Opetuksen tavoitteet markkinoinnin ja kaupallisen median aihealueella
Ikäkausi 3-5 (varhaiskasvatus)
- aktivoida oppijaa tutkimaan todellisen ja kuvitteellisen eroja.
- auttaa oppijaa havainnoimaan ja keskustelemaan mainonnasta perheen kesken.
- tutustuttaa oppija aikuisten tekemiin harkittuihin ostospäätöksiin ja kulutustottumuksiin.
- tuoda esiin tosiasia, että ei ole mahdollista ostaa kaikkea mitä mainostetaan.
Ikäkausi 6-9 (esiopetus ja vuosiluokat 1-3)
- ohjata oppijaa tarkastelemaan ja tunnistamaan erityyppisiä mainoksia.
- ohjata oppijaa ymmärtämään että mainonnan tarkoitus on herättää ostohaluja.
- auttaa oppijaa muodostamaan kokonaiskäsitys omasta mediaympäristöstään.
Ikäkausi 10-12 (vuosiluokat 4-6)
- motivoida oppijaa harjaannuttamaan mainonnan lukutaitoaan ja kykyään tulkita sopimustekstejä sekä havaitsemaan mainonnan ja puolueettoman kuluttajatiedon ero.
- kiinnittää oppijan huomio siihen tosiasiaan, että on mahdollista kohdata epäeettistä ja harhaanjohtavaa mainontaa.
- lisätä oppijan tietoisuutta kaupallisen ympäristönsä kokonaisuudesta ja harjaannuttaa selviytymään siinä ja tekemään järkeviä ostospäätöksiä.
Ikäkausi 13-16 (vuosiluokat 7-9)
- ohjata oppijaa tunnistamaan ja arvioimaan erilaisia markkinoinnin, mainonnan, tuotesijoittelun ja piilomainonnan tapoja ja toimintamalleja.
- ohjata oppijaa tunnistamaan kaupallinen taivuttelu ja tulkitsemaan, analysoimaan ja arvioimaan kriittisesti kaupallisia viestejä.
- kiinnittää oppijan huomio mahdollisuuksiin kohdata epäeettistä ja harhaanjohtavaa mainontaa sekä ohjata miten i toimia kyseisessä tilanteessa.
- opastaa oppijaa turvaamaan omat henkilökohtaiset tiedot verkossa sekä korostaa suojauksen tärkeyttä.
- ohjata oppijaa tiedostamaan ja arvioimaan yksilön roolia kaupallisessa mediaympäristössä.
- ohjata oppijaa tunnistamaan ja erottamaan omat tarpeet ja halut mainostajien tarjoamista vaihtoehdoista.
- ohjata oppijaa reflektoimaan sukupuoleen ja ikään liittyviä stereotyyppejä ja elämäntyylikuvauksia ja arvioimaan miten sosiaaliset roolit voivat saada vaikutteita kaupallisen median ympäristöistä.
Elinikäinen oppiminen
- auttaa oppijaa ymmärtämään mainonnan tarkoitusperät ja tulkitsemaan, tunnistaman, analysoimaan ja arvioimaan kriittisesti kaupallisia viestejä viestintäkanavissa ja mediassa.
- ohjata kehittämään kriittistä ajattelukykyään sekä tunnistamaan markkinointi- ja myyntimenetelmiä.
- aktivoida tiedostamaan oma roolinsa kaupallisessa mediaympäristössä ja käyttämään vastuullisesti digitaalista ja kaupallista mediaa.
- kannustaa hankkimaan ja pitämään yllä tietoja ja taitoja omien ja muiden henkilökohtaisten tietojen suojaamiseksi mediaa käytettäessä.
- lisätä tietoisuutta mediaympäristön vaikutuksista elämäntyyleihin, sukupuoleen, ikään ja sosiaalisiin rooleihin liittyvissä ihanteissa.