Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Vuosi 2015
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Uutiskirjeet
  • Kuluttaja-asiamiehen uutiskirjeen arkisto
  • 2020
https://www.kkv.fi/ajankohtaista/uutiskirjeet/kuluttaja-asiamiehen-uutiskirjeen-arkisto/2020/4-2020-piirinuohousjarjestelma-paattyi--kuluttaja-asiamies-linjasi-nuohouspalveluiden-markkinointia/
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Uutiskirjeet
  • Kuluttaja-asiamiehen uutiskirjeen arkisto
  • 2020

Ajankohtaista

  • Tiedotteet
  • Uutiset
  • Uutissyötteet (RSS)
  • Uutiskirjeet
    • KKV Uutiskirjeen arkisto
    • Kuluttaja-asiamiehen uutiskirjeen arkisto
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
    • Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirjeen arkisto
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Ura KKV:ssä

Piirinuohousjärjestelmä päättyi – kuluttaja-asiamies linjasi nuohouspalveluiden markkinointia

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
24.9.2020

Nuohouspalvelut ja niiden hinnat vapautuivat viime vuoden heinäkuussa, kun piirinuohousjärjestelmä päättyi koko maassa. Nuohousyritysten onkin täytynyt muuttaa markkinointiaan vastaamaan uuden ajan vaatimuksia. Kuluttaja-asiamies on seurannut nuohousalan markkinointia ja tehnyt koko alaa koskevan linjaratkaisun.

Piirinuohousjärjestelmässä piirinuohoojalla oli yksinoikeus tarjota nuohouspalveluita omalla alueellaan, ja nuohouksen hinnoittelussa sovellettiin pelastuslaitoksen määrittelemää hintaa. Piirinuohousjärjestelmän päätyttyä 1.7.2019 kiinteistönomistajat ovat saaneet valita, miltä yritykseltä he hankkivat nuohouksen. Yritykset puolestaan voivat itse määrittää palvelunsa hinnan, joten kuluttajien on syytä vertailla nuohoushintoja samalla tavoin kuin mitä tahansa muita palveluita hankkiessaan.

Koska kuluttajat voivat nykyään sopia itse kiinteistönsä nuohouksesta, on myös nuohousyritysten pitänyt muuttaa markkinointiaan vastaamaan uuden ajan vaatimuksia. Kuluttaja-asiamies on seurannut nuohousten markkinointia ja havainnut, että Cervi Talotekniikka on markkinoinut nuohousta samantyyppisillä käytännöillä kuin piirinuohousaikana.

Mainos pitää tunnistaa mainokseksi eikä nuohousta saa tehdä ilman tilausta

Cervi jakoi kuluttajien postilaatikkoon mainoksia, jotka oli otsikoitu nuohousilmoituksiksi. Mainoksessa kuluttajalle ehdotettiin yksilöllistä nuohousajankohtaa ja kehotetiin kuluttajaa olemaan yhteydessä uuden ajan sopimiseksi, jos ehdotettu aika ei sovi hänelle. Myöskään nuohouksen hinta ei käynyt ilmi mainoksesta.

Ilmoitukseksi naamioitu mainos voi antaa harhaanjohtavan kuvan siitä, että kyseessä olisi piirinuohoussopimuksen perusteella tehtävä nuohous ja kuluttajan pitäisi hankkia palvelu nimenomaan Cerviltä. Mainoksen pitää olla tunnistettavissa mainokseksi, joten kuluttaja-asiamies edellytti, ettei Cervi käytä mainonnassaan nuohousilmoitus-sanaa.

Yritykset eivät myöskään voi mennä tekemään nuohousta ilman tilausta, joten nuohooja ei voi ilmoittaa kuluttajalle tulevansa tekemään nuohousta tiettynä ajankohtana. Kuluttaja-asiamies painottaa ratkaisussaan, ettei kuluttajalla ole velvollisuutta reagoida tällaiseen nuohousaikaehdotukseen eikä ilmoittaa Cerville siitä, ettei ehdotettu aika hänelle sovi.

Markkinoinnista on käytävä selkeästi ilmi palvelun hinta. Kuluttaja-asiamies edellytti, että Cervi antaa etämyynnissä tiedon nuohouksen hinnasta ennen sopimuksen tekemistä. Cervi on sitoutunut muuttamaan markkinointiaan kuluttaja-asiamiehen linjausten mukaisesti.

Kyseessä on kuluttaja-asiamiehen ensimmäinen linjaratkaisu piirinuohouksen päättymisen jälkeen. Tavoitteena on, että kaikki alan yritykset noudattaisivat ratkaisua.

Lisää aiheesta:

  • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisu nuohouspalveluiden markkinoinnista
  • Lisätietoa nuohouspalveluista

Tämä artikkeli on osa Kuluttaja-asiamiehen uutiskirjettä 4/2020


Asiasanat: Markkinointi
Päivitetty 24.9.2020 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 24.9.2020 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV