Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Vuosi 2015
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Uutiskirjeet
  • Kuluttaja-asiamiehen uutiskirjeen arkisto
  • 2020
https://www.kkv.fi/ajankohtaista/uutiskirjeet/kuluttaja-asiamiehen-uutiskirjeen-arkisto/2020/4-2020-kuluttaja-asiamiehelta-korjauslista-telialle--puutteita-telia-dot--liittyman-hintamarkkinoinnissa/
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Uutiskirjeet
  • Kuluttaja-asiamiehen uutiskirjeen arkisto
  • 2020

Ajankohtaista

  • Tiedotteet
  • Uutiset
  • Uutissyötteet (RSS)
  • Uutiskirjeet
    • KKV Uutiskirjeen arkisto
    • Kuluttaja-asiamiehen uutiskirjeen arkisto
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
    • Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirjeen arkisto
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Ura KKV:ssä

Kuluttaja-asiamieheltä korjauslista Telialle – puutteita Telia Dot -liittymän hintamarkkinoinnissa

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
24.9.2020

Kuluttaja-asiamies on havainnut Telia Dot -liittymän hintamarkkinoinnissa, hinnan ilmoittamisessa ja asiakaspalvelussa liudan puutteita. Myös kuluttajat ovat ilmoittaneet liittymän epäselvästä markkinoinnista. Telia on luvannut korjata Telia Dot -liittymänsä markkinointia ja hintojen ilmoittamista kuluttaja-asiamiehen edellyttämällä tavalla.

Telia on markkinoinut Telia Dotia liittymänä, jonka hinnoittelu perustuu sen käyttöön. Kuluttaja-asiamies on katsonut liittymän markkinoinnin harhaanjohtavaksi, sillä markkinoinnista ei ole käynyt ilmi liittymän todellinen hinta. Mainoslauseessaan ”Maksat vain siitä mitä käytät, 0–25 €/kk” Telia on suoraan kertonut liittymän hintahaitarin olevan 0–25 euroa kuukaudessa. Todellisuudessa liittymän sopimusehtoihin on jätetty mahdollisuus veloittaa kuluttajilta viiden euron suuruinen kuukausimaksu numeron säilyttämisestä, jos liittymän käyttö on sitä vähäisempää. Tästä maksusta ei kuitenkaan ole mainittu liittymän markkinoinnissa.

Kuluttajat ovat olleet yhteydessä kuluttaja-asiamieheen, koska he ovat kokeneet liittymän hintamarkkinoinnin olevan ristiriidassa sopimusehtojen kanssa. Kuluttajille on syntynyt markkinoinnin perusteella virheellinen mielikuva siitä, että palvelu veloittaisi vain liittymän käytöstä eikä siinä olisi lainkaan kiinteitä kuukausiveloituksia.

Kuluttaja-asiamies on muistuttanut Teliaa, että kuluttajansuojalain mukaan kuluttajan ostopäätökseen vaikuttavien harhaanjohtavien tietojen antaminen on kiellettyä. Kiellettyä on myös ostopäätöksen kannalta olennaisten tietojen antamatta jättäminen. Telia on ilmoittanut korjaavansa markkinointiaan näiltä osin.

Puutteita myös hinnan ilmoittamisessa

Kuluttaja-asiamies on pitänyt epäselvinä myös kuluttajille kerrottuja liittymän hintatietoja. Telia on markkinoinut liittymää käytön mukaan veloitettavana liittymänä, mutta hinnoitteluun on myös muita perusteita. Puheluista, tekstiviesteistä ja datansiirrosta veloitetut yksikköhinnat ovat kuluttajalle sitä pienempiä, mitä enemmän hän liittymää käyttää. Käytön tarkempi hinta on ilmoitettu kuluttajalle liittymän käyttöehdoissa viisiportaisella hinnoittelutaulukolla.

Kirjavien hinnoittelukäytäntöjen takia kuluttajilla on voinut ennen sopimuksen tekoa olla vaikeuksia arvioida, paljonko liittymä todellisuudessa maksaisi. Lisäksi heillä on saattanut olla haasteita seurata laskutuskertymää sopimussuhteen aikana. Kuluttaja-asiamies on muistuttanut Teliaa siitä, että kuluttajansuojalain mukaan kuluttajalle on ennen etämyyntisopimuksen tekemistä annettava selkeästi ja ymmärrettävästi tieto hyödykkeen kokonaishinnasta tai hinnan määräytymisperusteista.

Telia on ilmoittanut parantaneensa hinnan ilmoittamista niin, että asiakas näkee nykyisin Telia Dot -sovelluksesta reaaliaikaisen laskutuskertymänsä ja voi siten seurata laskutustaan paremmin. Lisäksi Telia on kertonut lisäävänsä sivuilleen hinnoittelutyökalun, jolla kuluttaja voi arvioida laskunsa suuruutta ennen Telia Dot -liittymän tilaamista.

Chatin rinnalle tarjottava muitakin asiakaspalvelukanavia

Kuluttaja-asiamies on kiinnittänyt huomiota kuluttajien oikeuteen saada asiakaspalvelua. Telia Dotissa asiakaspalvelua on ollut saatavilla vain chatin välityksellä arkisin kello 9–17. Vaikka operaattorit voivatkin päättää asiakaspalvelunsa järjestämisestä melko vapaasti, kuluttajalla on oltava mahdollisuus ottaa yhteyttä asiakaspalveluun kaikissa tilanteissa ja kohtuullisessa ajassa.

Puhelinliittymää käytetään nykyään yhteydenpidon lisäksi laajasti erilaiseen asiointiin ja esimerkiksi puhelimen joutuminen vääriin käsiin voi aiheuttaa kuluttajalle huomattavaa taloudellista vahinkoa. Siksi palvelun toimivuuden ja käytön kannalta kriittisissä tilanteissa asiakaspalvelua on oltava tarjolla nopeasti ja riittävän monessa kanavassa.

Telian mukaan Telia Dotin asiakkaat ovat voineet tietyissä tilanteissa – kuten liittymänsulkemispyynnöissä, jos kuluttajan puhelin on hävinnyt – olla yhteydessä Telian yleiseen asiakaspalveluun. Kuluttaja-asiamies pitää asiakaspalvelun saatavuuden kannalta keskeisenä sitä, että kuluttajille annetaan palvelun toimintaan liittyvien kriittisten yhteydenottojen tekemiseen totuudenmukaiset, selkeät ja helposti löydettävät ohjeet.


Tämä artikkeli on osa Kuluttaja-asiamiehen uutiskirjettä 4/2020


Asiasanat: Hinnan ilmoittaminen, Mainonta, Markkinointi, Matkapuhelinliittymä
Päivitetty 24.9.2020 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 24.9.2020 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV