Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2021
    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ostopolku -harjoitukset
https://www.kkv.fi/kuluttajakasvatus/mediataitoviikko/
  • Etusivu
  • Ostopolku -harjoitukset

Ostopolku -harjoitukset

  • Olen kuluttaja
  • Etsin tietoa ja kohtaan mainontaa
  • Teen kauppoja
  • Käytän, kulutan ja reagoin
  • Päätän jatkosta
  • Ostopolku kokonaisuutena
  • Opettajan opas: ostopolku ikäkauden mukaisesti
  • Säädökset ja suositukset

Mediataitoviikko 2020

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
Mediataitoviikkoa vietetään 10.-16.2.2020 teemalla "Mediataitoja kaikenikäisille kuluttajille". Mediakasvatuksen teemaviikon tavoitteena on kehittää mediataitoja sekä vahvistaa aikuisten valmiuksia mediakasvatukseen. Tarjoamme peruskoulun 7.-9.-luokkalaisille tehtäviä ja kilpailun mainonnan tunnistettavuuteen ja vastuullisuusmarkkinointiin liittyen. Aikuisille oppijoille on tarjolla omaan opetukseen sovellettava tuntisuunnitelma, jota neuvonta- ja ohjaustyötä tekevät voivat hyödyntää opettaessaan kriittistä mediankäyttöä ja turvallista älylaitteilla maksamista. Tuntisuunnitelma on suunniteltu käytettäväksi ryhmille, jotka tarvitsevat erityistä tukea kuluttajuudessaan.

Mediataitoviikon kilpailu yläkouluille

Tuntisuunnitelma aikuisille oppijoille

 

Mediataitoviikon kilpailu yläkouluille

Osallistukaa koko luokan voimin helmikuussa järjestettävään valtakunnalliseen kilpailuun, jossa oppilaat pääsevät tekemään salapoliisin työtä mainontaa tutkien. Tehtävät voi suorittaa jo etukäteen ja tuotoksia voi lähettää kilpailuun 10.-16.2.2020 välisen ajan.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston mediataitoviikkoon suunnittelema tehtäväkokonaisuus sopii erinomaisesti laaja-alaiseen opetukseen. Tehtävät voidaan suorittaa esimerkiksi äidinkielen, kuvaamataidon tai kotitalouden tunneilla. 

Voittajajoukkueen koulun nimi ja mainos julkistetaan Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajakasvatukseen liittyvässä Kulma-blogissa sekä Facebook-sivulla ja Twitterissä. Voittajat palkitaan museokorteilla.

Opettajan johdolla:

  1. Aloittakaa tehtäväkokonaisuus orientoitumalla aiheeseen: Vastuullisia toimijoita - oppimiskokonaisuuden tueksi (pdf). 
  2. Täyttäkää alkukysely, joka löytyy ylläolevasta tukimateriaalista. Jokainen oppilas vastaa henkilökohtaisesti kyselyyn ja kysely käydään läpi opettajajohtoisesti esim. Flingan avulla. 
  3. Ryhmätehtävä: Kootkaa 3-4 hengen joukkue ja keksikää joukkueellenne nimi. Tehkää ryhmissä alla olevat kaksi tehtävää.

Tehtävä 1: Salapoliisin työtä mainoksia tutkien

Seuratkaa ryhmänne kesken erityyppisiä mainoksia: perinteistä mainontaa ja vaikuttajamarkkinointia aktiivisesti 10.-16.2.2020 tai viikon ajan jonakin toisena ajankohtana ennen mediataitoviikkoa. Taltioikaa esimerkiksi valokuvin tai kuvakaappauksilla mainoksia, jotka mielestänne markkinoivat tuotetta tai palvelua vastuullisuuteen vedoten. 

Tehkää keräämistänne mainoksista vapaasti valittavalla menetelmällä esim. video tai sähköinen posteri, jossa mainokset on ryhmitelty seuraavien väittämien alle. Tutkikaa tilanteita, joissa ohjaillaan ostamaan: 

  • Vetoamalla vastuullisuuteen, jota ei ole perusteltu tai liitetty mihinkään alateemaan
  • Vetoamalla ympäristöväittämiin eli puhumalla ympäristön tilasta tai suojelusta
  • Vetoamalla terveysväittämiin eli puhumalla tuotteen terveellisyydestä
  • Vetoamalla eläinten hyvinvointiin
  • Puhumalla ihmisoikeuksiin liittyvästä eettisyydestä ja työoloista
  • Vetoamalla taloudelliseen vastuullisuuteen, joka huomioi esimerkiksi piilokulut

Tehtävä 2: Oman koulun mainos -kilpailu

Tuottakaa oma mainos, jossa markkinoitte kouluanne vastuullisuudella. Mainoksen pitää olla hyvän tavan mukainen ja se saa sisältää ainoastaan perusteltavissa olevia väitteitä. 

Lähettäkää valmiit tuotokset sähköpostilla mediataitoviikko@kkv.fi 16.2.2020 klo 20 mennessä. Liittäkää viestin mukaan joukkueen oppilaiden nimet, koulun nimi sekä opettajan nimi ja yhteystiedot. 
Kilpailuun osallistumisen säännöt

Opettajan johdolla:

Täyttäkää alkukysely uudelleen tehtävien suorittamisen jälkeen. Keskustelkaa joko luokan kesken tai pienryhmissä siitä, onko oppilaiden suhtautuminen markkinointia kohtaan muuttunut teemaviikon tehtävien aikana. 

 

Tuntisuunnitelma aikuisille oppijoille

Älypuhelin on medialaite, jota voi käyttää kuluttamisen välineenä. Jokainen, joka käyttää älylaitetta, tarvitsee monipuoliset taidot myös medialla kuluttamisesta. 

Tämä tuntisuunnitelma on tarkoitettu esimerkiksi vapaan sivistystyön opetukseen tai arjenhallintaan valmentavaan ryhmäohjaukseen. Alla oleva kurssimateriaali on suunniteltu käytettäväksi ryhmille, jotka tarvitsevat erityistä tukea kuluttajuudessaan. Opetuksen tukena voi käyttää lisäksi Medialla kuluttamassa-esitystä (pdf).

Oppitunnin tavoitteet:

  • Auttaa oivaltamaan median monipuolisuutta maksuvälineenä.
  • Auttaa oppijaa valitsemaan, käyttämään ja arvioimaan kriittisesti mediaa ja sen tarjoamaa tietoa sekä suhtautumaan uusiin innovaatioihin kriittisesti ja vastuullisesti.
  • Lisää oppijan tietoisuutta siitä, että häneen vaikutetaan kaupallisesti.
  • Auttaa tunnistamaan vaikuttamisen eri keinot.
  • Kannustaa ottamaan aktiivisen ja tietoisen roolin kaupallisessa mediaympäristössä ja käyttää vastuullisesti digitaalista ja kaupallista mediaa.
  • Motivoi oppijaa hallitsemaan omaa digitaalista ostajaprofiiliaan.  

 

Oppitunnin tai kurssin eteneminen:

  1. Katsokaa KKV:n video Kuluttajansuojan perusasiat. 
  2. Anna oppijoille tehtäväksi havainnoida, mitä kaikkea medialla eli älylaitteella voi tehdä.
  3. Keskustelkaa mihin mediaa voi käyttää (tiedonhaku, viihde, kaupasta sopiminen,maksaminen....)
  4. Jatketaan tutustumalla toisiin ja orientoitumalla medialla (älylaite) ostamiseen:

 

Harjoitus: Kaksi asiaa -tutustuminen

Seistään piirissä. Kouluttaja aloittaa osoittamalla yhtä opiskelijaa sanomalla oman nimensä ja pyytämällä osoitettua kertomaan “Kaksi asiaa, joita olet ostanut älylaitteella”. Osoitettu keksii mahdollisimman nopeasti kaksi asiaa, jotka voi ostaa medialaitteen avulla, kuten: “ostanut matkalipun, kuunnellut musiikkia”. Painotetaan, ettei asioiden tarvitse olla tosia, vaan tärkeintä on sanoa oma nimensä sekä jotakin älylaitteella kuluttamiseen liittyvää. Tämän jälkeen ensimmäisenä kaksi asiaa sanonut sanoo oman nimensä ja osoittaa jotakuta toista pyytäen “Kaksi asiaa, joita olet ostanut älylaitteella”. Samaa toistetaan niin kauan, kunnes kaikki ovat sanoneet nimensä ja päässeet pohtimaan mitä tekee medialla.

 

Harjoitus: Somekeskustelu

Keskustelkaa ryhmissä tai pareittain opiskelijoiden käyttämistä sosiaalisen median kanavista (blogeista, YouTube-kanavista, Instagramista, Facebookista, Twitteristä jne.). Pohtikaa, millaista sisältöä niistä löytyy. Ottakaa älylaitteet esille ja tutkikaa mitä kaupallista viestintää omasta laitteesta löytyy.

  • Mistä tunnistaa mainoksen? 
  • Mitä tarkoittaa kaupallinen yhteistyö? 
  • Miten voi arvioida, mitä verkossa uskaltaa klikata?

 

Harjoitus: Arvojana

Kouluttaja esittää medialla kuluttamiseen liittyviä väitteitä ja koulutettavat sijoittuvat tilaan kuvitteelliselle mielipidejanalle siihen kohtaan, mitä mieltä ovat. Janan toisessa päässä on “täysin samaa mieltä”, toisessa “täysin eri mieltä” ja keskellä “en osaa sanoa”. Kunkin väittämän jälkeen voidaan kysyä muutamalta osallistujalta, miksi he sijoittuvat janalla juuri siihen kohtaan. Kommentteja voi kysyä esimerkiksi ääripäistä tai kunkin väitteen jälkeen voidaan käydä yhteinen keskustelu väitteen teemaan liittyen. 

Väitteet:

  • Teen heräteostoksia verkossa 
  • Maksan usein älylaitteella 
  • Sopimusehdot ovat verkkokaupankäynnissä tärkeitä 
  • Olen hintatietoinen kuluttaja 
  • Kun ostan verkossa jotain, minua kiinnostaa, kuka myy ja missä verkkokauppa sijaitsee 
  • Yksityisyydensuoja on minulle tärkeätä 
  • Koen verkossa asioinnin pelottavaksi 
  • Seuraan tilini saldoa älylaitteeltani päivittäin 
  • En käytä älylaitettani maksamiseen
  • Uskon, että omilla valinnoillani voin vaikuttaa 

Istutaan alas, ohjaaja kysyy, kuinka moni tekee verkossa ostoksia. Keskustellaan yleisesti, mitä verkossa ostamisessa kannattaa ottaa huomioon.  

 

Harjoitus: Verkkokaupasta ostaminen

Opettaja valitsee yhden oppilailleen soveltuvan verkkokaupan ja demonstroi sen käyttöä. 

Keskustelun aiheet:

  • Mistä tunnistaa luotettavan verkkokaupan?
  • Mitä tarkoittaa eväste ja miten se vaikuttaa selailuun ja myöhemmin näkyviin mainoksiin?
  • Mitä vertailusivut ovat?
  • Mitä tarkoittaa ostajaprofiili?
  • Mitä tarkoittaa lukkosymboli osoitekentässä?
  • Miten verkossa maksetaan?

Ohjaaja kysyy kokemuksia älylaitteella maksamisesta, jonka jälkeen katsotaan video Maksutavan valinta verkossa.

 

Harjoitus: Ryhmätyönä tai pareittain

Pyydetään opiskelijoita kokeilemaan käytännössä:

  • Fyysisen tavaran, kuten vaatteen ostamista verkossa
  • Palvelun, kuten äänikirjan tai suoratoistopalvelun ostamista verkossa

Tarkoituksena ei ole viedä tilausta loppuun asti, vaan harjoitus voidaan päättää tilanteeseen ennen maksun vahvistamista. Parit kertovat kokemuksensa palvelualustan käytöstä muulle ryhmälle. Lopuksi keskustellaan, mistä tunnistaa huijauksen tai entä jos saa jotain mitä ei ole tilannut.

Video: Mistä tunnistaa huijauslaskun?

 

 

 


Päivitetty 13.1.2020 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 13.1.2020 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV