Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Kilpailunrajoitukset
    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Vuosi 2015
    • Vuosi 2014
    • Vuosi 2013
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Opettajalle
  • Kuluttajan oikeudet ja vastuut
  • Oppimistehtävät aihealueesta
  • Ostopolku näyttää digiostamisen vaiheet
https://www.kkv.fi/opettajalle_vanha/kuluttajakauppa/oppimateriaalit/ostopolku-nayttaa-digiostamisen-vaiheet/kaupankaynnin-kaari-verkkokaupassa/
Opettajalle
  • Etusivu
  • Opettajalle
  • Kuluttajan oikeudet ja vastuut
  • Oppimistehtävät aihealueesta
  • Ostopolku näyttää digiostamisen vaiheet

Kuluttajan oikeudet ja vastuut

  • Opetuksen tavoitteet aihealueella
  • Oppimistehtävät aihealueesta
    • Lähde matkalle Eurooppaan
    • #Onnenonkija
    • Me Rosvolat, elokuva
    • Mistä ja miten valitetaan?
    • Ostopolku näyttää digiostamisen vaiheet
      • Kaupankäynnin kaari
      • Ostopolku tehtävän eteneminen
      • Valinta ja vertailu
      • Hinta
      • Maksu- ja toimitustavan valinta
      • Ostopäätös ja sopimuksen syntyminen
      • Tilauksen maksaminen
      • Käyttö ja sopimussalkun hallinta
      • Kun kaikki ei mene niin kuin sovittiin
      • Mitä opin verkosta ostamisesta
    • Kulutuspohdintaa
    • Valinnat
    • Retki kauppaan
    • Kulutusliikuntaa
    • Kertomuksia kuluttajakokemuksista
    • Minä kuluttajana
  • Videot

Kaupankäynnin kaari

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn

Ostopolku oppilaille

Ks. myös opettajan käyttöön suunniteltu teoreettisempi Ostopolku -malli.

Yllä oleva oppilaille tarkoitettu yksinkertaistettu kaupanteon kaari eli ostopolku vaiheineen opastaa hahmottamaan, mitkä tekijät vaikuttavat kuluttamiseen ja taloudenhallintaan.

Tuotteen tai palvelun hankinta rakentuu erilaisten vaiheiden sarjasta tai joukosta osatoimintoja, jotka yhdessä muodostavat kuluttajalle ostopolun kokonaisuuden. Kaupankäynnin kaaren eri vaiheissa tehdyt ratkaisut vaikuttavat ja kietoutuvat toinen toisiinsa.

Seuraavien tehtäväkokonaisuuksien kautta tutustutaan ostamisen etenemiseen verkossa. Apuna käytetään kaupanteon kaarta ja sen vaiheita. Tarkoitus on saada oppilaat pohtimaan, miten omat ostopolut muodostuvat ja kenen kanssa milloinkin kauppaa käy sekä kenelle omia tietojaan antaa ja miten niitä tullaan käsittelemään.

Ostopolku tutuksi -harjoitus

Tätä orientoivaa tehtävää käytetään ennen varsinaisen tehtäväkokonaisuuden aloittamista, sen avulla orientoidutaan ostopolun kokonaisuuteen ja pohditaan sen eri vaiheita ja toimijoita. Vaihtoehtoisesti se sopii tehtäväksi myös kuluttajateemaan loppuvaiheeseen, jossa jäsennetään ja konkretisoidaan aiemmin opittua ostamisen eri vaiheista.

Harjoituksessa käytetään alla olevia tilanteita ostopolun varrelta, joissa toimitaan kuluttajana tai kansalaisena. Voit tulostaa valmiit jaettavat ”ohjekortit” tästä. Jaa kortit oppilaille ja kerro, että alleviivaus sanan alla merkitsee sitä, että oppilas voi valita tai muuttaa niitä haluamallaan tavalla. Keltainen merkitsee, että oppilas on tilanteessa kansalaisen roolissa. Älä kuitenkaan kerro sitä suoraan, vaan pyydä oppilasta pohtimaan mitä erityistä on keltaisella merkityssä tilanteessa.   

Johdata oppilaat riittävän isoon tilaan, johon voidaan muodostaa ostopolku. Näytä oppilaille mistä kohden tilaa ostopolku alkaa ja missä se loppuu. Pyydä oppilaita asettautumaan korttien tilanteille luontevaan kohtaan ostopolkua. Kun oppilaat ovat asettautuneet oman tehtäväkorttinsa kanssa ostopolulle, käydään läpi kaikkien roolit ja keskustellaan, miksi hän päätyi juuri kyseiseen kohtaan ostopolkua. Lopuksi arvuutellaan, mitä eroa on kahdella eri värisellä kortilla (luettelossa * tähdellä ja tulostettavissa korteissa keltaisella merkityt tehtävät tapahtuvat kansalaisen roolissa).

Kortteja on kuusitoista, harjoitus voidaan tehdä myös pareittain tai vastaavasti ryhmän olleessa pieni, voidaan jakaa useampi kuin yksi tilannekortti oppilasta kohden. Voitte myös itse keksiä tilanteita lisää.

Tilanteet:

1. Instagramissa joku esitteli uutta takkiaan ja nyt minunkin tekee mieli ostaa sellainen.

2. Päätän olla ostamatta uutta puhelinta, koska vanhassani ei oikeastaan ole mitään vikaa.

3. Kaverillani on ihana huulipuna, jonka minäkin haluaisin*

4. Valitse yksi seuraavista mainonnan muodoista tai keksi oma: sisältömarkkinointi, sanomalehtimainos, kadunvarsimainos, televisiomainos, radiomainos…

5. Ostan bussilipun ja teen sopimuksen yrityksen kanssa

6.Maksan mobiilimaksulla

7. Ostan käytetyn mopon muualta kuin yritykseltä*

8. Teen määräaikaisen tai toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen (valitse kumpi) puhelinliittymä -palvelusta

9. Maksan kuukausittaisen laskun ajallaan

10.Tarkistan laskun ennen maksamista ja huomaan, että (valitse seuraavista:) minulla ei ole varaa maksaa, lasku on aiheeton, kaikki on kunnossa

11. Nyt ei mennyt niin kuin piti. Mitä tapahtui (valitse seuraavista)? tavara ei kestänyt tavallista käyttöä, palvelu ei vastannut sovittua

12. En tykkääkään ostamistani lenkkareista, koska ne hiertävät.

13. Teen valituksen reklamaatioapurilla

14. Valitse kuluttajaa auttava taho: kuluttajaneuvonta, Euroopan kuluttajakeskus, kuluttajariitalautakunta

15. Kierrätän *

16. Lopetan tilauksen


Päivitetty 20.1.2017 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 20.1.2017 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • © KKV