Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Vuosi 2015
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Uutiskirjeet
  • Kuluttaja-asiamiehen uutiskirjeen arkisto
  • 2020
https://www.kkv.fi/ajankohtaista/uutiskirjeet/kuluttaja-asiamiehen-uutiskirjeen-arkisto/2020/5-6-2020-kuluttaja-asiamies-elloksen-noutamatonta-pakettia-koskevasta-sopimusehdosta-korvaussumman-vastattava-keskimaaraisia-kustannuksia/
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Uutiskirjeet
  • Kuluttaja-asiamiehen uutiskirjeen arkisto
  • 2020

Ajankohtaista

  • Tiedotteet
  • Uutiset
  • Uutissyötteet (RSS)
  • Uutiskirjeet
    • KKV Uutiskirjeen arkisto
    • Kuluttaja-asiamiehen uutiskirjeen arkisto
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
    • Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirjeen arkisto
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Ura KKV:ssä

Kuluttaja-asiamies Elloksen noutamatonta pakettia koskevasta sopimusehdosta: korvaussumman vastattava keskimääräisiä kustannuksia

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
15.12.2020

Kuluttaja-asiamies on tarkastellut Elloksen noutamattomasta paketista perittäviä kuluja koskevaa sopimusehtoa ja samalla linjannut korvaussumman suuruutta koskevia periaatteita. Neuvotteluissa on käsitelty myös sopimusehtojen esittämistapaa samoin kuin muiden yksittäisten ehtojen sisältöä. Ellos on ilmoittanut korjaavansa puutteet kuluttaja-asiamiehen vaatimalla tavalla.

Ellos käytti verkkokaupassaan sopimusehtoa, jonka mukaan yritys veloittaa 19,90 euroa toimituksista, joita ei ole peruttu eikä noudettu. Kuluttajansuojalain mukaan pelkkä tilauksen noutamatta jättäminen ei riitä, vaan kuluttajan täytyy tehdä peruuttamisilmoitus. Kuluttajansuojalaissa ei käsitellä tilannetta, jossa kuluttaja jättää tekemättä peruuttamisilmoituksen eikä nouda lähetettyä tilausta. Kuluttaja-asiamies katsoo, että tilannetta on tarkasteltava kuluttajan sopimusvelvoitteen laiminlyöntinä, jolloin myyjä saattaa olla oikeutettu vahingonkorvauksen.

Kuluttaja-asiamiehen näkemyksen mukaan yrityksellä on oikeus vaatia todelliset lähetyskulut tilanteissa, joissa asiakas ei tee peruutusilmoitusta eikä nouda lähetystä. Samoin kuluttaja on velvollinen korvaamaan toiminnastaan aiheutuneet käsittelykustannukset. Kuluttaja-asiamies kiinnitti Elloksen huomiota korvaussumman kohtuullisuuteen ja korosti ratkaisussaan, että vakioidun korvaussumman tulee vastata keskimäärin sopimusvelvoitteen laiminlyönnin aiheuttamia kustannuksia. Samalla kuluttaja-asiamies toi esille, että joissakin tapauksissa todellinen vahinko saattaa poiketa vakiokorvauksesta niin selvästi, että vakioitua korvaussummaa koskeva ehto muodostuu kuluttajalle kohtuuttomaksi.

Neuvotteluissa käytiin läpi myös sitä, millä tavalla korvausvastuusta tulee ilmoittaa. Kuluttaja-asiamies katsoi, että kuluttajan velvoitteita koskevat sopimusehdot ovat olennaisia tietoja. Siksi noutamatonta pakettia ja peruuttamisoikeutta koskevat ehdot tulee esittää samassa asiayhteydessä yhtenäisenä kokonaisuutena. Noutamatonta pakettia koskevan ehdon on oltava esillä ostoprosessissa niin selkeästi, ettei asiakas voi tehdä tilausta sopimusehtoa ohittamatta.

Alkuperäispakkauksen puuttuminen ei johda automaattisesti korvausvastuuseen

Samalla kuluttaja-asiamies linjasi muun muassa tuotepakkaukseen liittyviä käytäntöjä. Elloksen sopimusehdoissa sanottiin kuluttajan olevan korvausvastuussa, jos tuote palautetaan ilman alkuperäispakkausta tai jos pakkaus on vioittunut. Kuluttaja-asiamies linjasi ratkaisussaan, ettei alkuperäispakkauksen puuttuminen tai vioittuminen voi johtaa automaattisesti korvausvastuuseen, vaan asiaa on arvioitava tilannekohtaisesti.

Kuluttajalla on oltava aina mahdollisuus tutustua tuotteeseen. Siksi avatusta, muutoin vioittuneesta tai puuttuvasta tavanomaisesta alkuperäispakkauksesta, jonka korvaamisesta ei aiheudu verkkokauppiaalle suurempaa haittaa tai vahinkoa, ei voi seurata korvausvastuuta asiakkaalle.

Toisin voi olla esimerkiksi tilanteissa, joissa kyse on erikoispakatusta tuotteesta tai alkuperäispakkauksesta, joka on tarkoitettu nimenomaisesti tuotteen säilyttämistä varten. Tällöin asiasta on mainittava erityisen selkeästi ennakkotiedoissa ja tilausvahvistuksessa.

Neuvotteluissa Ellos ilmoitti korjaavansa puutteet kuluttaja-asiamiehen edellyttämällä tavalla.


Tämä artikkeli on osa Kuluttaja-asiamiehen uutiskirjettä 5–6/2020 


Asiasanat: Etämyynti, Kuluttajansuoja, Verkkokauppa
Päivitetty 15.12.2020 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 15.12.2020 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV