Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Kilpailunrajoitukset
    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Vuosi 2015
    • Vuosi 2014
    • Vuosi 2013
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Opettajalle
  • Markkinointi ja kaupallinen media
  • Oppimistehtävät aihealueesta
https://www.kkv.fi/opettajalle_vanha/markkinointi-ja-kaupallinen-media/oppimateriaalit/mediataitoviikko-2018/
Opettajalle
  • Etusivu
  • Opettajalle
  • Markkinointi ja kaupallinen media
  • Oppimistehtävät aihealueesta

Markkinointi ja kaupallinen media

  • Opetuksen tavoitteet aihealueella
  • Oppimistehtävät aihealueesta
    • Kuluttajabingo
    • Mediataitoviikko 2019
    • Mediataitoviikko 2018
    • #Onnenonkijat, elokuva
    • Median ja mainonnanlukutaito
    • Blogit ja mainokset
    • Julkisuudesta kiitolliset
    • Kuka uskoo mainoksiin?
    • Teemapäivä mainonnasta
    • Mainonnan analysointia
    • Elämäntapa, mainonta ja ruokakulttuuri

Mediataitoviikko 2018

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn

Ostopolulla mediassa

Monilukutaidosta ja tiedonhallinnasta on paljon hyötyä kuluttajille. Usein ajatellaan, että tilausansat ja huijaukset ovat hyväuskoisten hölmöjen ongelmia. Niin ei kuitenkaan ole. Huijauskeinot kehittyvät samaa vauhtia kuin rehellinenkin digitalisaatio ja niitä voi olla kenen tahansa vaikea havaita.

Tiedonhallintataidot perustuvat kykyyn hankkia ja arvioida tietoa sekä taitoon käyttää luotettavia tiedon lähteitä. Kuluttajakasvatuksessa oppilaita ohjataan seuraamaan ajankohtaisia asioita sekä ymmärtämään niiden yhteyksiä omaan elämään. Tärkeää on harjaannuttaa heitä hankkimaan ja arvioimaan kriittisesti erityyppistä tiedollista sisältöä mukaan lukien viihdettä ja kulttuuria. Keskeistä on oppia soveltamaan omaksuttua tietoa kohtaamissaan tilanteissa.

Tänä vuonna Kilpailu- ja kuluttajavirasto tarjoaa kouluille Mediataitoviikolle aiheeksi tiedon haun opetusta, ilmiönä voi käyttää tilausansaa. Tilausansaan voi päätyä nykyään ennen kaikkea Facebookissa tai muualla netissä olleen mainoksen tai saamansa sähköpostiviestin kautta. Tilausansasta puhutaan, jos kuluttaja tilaa mainoksen tai viestin perusteella jotain, mitä ei ymmärtänyt tilaavansa. Hän tulee erehdytetyksi tarjouksella. Nuorille houkuttelevia ansoja ovat matkapuhelimet ja merkkivaatteet, joita tarjotaan erityisen edullisesti.

Opetuksessa kannattaa aiheen ympärille rakentaa kokonaisuus, jossa perehdytään tiedonhaun taitoihin ja nivelletään tilausansaa koskevat tehtävät osaksi lähdekriittisyyttä.

Näytä oppilaille mediataitoviikon kuva ja kysely

Tarkista, tunnistatko huijauksen:
Juliste: Tunnistako huijauksen - oikeastiko?
Visa: Erotatko mikä on mainontaa ja millaiseen terjoukseen kannattaa tarttua.

  • keskustele mikä on tilausansa ja millaisia tarjouksia oppilaat ovat kohdanneet verkossa. Etsikää ja tutkikaa tosielämän esimerkkejä verkosta. Lue taustatietoa tilausansoista

  • keskustele oppilaiden kanssa millaista on verkossa oleva markkinointi. Lue taustatietoa kaupallisesta viestinnästä

Esimerkki tehtävästä:
Muodosta oppilasryhmiä. Pyydä oppilaita valitsemaan seuraavasta viidestä nuorten elämään ja kuluttamiseen liittyvästä sisällöstä tietoa:

  1. Lemmikit
  2. Ruoka ja syöminen
  3. Liikunta ja treenaaminen
  4. Vaatteet ja muoti
  5. Pelaaminen ja viihde

Tiedon haun ohessa oppilaat selvittävät ja kirjaavat seuraavat asiat:

Kuka tiedon on tuottanut?
Kuka tai mikä taho tekstin on kirjoittanut, mihin tarkoitukseen se on tehty ja missä se on julkaistu. Joskus ideologiat, taloudelliset edut ja muut vastaavat tekijät vaikuttavat tekstin objektiivisuuteen ja luotettavuuteen. Oppilaat pohtivat, mitä kaupallista vaikuttamista tai muuta vaikuttamista on havaittavissa.

Pyydä oppilaita etsimään sivulta julkaisijan yhteystiedot ja taustaorganisaation tai kirjoittajan tiedot. Millainen maine ja asiantuntemus tiedon tuottaneella taholla on? Kuka on lähteen julkaisija (esimerkiksi yliopisto, yritys vs. henkilökohtaiset kotisivut tai some)? Kuinka hyvin tekijä tunnetaan?

Arvioi tietoa
Kuinka hyvin perusteltuja, uskottavia ja luotettavia lähteen tarjoamat ajatukset ovat? Pyydä oppilaita arvioimaan onko materiaali tuotteiden tai brändin verkkosivulla verkkokaupan tuote-esittely, mediatalon journalistinen juttu, yksityinen blogi, viranomaisten tietosivu tms.

Arvioi kieliasua, jolla tieto on annettu
Kuinka täsmällistä tieto on? Kirjoitusvirheet ja epäselvä kieliasu antavat epäilyttävän kuvan lähettäjästä. Niitä on usein kuluttajalle suunnatuissa huijauksissa ja tilausansoissa. Kirjatkaa ylös sivustot, jotka vaikuttavat käännöskoneella suomennetuilta. Löytyykö epäilyttäviä sivuja?

Arvoi kokonaisuutta
Onko aineistossa linkkejä muiden tekijöiden vastaavaan sisältöön? Kuinka hyvin aineisto kattaa aihealueen?

Yhteenveto
Kukin ryhmä esittelee tiedonhankintatehtävän tulokset muulle luokalle.
Lopuksi voidaan katsoa video tilausansasta sekä tehdä Mediataitoviikon visa.


Päivitetty 29.1.2018 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 29.1.2018 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • © KKV