Kaupallisen viestinnän tarkoituksena on eri edistää tavaroiden ja palveluiden kysyntää hyödyntäen erilaisia keinoja. Opetuksessa ja kasvatuksessa kaupallista viestintää, markkinointia ja mainontaa käsitellään monilukutaidon sekä kuluttaja- ja taloustaitojen näkökulmasta katsoen. Käsitteet eivät ole yksiselitteisiä ja ne kulkevat arkikielessä käsi kädessä. Tässä käytetään käsitettä kaupallinen viestintä, joka kuvaa laajasti kuluttajuuteen liittyvää toimintaympäristöä. Sisältö on tarkoitettu eri oppiaineiden opettajille tausta-aineistoksi.
Kuluttaja ja kaupallinen viestintä"Merkityksellistä sisältöä juuri sinulle"Markkinointi on osa liiketoimintaa
Kaupallinen viestintä arjessammeVerkko on osa ostopolkuaKuluttajan roolit kaupallisessa viestinnässäKaupallisen ja ei-kaupallisen viestinnän raja hälveneeMainonnan estäminen ja omien tietojen luovuttaminen verkossa
Kaupallisen viestinnän muotojaKaupallista viestintää kehitetään jatkuvastiVaikeasti tunnistettava kaupallinen viestintäKaupallisen viestinnän tehokeinojaMainonnan keinot huijauksen palveluksessaVaikuttajat
Kaupallista viestintää säädellään
Lasten kohtaama kaupallinen viestintäKaupallista sisältöä ei ole helppo tunnistaa
Kouluille laaditut ohjeet
Opetuksessa käsitellään kaupallista viestintääPedagogiikka ratkaisee oppimisen
Käsitteitä