Tehtävä 1.
Tarkastele kuviota ja tilastoja kuluttajien yhteydenottojen suurimmista tuoteryhmistä vuosina 2013–2014. Mistä asioista kuluttajat tekevät valituksia? Kirjaa ylös suurimmat muutokset tuoteryhmissä vuosina 2013–2014.
Tehtävä 2.
Kirjatkaa pareittain millaisia kuluttajaongelmia olette kohdanneet itse tai perheessä (esim. tuoteviat, laskutusongelmat, palvelutilaukset, mainonnan harhaanjohtavuus). Mihin tuoteryhmiin ongelmatilanteet kuuluvat? Tuoteryhmien jaottelun näet tehtävässä yksi.
Tehtävä 3.
Valitkaa parin kanssa yhteisesti ongelmatilanne, jota kuluttajana selvitätte (esimerkiksi viallinen puhelin, vaate tai kodinkone). Ostotilanteesta on kuukausi ja huomaatte nyt tuotteen virheellisyyden. Miten valittaminen etenee? Tehkää lista vaiheittain, kuinka valitustilanteessa toimitaan.
Valittaminen
Vikaa tuotteessa
Tehtävä 4.
Harjoitellaan kuluttajatilanteita draaman kautta. Valitaan arkipäivästä tyypillinen tilanne (esimerkiksi kaupassa asiointi). Suunnitellaan ja näytellään ryhmissä tai pareittain erilaisia kuluttajatilanteita. Erilaiset tilanteet voivat olla esimerkiksi:
- Kuluttaja ostaa tuotteen/palvelun. Kaikki menee myyjän ja ostajan välillä aivan kuten pitääkin. Harjoitelkaa käytös- ja vuorovaikutustaitoja asiakaspalvelutilanteissa.
- Kuluttaja ostaa tuotteen/palvellun, ja huomaa siinä virheen. Myyjä myöntää virheen, ja sopii palautuksesta.
- Kuluttaja ostaa tuotteen/palvelun ja huomaa siinä virheen. Myyjä ei myönnä virhettä tapahtuneen, ainakaan heti. Ostotilanteesta on kulunut yli takuuajan. Millaisin perustein kuluttaja saa palauttaa tuotteen tai vaatia uutta tuotetta tilalle?
- Kuluttaja on ostanut tuotteen/palvelun ja huomaa sen olevan viallinen. Myyjä ja ostaja riitaantuvat eikä tilanne selviä heidän kahden välillä. Miten tilanne ratkaistaan?
Lisätietoa vioista ja viivästyksistä näytelmien tueksi.
Tehtävä 5.
Tarkastelkaa kuiteista löytyviä tietoja ja palautusehtoja. Opettaja voi tuoda ostokuitteja tai opastaa oppilaita tuomaan omia kuitteja oppitunnille. Verratkaa pareittain kuiteista löytyvää tietoa palautus- tai valitusehdoista. Pohtikaa seuraavia kysymyksiä:
- Miten palautusehdot eroavat toisistaan?
- Tarvitseeko ostajalla olla kuitti palautettavista tuotteista?
- Mitä takuuaika tarkoittaa?
- Onko kaikilla tuotteilla palautusoikeus?
- Miksi kuitti kannattaa aina pyytää ostotilanteessa?
Lisätietoa opetukseen:
Kaupan peruminen
Kuitti
Takuu
Kotitalous, matematiikka, yhteiskuntaoppi, draama