
Ks. myös opettajan käyttöön suunniteltu teoreettisempi Ostopolku -malli.
Yllä oleva oppilaille tarkoitettu yksinkertaistettu kaupanteon kaari eli ostopolku vaiheineen opastaa hahmottamaan, mitkä tekijät vaikuttavat kuluttamiseen ja taloudenhallintaan.
Tuotteen tai palvelun hankinta rakentuu erilaisten vaiheiden sarjasta tai joukosta osatoimintoja, jotka yhdessä muodostavat kuluttajalle ostopolun kokonaisuuden. Kaupankäynnin kaaren eri vaiheissa tehdyt ratkaisut vaikuttavat ja kietoutuvat toinen toisiinsa.
Seuraavien tehtäväkokonaisuuksien kautta tutustutaan ostamisen etenemiseen verkossa. Apuna käytetään kaupanteon kaarta ja sen vaiheita. Tarkoitus on saada oppilaat pohtimaan, miten omat ostopolut muodostuvat ja kenen kanssa milloinkin kauppaa käy sekä kenelle omia tietojaan antaa ja miten niitä tullaan käsittelemään.
Ostopolku tutuksi -harjoitus
Tätä orientoivaa tehtävää käytetään ennen varsinaisen tehtäväkokonaisuuden aloittamista, sen avulla orientoidutaan ostopolun kokonaisuuteen ja pohditaan sen eri vaiheita ja toimijoita. Vaihtoehtoisesti se sopii tehtäväksi myös kuluttajateemaan loppuvaiheeseen, jossa jäsennetään ja konkretisoidaan aiemmin opittua ostamisen eri vaiheista.
Harjoituksessa käytetään alla olevia tilanteita ostopolun varrelta, joissa toimitaan kuluttajana tai kansalaisena. Voit tulostaa valmiit jaettavat ”ohjekortit” tästä. Jaa kortit oppilaille ja kerro, että alleviivaus sanan alla merkitsee sitä, että oppilas voi valita tai muuttaa niitä haluamallaan tavalla. Keltainen merkitsee, että oppilas on tilanteessa kansalaisen roolissa. Älä kuitenkaan kerro sitä suoraan, vaan pyydä oppilasta pohtimaan mitä erityistä on keltaisella merkityssä tilanteessa.
Johdata oppilaat riittävän isoon tilaan, johon voidaan muodostaa ostopolku. Näytä oppilaille mistä kohden tilaa ostopolku alkaa ja missä se loppuu. Pyydä oppilaita asettautumaan korttien tilanteille luontevaan kohtaan ostopolkua. Kun oppilaat ovat asettautuneet oman tehtäväkorttinsa kanssa ostopolulle, käydään läpi kaikkien roolit ja keskustellaan, miksi hän päätyi juuri kyseiseen kohtaan ostopolkua. Lopuksi arvuutellaan, mitä eroa on kahdella eri värisellä kortilla (luettelossa * tähdellä ja tulostettavissa korteissa keltaisella merkityt tehtävät tapahtuvat kansalaisen roolissa).
Kortteja on kuusitoista, harjoitus voidaan tehdä myös pareittain tai vastaavasti ryhmän olleessa pieni, voidaan jakaa useampi kuin yksi tilannekortti oppilasta kohden. Voitte myös itse keksiä tilanteita lisää.
Tilanteet:
1. Instagramissa joku esitteli uutta takkiaan ja nyt minunkin tekee mieli ostaa sellainen.
2. Päätän olla ostamatta uutta puhelinta, koska vanhassani ei oikeastaan ole mitään vikaa.
3. Kaverillani on ihana huulipuna, jonka minäkin haluaisin*
4. Valitse yksi seuraavista mainonnan muodoista tai keksi oma: sisältömarkkinointi, sanomalehtimainos, kadunvarsimainos, televisiomainos, radiomainos…
5. Ostan bussilipun ja teen sopimuksen yrityksen kanssa
6.Maksan mobiilimaksulla
7. Ostan käytetyn mopon muualta kuin yritykseltä*
8. Teen määräaikaisen tai toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen (valitse kumpi) puhelinliittymä -palvelusta
9. Maksan kuukausittaisen laskun ajallaan
10.Tarkistan laskun ennen maksamista ja huomaan, että (valitse seuraavista:) minulla ei ole varaa maksaa, lasku on aiheeton, kaikki on kunnossa
11. Nyt ei mennyt niin kuin piti. Mitä tapahtui (valitse seuraavista)? tavara ei kestänyt tavallista käyttöä, palvelu ei vastannut sovittua
12. En tykkääkään ostamistani lenkkareista, koska ne hiertävät.
13. Teen valituksen reklamaatioapurilla
14. Valitse kuluttajaa auttava taho: kuluttajaneuvonta, Euroopan kuluttajakeskus, kuluttajariitalautakunta
15. Kierrätän *
16. Lopetan tilauksen