Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Vuosi 2015
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
https://www.kkv.fi/ajankohtaista/miten-brexit-vaikuttaa-kuluttajan-oikeuksiin/
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
Sisällysluettelo

Miten brexit vaikuttaa kuluttajan oikeuksiin?

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn


HUOM: Tämä kuluttajan oikeuksia koskeva tietopaketti päivitetään tammikuun 2021 aikana – nyt tietopaketti koskee sopimuksetonta brexitiä.

EU ja Britannia saivat tulevaa suhdetta koskevat neuvottelut päätökseen 24.12.2020. EU ja Britannia pyrkivät siihen, että sopimusta voidaan soveltaa 1.1.2021 alkaen. Sopimuksen lopullinen hyväksyminen on kuitenkin kesken EU-jäsenmaissa ja EU-parlamentissa. Ajankohtaista tietoa sopimuksesta on Euroopan komission verkkosivuilla. 

 


Britannian EU-eroa koskeva siirtymäkausi päättyy vuoden lopussa eikä Britanniaan sovelleta EU-sääntöjä 1.1.2021 alkaen. Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) ja Euroopan kuluttajakeskus (ECC Finland) ovat laatineet oheisen tietopaketin, joka käsittelee kuluttajan oikeuksia etenkin sopimuksettomassa brexitissä. Brexitiin liittyy yhä paljon epävarmaa tietoa ja tilanne elää jatkuvasti. Tietoja täydennetään ja muokataan sitä mukaa, kun uutta tietoa saadaan.

Sopimukseton brexit eli niin sanottu no deal brexit tarkoittaisi sitä, että Britannia jättäisi EU:n sisämarkkinat ilman erosopimusta ja siihen sisältyviä siirtymäaikoja. Sopimukseton brexit vaikuttaisi monin tavoin etenkin matkustamiseen ja verkko-ostamiseen liittyviin kuluttajien oikeuksiin. Komissio on ehdottanut sopimuksettoman eron varalle kohdennettuja toimenpiteitä muun muassa lentoliikenteeseen.

Jos EU-komissio ja Britannia saavat neuvoteltua erosopimuksen ennen siirtymäkauden päättymistä, KKV ja ECC perehtyvät ensiksi sopimuksen sisältöön ja kertovat sitten, miten sopimus vaikuttaa kuluttajan oikeuksiin. Tietoa sopimuksen vaikutuksista kuluttajan oikeuksiin päivitetään tälle sivulle mahdollisimman pian.

HUOM: Kuluttajaviranomaiset eivät voi auttaa kuluttajia esimerkiksi oleskelulupiin, matkustusasiakirjoihin, lentolupiin tai tullimaksuihin liittyvissä brexit-kysymyksissä. Brexit-tietoa eri aiheista on julkaistu muun muassa

  • Britannian hallituksen verkkosivuilla
  • EU-komission sivuilla
  • Notice on travelling EU-komission sivuilla
  • Opetushallituksen sivuilla
  • Opetus- ja kulttuuriministeriön sivuilla
  • Suomen Lontoon-suurlähetystön sivuilla
  • Tietosuojavaltuutetun toimiston sivuilla
  • Traficomin sivuilla
  • Tullin sivuilla
  • Ulkoministeriön Eurooppatiedotus-sivuilla
  • Valtioneuvoston kanslian sivuilla

Lentomatkustaminen

Lentoliikenteen harjoittaminen EU:n sisällä on vapaata – kaikki EU-yhtiöt saavat lentää haluamiaan reittejä. Lentoliikenne EU:sta kolmansiin maihin edellyttää kuitenkin näiden maiden kanssa tehtävää erillistä sopimusta tai erillisiä viranomaishyväksyntöjä. Brexit tulee siis vaikuttamaan siihen, miltä pohjalta lentoliikennettä jatkossa Britanniaan ja sieltä edelleen harjoitetaan.

Jos Britannia eroaa EU:sta ilman sopimusta, se tulee vaikuttamaan EU:n ja Britannian välisiin lentoyhteyksiin. Sopimuksettoman brexitin varalle on tulossa asetus, jolla varmistettaisiin yhteydet ensimmäisen kuuden kuukauden aikana.

  • Komission tietopaketti matkustajan oikeuksista sopimuksettomassa brexitissä (25.3.2019, pdf, suomeksi)
  • Komission englanninkielinen tietopaketti matkustamisesta (2.12.2020)
  • Liikenne- ja viestintäministeriö (asetuksesta neuvotteleminen ja tiedottaminen)
  • Liikenne- ja viestintävirasto Traficom (lentolupaviranomainen)

Lentomatkustajan oikeudet ja kuluttajansuoja

EU-asetus (261/2004) säätelee lentomatkustajan oikeuksia mm. peruutus-, viivästys- ja lennolle pääsyn epäämistilanteissa, kun lento lähtee EU:sta tai saapuu EU:n ulkopuolelta EU-maahan EU-maan lentoyhtiöllä. Lue alta, mitä näille oikeuksille tapahtuu sopimuksettoman brexitin jälkeen.

Lennot Suomesta Britanniaan

EU:n lentomatkustajan oikeudet ja asetus 261/2004 ovat sovellettavissa sopimuksettoman brexitin jälkeenkin kaikkiin lentoyhtiöihin (myös brittiläisiin), jotka lentävät Britanniaan jostain EU-maasta.

Esimerkiksi British Airwaysin lennolla Helsingistä Lontooseen EU:n matkustajan oikeudet olisivat voimassa, koska lento lähtee EU-maasta. Sama koskee yhdellä varauksella olevia lentoja, joissa lähtö on EU-maasta, esimerkiksi Hki–Lontoo–New York, vaikka välin Lontoo–NY operoisikin brittiyritys.

Lennot Britanniasta Suomeen, muihin EU-maihin ja kolmansiin maihin

EU:n matkustajan oikeudet ja asetus 261/2004 eivät välttämättä ole sopimuksettoman brexitin jälkeen voimassa lennoilla, jotka lähtevät Britanniasta EU-maahan, mikäli lentoa operoiva lentoyhtiö ei ole EU-maan lentoyhtiö.

Esimerkiksi Finnairin lennolla Lontoosta Helsinkiin EU:n matkustajan oikeudet olisivat voimassa sopimuksettoman brexitin jälkeenkin. Sen sijaan British Airwaysin lennolla Lontoosta Helsinkiin tai Lontoosta New Yorkiin nämä oikeudet eivät välttämättä olisi voimassa sopimuksettoman brexitin jälkeen.

Myöhemmin selviää, säilyttääkö Britannia EU:n matkustajan oikeuksia vastaavan suojan tason uudessa sääntelyssään. Näin ollen myös brittiyhtiöiden lennoilla kuluttajilla olisi turvanaan vastaavat oikeudet kuin EU:ssa. Tämä on kuitenkin vielä epävarmaa ja suojan taso selviää vasta myöhemmin.

Liikelentäminen, matkustajan oikeudet työmatkalla

  • Liikenne- ja viestintävirasto Traficom

Vammaisten ja liikuntarajoitteisten lentomatkustajien oikeudet

  • Liikenne- ja viestintävirasto Traficom

Muu matkustaminen

Laivamatkustaminen

EU:n laivamatkustajan oikeudet ovat sopimuksettoman brexitin jälkeen edelleen voimassa silloin, kun lähtö tapahtuu EU-alueelta. Oikeudet pätevät myös silloin, kun lähdetään Britanniasta ja saavutaan EU-maahan ja palvelun tarjoava alus on EU-maan alus.

  • Komission englanninkielinen tietopaketti matkustamisesta (2.12.2020)

Junamatkustaminen

EU:n junamatkustajan oikeudet (mm. peruutusten ja viivästysten korvaaminen kuluttajalle) pätevät EU:n alueella tapahtuviin junamatkoihin silloin, kun rautatieyrityksellä on EU-säännösten mukainen toimilupa. Sopimuksettoman eron jälkeen EU:n rautatievastuuasetuksen matkustajan suojaksi annettuja säännöksiä ei sovelleta Britannian ja EU:n välisiin junamatkoihin niiltä osin, kun kuljetus tapahtuu Britannian puolella. On mahdollista, että Britannia myöntää samat oikeudet matkustajille lainsäädännössään yksipuolisesti. Tilanne kuitenkin vielä elää.

  • Komission englanninkielinen tietopaketti matkustamisesta (2.12.2020)

Pitkät linja-autoreitit

EU:n bussimatkustamisen oikeudet pätevät sopimuksettoman brexitin jälkeen yli 250 kilometrin säännöllisiin reitteihin Britanniaan/Britanniasta, jos matkustaja nousee kyytiin tai jää kyydistä EU:ssa. Alle 250 km:n reitteihin oikeudet pätevät rajoitetummin ja jotkin jäsenmaat eivät sovella linja-autopalveluihin asetusta kaikilta osin, jos merkittävä osa säännöllisestä reitistä operoidaan EU:n ulkopuolella.

  • Komission englanninkielinen tietopaketti matkustamisesta (2.12.2020)

Matkapaketit ja konkurssisuoja

EU:hun rekisteröityneiden matkapaketteja (esim. lento ja hotelli yhdellä kertaa ostettuna) tai yhdistettyjä matkajärjestelyjä tarjoavien toimijoiden tulee asettaa vakuus, joka turvaa matkustajien rahat ja kotiinkuljetuksen maksukyvyttömyystilanteessa.

Matkapaketin myynyt taho huolehtii osaltaan mahdollisista lentojen uudelleenjärjestelyistä ja tiedottamisesta matkustajille, jos brexit vaikuttaisi matkan lentoyhteyksiin. Kuluttajan tulee huolehtia, että matkatoimistolla tai matkanjärjestäjällä on kuluttajan ajantasaiset yhteystiedot.

Sopimuksettoman brexitin jälkeen brittimatkatoimiston, joka ei kohdista myyntiä tai markkinointia Suomeen, ei tarvitse asettaa tällaista vakuutta. Jos brittimatkatoimisto tai matkapaketteja tarjoava yritys kohdistaa markkinointia Suomeen esimerkiksi suomenkielisten verkkosivujen kautta, sillä on edelleen oltava vakuus maksukyvyttömyyden varalle Kilpailu- ja kuluttajavirastossa tai vaihtoehtoisesti jossain toisessa EU/ETA-maassa.

Jos kuluttaja ostaa sopimuksettoman brexitin jälkeen matkapaketin Britanniasta matkatoimistolta, tulee sopimusehtoihin tutustua tarkkaan, koska EU:n matkapakettilainsäädäntö ei enää sellaisenaan päde. Huomiota kannattaa kiinnittää etenkin peruutusehtoihin ja myös maksukyvyttömyystilanteiden suojaan. Matkanjärjestäjän on markkinoinnissaan ilmoitettava, mihin maahan maksukyvyttömyyssuoja on asetettu sekä ilmoitettava maksukyvyttömyysjärjestelmää hallinnoivan tahon yhteystiedot.


Roaming- eli verkkovierailumaksut

EU-alueella verkkovierailupalveluista eli roamingista maksetaan lähtökohtaisesti vain sama hinta kuin kotimaassa. Sopimuksettoman brexitin jälkeen Britanniassa voi joutua maksamaan korkeampia maksuja verkkovierailuista eli esimerkiksi netin käytöstä lomamatkan aikana. Tarkista ennen matkaa oman operaattorisi roaming-maksukäytännöt eli taksa EU-alueen ulkopuolella.

  • Lue lisää roamingista Traficomin sivuilta
  • Lue lisää roamingista EU-komission sivuilta

Verkko-ostaminen sopimuksettoman brexitin jälkeen

Kuluttajan on aina tärkeää tarkistaa myyjäyrityksen sopimusehdot eli esimerkiksi kyseessä olevan verkkokaupan tilausehdot. Todennäköisesti sopimuksettoman brexitin jälkeen kuluttajansuojan taso on suhteellisen yhteneväinen Britannian ja EU:n välillä.

Jos verkkokauppa kohdistaa markkinointia ja myyntiä Suomeen

Jos Britanniaan rekisteröidyn verkkokaupan sivut ovat suomeksi ja asiakaspalvelua tarjotaan suomen kielellä, tällöin voi tarvittaessa olla yhteydessä Suomen kuluttajaviranomaisiin.

Jos verkkokauppa ei kohdista markkinointia ja myyntiä Suomeen

Brittiyrityksen englanninkielisestä verkkokaupasta ostettaessa seuraavat ohjeet pätevät:

Jos ostat ennen brexitiä

Jos ostat ennen brexitiä, EU-lainsäädäntö pätee ja voit vedota siihen myös jälkikäteen, esimerkiksi jos ennen brexitiä ostamasi tuote osoittautuu vialliseksi. Ole tällöin yhteydessä myyjään tuotteen korjaamiseksi tai hyvittämiseksi. Tarvittaessa voit pyytää neuvoja Euroopan kuluttajakeskukselta.

Jos ostat sopimuksettoman brexitin jälkeen

Jos ostat tuotteen tai palvelun sopimuksettoman brexitin jälkeen, EU-lainsääntö ei sellaisenaan enää päde. Näyttää kuitenkin siltä, että esimerkiksi 14 vuorokauden peruuttamisoikeus verkko-ostoksille säilyy, sillä se on kirjattu myös Britannian lakiin. Asiaan voi kuitenkin tulla muutoksia, joten joka tapauksessa kannattaa aina tutustua huolellisesti kyseisen verkkokaupan tilausehtoihin.

Virhevastuu sopimuksettoman brexitin jälkeen

Virhevastuun kesto on Britannian lainsäädännössä 6 vuotta Englannissa, Walesissa ja Pohjois-Irlannissa ja 5 vuotta Skotlannissa. Tässä suhteessa kuluttajan oikeuksiin ei tule varsinaista heikennystä, mutta lakia voidaan muuttaa sopimuksettoman brexitin jälkeen. Ole ongelmatilanteissa yhteydessä myyjään.


Tullimaksut ja verot

Sopimuksettoman brexitin jälkeen Britanniasta eli EU:n ulkopuolelta ostettaessa tuotteista tulee maksaa tullia tietyin kriteerein.

  • Lisätietoja Tullin verkkosivuilta
  • Lue tullattavien käsittelylähetysten maksuista Postin sivuilta

Jos brittiyritys myy sopimuksettoman brexitin jälkeen tuotteen EU:ssa asuvalle kuluttajalle, se voi joutua laskuttamaan arvonlisäveron Suomen alv-kannan mukaisesti.

  • Lisätietoja Sinun Eurooppasi -verkkosivuilta

Kuka auttaa kuluttajaa brexit-aiheissa?

Ongelmatilanteissa kuluttajan tulee kääntyä aina ensin sen yrityksen (lentoyhtiö, matkanjärjestäjä, verkkokauppa, palveluntarjoaja jne.) puoleen, jonka kanssa kuluttajalla on ongelma, ja pyrkiä selvittämään asia yrityksen kanssa. Kannattaa huomata, että brexit-tilanteeseen liittyy paljon epävarmuutta ja tiedot muuttuvat mahdollisesti vielä hyvin lähelläkin siirtymäkauden loppua ja sen jälkeen.

Euroopan kuluttajakeskuksen toiminta Britanniassa

Euroopan kuluttajakeskukset (European Consumer Centres) tarjoavat kuluttajille tietoa EU-alueen kuluttajansuojasta ja sovitteluapua maiden rajat ylittävän kaupan kuluttajakysymyksissä ja -ongelmissa, kun kuluttaja tekee ostoksia tai tilaa palveluja kotimaansa ulkopuolelta toisesta EU-maasta, Norjasta tai Islannista. ECC-verkostolla on vielä vuoden 2020 siirtymäkauden ajan ollut toimipiste myös Britanniassa (ECC UK).

ECC UK on jatkamassa toimintaansa Britanniassa vuonna 2021 kansallisella rahoituksella. Sen nimi voi muuttua eikä se tule todennäköisesti enää aiempaan tapaan kuulumaan ECC-verkostoon, koska EU-rahoitus päättyy vuoden 2020 siirtymäkauden loppuun. Tämä vaikuttaa jatkossa Euroopan kuluttajakeskusten mahdollisuuksiin auttaa EU-maiden kuluttajia, joilla on ongelma brittiyrityksen kanssa.

Paraikaa joulukuussa 2020 on käynnissä neuvottelut siitä, miten ECC UK:n yhteistyö voisi mahdollisesti jatkua ECC-verkoston kanssa. Toistaiseksi Euroopan kuluttajakeskus voi neuvoa kuluttajia, joilla on ongelma brittiyrityksen kanssa. Tilanteen muuttuessa informoidaan niitä asiakkaita, joilla on tapauskäsittely kesken brittiyrityksen kanssa ja päivitetään tietoa myös muun muassa tähän tietopakettiin. ECC-verkostolla ei yleisesti ole toimivaltaa sovitella kuluttajaongelmia kolmansiin maihin sijoittuneiden yritysten kanssa.

Kuluttajaneuvonnan palvelut kotimaisia yrityksiä koskevissa asioissa

Kuluttajaneuvonta on valtakunnallinen palvelu, josta saa tietoa kuluttajansuojalainsäädännön soveltamisesta Suomessa, henkilökohtaista neuvontaa sekä sovitteluapua kuluttajan ja kotimaisen yrityksen väliseen riitaan. Jos asia ei ratkea kuluttajaneuvonnan ohjeilla, kuluttaja voi viedä asiansa myös kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn.

Kuluttaja-asiamies

Kuluttaja-asiamiehen keskeisenä tehtävänä on valvoa Suomessa kuluttajansuojalain ja useiden muidenkin kuluttajan suojaksi säädettyjen lakien noudattamista. Valvonta kohdistuu erityisesti markkinoinnin ja sopimusehtojen sekä perinnän lainmukaisuuteen. Valvonnan tavoitteena on, että yritys lopettaa tai muuttaa lainvastaista markkinointiaan tai kohtuuttomia sopimusehtojaan. Kuluttaja-asiamies valvoo myös matkustajan oikeuksien noudattamista, yhteistyössä Traficomin kanssa. Kuluttaja-asiamiehellä on toimivalta puuttua myös ulkomaisen yrityksen toimintaan, mikäli se kohdistaa myyntiä tai markkinointia suomalaisiin (esimerkiksi suomenkielinen mainos tai suomenkielinen verkkokauppa). Kuluttaja-asiamies ei pääsääntöisesti käsittele yksittäisiä riita-asioita, joissa kuluttaja hakee hyvitystä tavaran tai palvelun virheestä. Näitä tapauksia käsittelevät kuluttajaneuvonta, Euroopan kuluttajakeskus ja kuluttajariitalautakunta.

Riidanratkaisuelimet ja tuomioistuinten ratkaisut

Vaihtoehtoiset kuluttajariitoja ratkovat ADR-elimet, joita Britanniassa on, jatkanevat toimintaansa sopimuksettoman brexitin jälkeen, mutta epäselvää toistaiseksi on, voivatko ne toimia maiden rajat ylittävissä riita-asioissa vai ainoastaan auttaa britannialaisia kuluttajia.

Sopimuksettoman brexitin jälkeen Britannialla ei enää ole pääsyä komission ylläpitämään verkkovälitteiseen riidanratkaisupalvelun eli ODR-foorumille, jonka kautta kuluttaja voi selvittää verkko-ostamiseen liittyviä ongelmia silloin, kun sopua myyjän kanssa ei löydy, ja lähettää alustan kautta valituksen hyväksytylle riidanratkaisuelimelle eri EU-maissa.

Eurooppalainen vähäisiä vaatimuksia koskeva menettely tai eurooppalainen maksamismääräysmenettely eivät entiseen tapaan ole suomalaisten ja muiden EU-maiden kuluttajien käytössä brittiyrityksiä koskevissa aiheissa sopimuksettoman brexitin jälkeen.

Sopimuksettoman brexitin jälkeen kanne voidaan yhä nostaa Suomen tuomioistuimissa, jos suomalaiskuluttaja on tehnyt kulutushyödykettä koskevan sopimuksen brittiyrityksen kanssa. On kuitenkin todennäköistä, ettei Britannia sopimuksettoman brexitin jälkeen tunnusta suomalaisen tai muiden EU-maiden tuomioistuinten ratkaisuja.

Kuluttajansuojaviranomaisten CPC-verkosto

Sopimuksettoman brexitin jälkeen Britannian kuluttajansuojaviranomaiset eivät ole velvoitettuja tekemään yhteistyötä EU-maiden kuluttajaviranomaisten kanssa maiden rajat ylittävissä kysymyksissä.


Päivitetty 29.12.2020 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV