Tehtävä 1. Tutkitaan ryhmissä
Etsikää lehdistä (aikakauslehdet, sanomalehdet, ilmaisjulkaisut), blogeista, tv-sarjoista tai verkosta erilaisia tehokkailta tuntuvia mainoksia. Pohtikaa ja kirjatkaa paperille, tabletille tai taululle:
- Mitä mainoksella tai artikkelilla halutaan kertoa ja mihin sillä halutaan vaikuttaa?
- Millaisia kuvia mainoksissa käytetään?
- Mille ikäryhmälle mainos on tarkoitettu?
- Muuttuuko mainos kohderyhmän muuttuessa?
- Millaista tekstiä mainoksissa käytetään? Huomioidaanko tekstissä ikä, ammatti jne.
- Miten mainos, joka on suunnattu nuorille eroaa yleisestä mainonnasta?
- Miten hyvä mainos rakennetaan?
Suunnitelkaa ja toteuttakaa nuorille suunnattu mainos. Mainos voi olla esimerkiksi lehtimainos tai tv-mainos. Toteutustapa on vapaa mutta muistakaa huomioida mainnonnan hyvät tavat.
Mainonnan hyvä tapa
Tehtävä 2. Mediajulkisuus
Pohtikaa pareittain tai ryhmissä seuraavia kysymyksiä:
- Mitä on mediajulkisuus?
- Miksi mediajulkisuutta on vaikea hallita?
- Miksi ihmiset tai yritykset haluavat mediajulkisuutta?
- Mitä hyötyä tai haittaa siitä on?
- Mitä tarkoitetaan, kun puhutaan tosi-tv -sarjoista?
- Miksi tosi-tv-sarjat ovat suosittuja?
- Miten sosiaalinen media voi manipuloida ihmistä?
- Mitä tarkoitetaan manipuloinnilla ja miten manipulointi toimii sosiaalisessa mediassa?
- Kerro esimerkki kokemastasi manipuloinnista? (Kylkiäiset)
- Millä ihmisiä yritetään manipuloida esim. jouluostoksilla?
- Miten kuluttaja voi toimia kriittisesti seuratessaan tv-sarjaa (tuotesijoittelu)?
- Kuinka voit suojautua tai vaikuttaa kuluttajana manipulointiin?
Tehtävä 3. Yhteenvetoa aiheesta
Keskustelkaa luokassa mainonnan ja median vaikutuksista nuorten elämään.
- Millaista valtaa mainokset käyttävät nuorten asenteiden, mielipiteiden ja minäkuvan muovaajina?
- Millaisen mielikuvan mainokset luovat ”hyvästä ihmisestä”?
- Vaikuttavatko mainokset nuorten suhtautumiseen ravitsemukseen, terveyteen, ulkonäköön, menestymiseen jne.?
- Vaikuttavatko mainokset omaan käyttäytymiseesi, ja jos vaikuttavat, niin miten?
- Pohtikaa mainonnan vaikutusta rahan käyttöön.
Tehnyt: Anneli Rantamäki