Seuraavat tehtävät koskevat ostopolun toista vaihetta. Valitse Kaupankäynnin kaari -osiossa valituille hyödykkeille soveltuvat tehtävät seuraavista vaihtoehdoista.
Tehtävien avulla perehdytään sopimusten merkitykseen kaupanteossa ja havainnoidaan miten eri sopimustyypit eroavat toisistaan. Lisäksi tehtävien avulla tutustutaan kotitalouksien yleisimpiin sopimuksiin ja niiden asettamiin velvoitteisiin.
Tehtävä 1.
Keskustelkaa opettajan ohjauksessa verkossa olevista erilaisista kauppapaikoista. Etsikää esimerkkejä
a) verkkokaupoista
b) verkossa toimivista valityspalveluista, joissa myyjät voivat olla joko yksityisiä tai yrityksiä
c) yksityisistä myyjistä
Katsokaa lopuksi video sopimuksista.
Tehtävä 2.
Pohdi sopimuksen merkitystä kaupanteossa ja selvitä, miten sopimus velvoittaa kuluttajakaupassa.
Sopimuksen tekeminen
Tehtävä 3.
Vertaile määräaikaista ja toistaiseksi voimassa olevaa sopimusta. Millaisia eroja eri sopimustyypeistä löytyy kuluttajan näkökulmasta?
Sopimuksen kesto
Tehtävä 4.
Etsi eroavaisuuksia sopimusasioissa ja kuluttajan oikeuksissa asioitaessa verkossa tai myymälässä.
Tehtävä 5.
Sopimusehdot ovat sitovia. Keskustelkaa luokassa, millaisessa tilanteessa saatta olla mahdollista, että sopimuksesta voi perääntyä.
Kaupan peruminen
Tehtävä 6.
Haastattele aikuisia esimerkiksi eri-ikäisiä sukulaisia, koulun opettajia, henkilökuntaa ja isovanhempia, heidän kokemuksistaan sopimusten tekemisestä verkossa. Haastattelut kootaan esitykseksi.
Esimerkkejä kysymyksistä:
- Mitä erilaisia sopimuksia kotitalouksista löytyy?
- Mistä asioista sopimuksessa sovitaan ja miten ne sitovat sopimuksen osapuolia?
- Onko sopimus määräaikainen vai toistaiseksi voimassa oleva?
- Millaisin ehdoin sopimus on mahdollista purkaa?
- Mitä haasteita olet kohdannut sopimusten teossa?