Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2021
    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Uutiskirjeet
  • Kuluttaja-asiamiehen uutiskirjeen arkisto
  • 2019
https://www.kkv.fi/ajankohtaista/uutiskirjeet/kuluttaja-asiamiehen-uutiskirjeen-arkisto/2019/5-2019-kuluttaja-asiamies-on-vaatinut-vastuullisuutta-luotonantoon/
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Uutiskirjeet
  • Kuluttaja-asiamiehen uutiskirjeen arkisto
  • 2019

Ajankohtaista

  • Tiedotteet
  • Uutiset
  • Uutissyötteet (RSS)
  • Uutiskirjeet
    • KKV Uutiskirjeen arkisto
    • Kuluttaja-asiamiehen uutiskirjeen arkisto
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
    • Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirjeen arkisto
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Ura KKV:ssä

Kuluttaja-asiamies on vaatinut vastuullisuutta luotonantoon

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
18.12.2019

Kuluttaja-asiamies on tänä vuonna useampaan otteeseen puuttunut hyvän luotonantotavan vastaiseen menettelyyn. Esimerkiksi Aurora Lainan markkinointi maksuhäiriömerkinnän saaneille oli selkeästi lainvastaista. Yhtiö muutti menettelyään kuluttaja-asiamiehen vaatimusten mukaisesti.

Aurora Financial Finland Oy:n Aurora Lainan markkinointi kohdistui kuluttajiin, joilla on luottotietorekisterissä maksuhäiriömerkintä. Luottoa markkinoitiin esimerkiksi verkossa seuraavasti: ”Luottotiedot menneet? Ei haittaa! Laina nopeasti tilille. Emme tuomitse sinua luottotietojen perusteella.” Lainan saaminen edellyttää takausta toiselta henkilöltä, jolla on omistusasunto.

Kuluttajansuojalaki edellyttää luotonantajalta vastuullisuutta markkinoinnissa ja luoton myöntämisessä. Sääntelyn tarkoituksena on muun muassa estää kuluttajien harkitsematonta luotonottoa ja siitä helposti seuraavia maksuvaikeuksia ja jopa ylivelkaantumista. Luoton markkinoinnissa on otettava huomioon muun muassa luoton soveltuvuus markkinoinnin kohderyhmälle. Luottomarkkinointia ei esimerkiksi pidä kohdistaa henkilöille, joiden oma takaisinmaksukyky ei riitä uuden luoton maksamiseen.

Luottotiedottomille henkilöille kohdistettua Aurora Lainan markkinointia paheksuttiin laajasti julkisessa keskustelussa. Sen katsottiin johtavan harkitsemattomaan velkaantumiseen ja lainakonseptin markkinointitavan yllyttävän luottotietonsa menettäneitä painostamaan omistusasunnon omistavia läheisiään suostumaan lainan takaajaksi.

Kuluttaja-asiamies katsoi, että yhtiön toimintatapa on hyvän luotonantotavan vastaista sekä ristiriidassa luoton myöntämistä koskevien luotonantajan velvoitteiden kanssa. Vaikka lainan takaaminen on sinänsä laillista ja yleisesti käytetty vakuusmenettely luotonannossa, ongelmallista oli tapa, jolla tällaista luottokonseptia markkinoitiin. Yhtiö muutti menettelyään kuluttaja-asiamiehen edellyttämällä tavalla.

Useat luottoyhtiöt selvitysten kohteena

Kuluttaja-asiamies on selvittänyt tänä vuonna muun muassa Gothia Oy:n AfterPay -laskua. Luottoa markkinoitiin yhteistyöravintoloiden wc-tiloihin ja baaritiskeille sijoitetuilla mainosjulisteilla: ”Bailaa nyt – maksa myöhemmin. Onko massit kireällä? Ei huolta, nyt voit ostaa juomat tai ruuat piikkiin ja rahoittaa elämyksesi jälkeenpäin. Katso viereiset ohjeet tai kysy tiskillä lisätietoa. Luotto on kuluton ja koroton.”

Gothialle lähetettiin selvityspyyntö, jonka jälkeen yritys ilmoitti, ettei mainos ollut sen hyväksymä, vaan yhteistyöravintolan omatoimisesti laatima. Samalla Gothia ilmoitti poistaneensa mainoksen kaikista ravintoloista. Markkinointi lopetettiin heti, eikä asiassa siksi ollut tarvetta jatkotoimille.

Kuluttaja-asiamies on selvittänyt myös Ferratumin luottomarkkinointia ja muistuttanut yhtiötä siitä, että markkinoinnissa ei tule korostaa pikalainan ottamisen nopeutta ja saatavuutta ympäri vuorokauden. Sellainen menettely ei huomioi riittävästi kuluttajan etua.


Tämä artikkeli on osa Kuluttaja-asiamiehen uutiskirjettä 5/2019


Päivitetty 18.12.2019 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 18.12.2019 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV