Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Vuosi 2015
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ostopolku -harjoitukset
  • Tietoa kaupallisen viestinnän ilmiöistä
  • Opetuksessa käsitellään kaupallista viestintää
https://www.kkv.fi/kuluttajakasvatus/tietoa-kaupallisen-viestinnan-ilmioista/opetuksessa-kasitellaan-kaupallista-viestintaa/pedagogiikka-ratkaisee-oppimisen/
  • Etusivu
  • Ostopolku -harjoitukset
  • Tietoa kaupallisen viestinnän ilmiöistä
  • Opetuksessa käsitellään kaupallista viestintää

Ostopolku -harjoitukset

  • Olen kuluttaja
  • Etsin tietoa ja kohtaan mainontaa
  • Teen kauppoja
  • Käytän, kulutan ja reagoin
  • Päätän jatkosta
  • Ostopolku kokonaisuutena
  • Opettajan opas: ostopolku ikäkauden mukaisesti
  • Säädökset ja suositukset

Pedagogiikka ratkaisee oppimisen

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn

Opetus kannattaa suunnitella niin, että oppilas rohkaistuu pohtimaan kohtaamaansa kaupallista viestintää, arvomaailmaansa ja kulutukseen liittyviä valintoja. Alle kymmenvuotiaita lapsia opetettaessa korostuu opettajan oma toiminta roolimallina.

Seuraavassa esitellään opetuksen jatkumo, joka sisältää kolme tapaa suunnata opetusta ja asettaa sille tavoitteita. Tarkoituksena on, että opetuksen avulla lapsille tarjoutuu mahdollisuus tutkia, harjoitella, soveltaa ja ymmärtää kaupallista viestintää.

Kaupallisen viestinnän hahmottamisen perusaskelmat

1. MITÄ — Kaupallisen viestinnän tunnistaminen

Tutkitaan mikä on viesti, mikä on mainos? Otetaan selvää mitä on ostamaan houkuttelu ja kulutustottumus? Näitä asioita koetaan tutustuttaessa eri mediakanaviin ja tehtäessä omia tarinoita ja mediasisältöjä. Kokemukset jäsennetään yhdessä oppijan kanssa orientaatioperustaksi oman kaupallisen mediamaiseman hahmottamiseksi.

 

2. MITEN — Kaupallisten sisältötyyppien erottaminen, itseilmaisun ja oman toimijuuden kehittäminen

Harjoitellaan aktiivista ja kriittistä tiedonhallintaa ja luodaan omaa mediasuhdetta. Tunnistetaan kaupallista viestintää ja erotellaan sisältötyyppejä. Harjoitellaan toimimaan vastuullisesti kuluttajan rooleissa, pohditaan kaupallisen viestin vastaanottoa, lähettämistä ja tiedon lähteeksi päätymistä. Aktivoidaan oppijaa kyseenalaistamaan kaupallista mediatodellisuutta ja sen stereotypioita, opitaan suojautumaan kulutusmalleilta. Rohkaistaan soveltamaan mediaa itseilmaisun ja oman verkkoviestinnän keinona.

Keskustellaan tiedonhankinnasta kanavista ja tietojälkien jättämisestä. Inspiroidutaan itse tekemällä: tehdään ja analysoidaan tarinoita, tv-ohjelmia, somea, mainoksia ja muita mediasisältöjä. Perehdytään verkkoetikettiin ja tietoturvaan. Kannustetaan oppijaa pitämään kiinni oikeuksistaan omiin tietoihinsa.

 

3. MIKSI — Tulkinta- ja analyysitaitoja

Analysoidaan kaupallisen median rakenteita ja merkitystä. Ohjataan oppijaa käyttämään kulttuurista ja yhteiskunnallista analyysia mediasisältöjen arvoista. Aktivoidaan oppijaa vertailemaan eri mediakanavien ja -välineiden kaupallisia viestejä keskenään. Kannustetaan itsenäiseen tiedon etsintään ja varastointiin. Rohkaistaan tekemään omia verkkosivuja, blogeja ja opetellaan niiden ylläpitoa. Perehdytään mainonnan tunnistettavuuden periaatteisiin, tekijänoikeuskysymyksiin, nettietikettiin ja tietosuojakysymyksiin.

Perusaskelmissa on käytetty soveltaen seuraavia lähteitä:

Lasten ja nuorten kuluttajataidot – opetuksen tavoitteita Nordic-Estonian Consumer Education Group 2015.
Tarja Salokoski & Anu Mustonen 2007 "Mediakasvatuksen perusaskelmat eri ikävaiheissa" raportissa Median vaikutukset lapsiin ja nuoriin – katsaus tutkimuksiin sekä kansainvälisiin mediakasvatuksen ja -säätelyn käytäntöihin, s. 27.


Päivitetty 18.1.2017 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 18.1.2017 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV