilmoitusten lukumäärät sisältävät myös tapaukset, joissa kuluttajaneuvonnalla tai kuluttaja-asiamiehellä ei ole toimivaltaa. Näiden osalta kuluttajaneuvonnassa asiakkaita neuvotaan ja ohjataan oikean viranomaisen tai muun tahon puoleen kääntymisessä. Kuluttaja-asiamiehelle tulleet ilmoitukset siirretään hallintolain perusteella oikealle toimivaltaiselle viranomaiselle.

Kuluttajaneuvonnasta apu neuvonnalla ja sovittelemalla 

Noin 65 % käsitellyistä tapauksista ratkesi kuluttajan ensimmäisen yhteydenoton aikana tapauksen arvioinnilla ja ohjeistuksella. Noin 9 %:ssa tapauksista asiaa selvitettiin laajemmin neuvontaan toimitetun aineiston pohjalta ja 14 %:ssa tapauksista kuluttajaoikeusneuvojat ottivat erimielisyyksien sopimiseksi yhteyttä kuluttajan vastapuolena olleeseen yritykseen. Suurimmassa osassa kuluttajaoikeusneuvojien sovittelemista kiistoista päädyttiin sovintoon. 

Yhä useampi kuluttaja hyödynsi kuluttajaneuvonnan verkkosovelluksia, reklamaation tekemiseen opastavaa reklamaatioapuria ja lakiin perustuvista oikeuksista kertovaa kuluttajansuoja-apuria. Apureilla oli lähes 72 000 käyttäjää. Lisäksi tietoa haettiin KKV:n verkkosivuilta, joilla oli vuoden aikana 2,2 miljoonaa käyttäjää. 

Lue lisää:
Käsiteltyjen ilmoitusten määrä ja yleisimmät aiheet, tilasto 2020 


Päivitetty 4.2.2021 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 4.2.2021 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV