Tehtävä 1.
Oppilaat tekevät erilaisia väitteitä kuluttamisesta. Opettaja kerää väitteet itselleen, ja luokka menee luokkahuoneen keskelle. Opettaja lukee väitteet yksitellen, ja oppilaat ilmaisevat oman mielipiteensä kuhunkin väitteeseen sijoittumalla luokkahuoneessa tiettyyn paikkaan. Ne, jotka ovat väitteen kanssa samaa mieltä, menevät opettajan oikealle puolelle, ja ne jotka ovat eri mieltä, menevät vasemmalle puolelle. Ne oppilaat, jotka ovat osittain samaa ja osittain eri mieltä, jäävät keskelle asettautuen joko vähän vasemmalle tai oikealle.
Opettaja kysyy jokaisen esitetyn väitteen jälkeen perusteluja, miksi oppilaat ovat valinneet sijaintinsa. Oppilailla on lupa liikkua, jos he kuunneltuaan eri mielipiteitä muuttavat mieltään.
Esimerkkejä väitteistä:
- Lapset ja nuoret ovat liian kiinnostuneita vaatteista, muodista ja merkkituotteista
- On mahdollista olla onnellinen, vaikka olisi köyhä eikä omistaisi paljon tavaraa
- Hyvää oloa voi ostaa
- Ihmiset ovat luonnostaan itsekeskeisiä
- Omistaminen on tärkeämpää kuin oleminen
- Muiden hyvinvointi on riippuvaista omista uhrauksistani
- Kuluttajien vastuulla on antaa tavaran tuottajien tiedoksi, millaisia tuotteita he haluavat ostaa
- Kaikki kuluttajat voivat ratkaista ajanpuutteensa ostamalla palveluita ja valmistuotteita
Keskustelkaa lopuksi yhdessä väitteistä ja perusteluista.
Kotitalous, yhteiskuntaoppi, äidinkieli