Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Vuosi 2015
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ostopolku -harjoitukset
Opettajan opas: ostopolku ikäkauden mukaisesti
  • Varhaiskasvatus
  • 6-9-vuotiaat
  • 10-12-vuotiaat
  • 13-18-vuotiaat
https://www.kkv.fi/kuluttajakasvatus/opetus-ikakausittain-opettajan-opas/
  • Etusivu
  • Ostopolku -harjoitukset

Ostopolku -harjoitukset

  • Olen kuluttaja
  • Etsin tietoa ja kohtaan mainontaa
  • Teen kauppoja
  • Käytän, kulutan ja reagoin
  • Päätän jatkosta
  • Ostopolku kokonaisuutena
  • Opettajan opas: ostopolku ikäkauden mukaisesti
    • Varhaiskasvatus
    • 6-9-vuotiaat
    • 10-12-vuotiaat
    • 13-18-vuotiaat
  • Säädökset ja suositukset

Opeopas: ostopolku ikäkauden mukaisesti

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
Ostopolkumalli on opetustapa, joka antaa oppijoille kokonaisvaltaisen kuvan ostamisesta. Ostaminen alkaa tiedonhankinnasta ja mainonnan tunnistamisesta ja päättyy tuotteen hävittämiseen tai sen jatkokäyttämiseen. Vasemmassa palkissa on esitelty neljä eri ikäisille soveltuvaa ostopolkumallia. Lisäksi alla on ehdotus, miten edetä oman opetuksen suunnittelussa.

1. Ikäkaudelle sopiva opetus

Pohdi mikä on oppilaiden iälle ja taitotasolle ajankohtaista ja mikä on heidän kykynsä omaksua kuluttamiseen liittyvä tietoa. Tieto rakentuu aiemmin opitun päälle, mikä tekee oppimisesta jatkumon.

  • Mitä -taso soveltuu oppilaille, joille kuluttamisen toimintaympäristöä ei ole vielä sanoitettu ja jäsennetty, eli erityisesti varhaiskasvatuksen ja alaluokkien oppilaille.
  • Miten -taso sopii oppilaille, joilla on omia ostokokemuksia ja jonkin verran tietoa kulutuksesta. He harjoittelevat kuluttajana toimimista turvallisessa toimintaympäristössä, mikä vahvistaa heidän valmiuksiaan toimia arjessa. Miten -tasoiset harjoitukset sopivat perusopetuksen 4-6-luokkalaisille sekä 7-luokkalaisille.
  • Miksi -taso soveltuu oppilaille, jotka osaavat jo toimia tyypillisissä kulutustilanteissa, mutta tarvitsevat vielä harjoittelua aikuisuutta varten. Miksi -tasoiset harjoitukset tukevat itsenäiseen ja aktiiviseen kuluttajarooliin kasvua sekä kehittävät soveltamisen ja ongelmanratkaisun taitoja. Tämän tason harjoitukset soveltuvat perusopetuksen 8-9-luokkalaisille sekä toisen asteen opiskelijoille.

 

 

Kuva: Opetuksen jatkumo (Päivi Palojoki, Hille Janhonen-Abruquah, University of Helsinki and The Nordic Estonian Consumer Education group, 2013)

 

2. Kuluttajataitojen sisältöalueet integroituvat ostopolun avulla

Ostopolkumallin käyttö opetuksessa helpottaa kuluttajan oikeuksien ja vastuiden, taloustaitojen, mainonnanlukutaidon ja kestävän kulutuksen oppimista. Hyödynnä opetuksen suunnittelussa Oppilaan kuluttajaosaamisen osa-alueet -tiedostoa, jossa sisältöalueet on integroitu ostopolulle. Aiheita lähestytään hyödyntäen oppilaille tuttuja ilmiöitä, joihin voi sisältyä samanaikaisesti useita kuluttamisen sisältöjä. 

  • Kestävä kulutus
  • Media- ja teknologialukutaito
  • Arjenhallinta
  • Kuluttajan oikeudet ja vastuut
  • Yksityistalous
  • Markkinointi ja kaupallinen media

 

3. Koti ja oppilaan arki ilmiön valinnan lähtökohtana

Kulutusilmiöitä kannattaa tarkastella oppilaille tutun toimintaympäristön kautta: älylaitteet, suoratoistopalvelut, mopot/mopoautot, verkko-ostaminen, pelit jne. auttavat oppilaita liittämään aiheen omaan arkeen. Koti on keskeinen kulutustusympäristö ja siellä toteutuvat lähes kaikki kulutukseen liittyvät lainalaisuudet. Älykoti auttaa hahmottamaan monipuolisesti tuttua kulutuksen toimintaympäristöä.

Älykoti

4. Ilmiö sijoitetaan ostopolulle

Kun olet valinnut opetukseesi soveltuvan ilmiön, voit sijoittaa sen ostopolulle. Kuluttajuutta ja kuluttajan roolia päätöksenteossa kannattaa tutkia ostopolun avulla, sillä se auttaa tulkitsemaan kuluttamista kokonaisvaltaisena prosessina.

Ostopolku

 

Ostopolun mukaan jaotellut kuluttajataitojen osaamisen tavoitteet ja keskeiset käsitteet sisältöineen on kuvattu yksityskohtaisesti.


Päivitetty 4.5.2020 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 4.5.2020 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV