Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2021
    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ostopolku -harjoitukset
https://www.kkv.fi/ostopolku/kotitehtavat/
  • Etusivu
  • Ostopolku -harjoitukset

Ostopolku -harjoitukset

  • Olen kuluttaja
  • Etsin tietoa ja kohtaan mainontaa
  • Teen kauppoja
  • Käytän, kulutan ja reagoin
  • Päätän jatkosta

Kotitehtävät

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn

Kotitehtävät -osiossa on valmiita tehtäviä ostopolun vaiheista oppilaille annettavaksi.

Sisällysluettelo:

  • Valokuvat kertovat kulutuksesta
  • Harrastukset ja kulutus
  • Vertaile, laske ja pohdi omaa arkeasi
  • Kulutusta meillä ja muualla
  • Tutkitaan ja tehdään itse perinteisiä mainoksia
  • Mitä mediasta sovitaan
  • Paljonko on paljon
  • Hankintoja ja valintoja
  • Teknologia, jatkuvaa kehitystä
  • Harkintaa ja tiedonhallintaa
  • Tiedon keruuta kodissa
  • Kierrätystä
  • Lähiruokaa
  • Kotitöitä tekemässä
  • Kuluttajan oikeuksia käyttämässä
  • Mainontaa tunnistamassa
  • Maksaminen
  • Sopimuksen syntyminen
  • Budjetointitehtävä
  • Hankintojen maksaminen
  • Lasku
  • Ostaminen ja taloudenpito
  • Mainonnan lukua
  • Muokattua todellisuutta
  • Mainonta ja yksityisyys
  • Yllättävät laskut
  • Tutkitaan tubetusta

Valokuvat kertovat kulutuksesta

Harjoitus 1.

Etsi ja valitse ihmisten kuvia verkosta tai paperijulkaisuista. Liimaa kuvat vihkoosi tai tallenna digivihkoosi tai -kirjaasi. Vertaile ihmisten pukeutumista ja tyylejä keskenään.

  • Mieti, millaisia asioita ja arvoja vaatevalintojen taustalla on?
  • Miksi he ovat pukeutuneet valitsemallaan tavalla?
  • Ovatko ihmiset mielestäsi pukeutuneet trendikkäästi? Mikä määrittelee trendin?

Harjoitus 2.

Ota esiin valokuva-albumeita tai kuvatiedostoja. Etsi yhdessä huoltajiesi kanssa eri aikoina otettuja valokuvia heistä. Vertaa kuvia itse ottamiisi kuviin, esimerkiksi selfie-kuviin. Mitä yhteneväisyyksiä ja eroja huomaat, vertaile vanhoja ja uudempia kuvia keskenään.

  • Mitä eroa on henkilöiden pukeutumisella?
  • Kuvaile miten henkilöt ovat asettuneet kuvaan? Miten henkilö tuo itseään esille?
  • Mitä eroa on rekvisiitassa eri aikoina otetuissa kuvissa?
  • Mitkä asiat ovat muuttuneet? Mikä muutokseen on vaikuttanut? Mitä se kertoo yhteiskunnastamme?

Harrastukset ja kulutus

Harjoitus 1.

Pyydä isovanhempaasi tai naapurin ikäihmistä kertomaan, millaista hänen elämänsä oli sinun ikäisenä. Voit joko videoida haastattelun tai kirjoittaa pääkohtia muistiin. Valmiiden kysymysten lisäksi voit keksiä omia.

  • Mitä hän teki iltaisin koulun jälkeen?
  • Mitä hän harrasti?
  • Millaisia tavaroita hän omisti nuorena?
  • Miten maailma on muuttunut siitä ajasta?
  • Mitä hyviä asioita oli silloin, joita nyt ei ole?
  • Mitä asioita haastateltavasi pitää tänä päivänä parempina kuin omassa nuoruudessaan?

Haastattelun jälkeen pohdi, millaista elämä ja kulutus olivat ennen ja miten se on muuttunut nykypäivään verrattuna.


Vertaile, laske ja pohdi omaa arkeasi

Harjoitus 1.

Valitse kaupasta tai ravintolan verkossa olevalta ruokalistalta ruoka-annos. Kirjaa ylös annoksen hinta ja sen sisältämät raaka-aineet. Ota ruoasta kuva, jos mahdollista. Valmista valitsemasi ruoka itse. Kirjaa muistiin käyttämiesi raaka-aineiden hinnat ja laske hinta yhdelle annokselle. Ota kuva valmiista annoksesta.

  • Kumpi annoksista tuli edullisemmaksi?
  • Mitä hyötyjä ja haittoja on tehdä ruoka itse?
  • Mitä hyötyjä ja haittoja on syödä valmisruoka tai ravintolan ruoka?
  • Kumpi vaihtoehto on ympäristön kannalta edullisempi?

Harjoitus 2.

Laske vaatteidesi lukumäärä

  • Kuinka monta vaatekappaletta omistat kaiken kaikkiaan?
  • Arvioi, kuinka monta eri vaatetta käytät viikoittain?
  • Löytyikö kaapistasi turhia vaatteita? Mitä näille vaatteille olisi mahdollista tehdä?

Harjoitus 3.

Ota arvioinnin kohteeksi kolme kotisi kodinkonetta ja selvitä yhdessä vanhempiesi kanssa vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

  • Kuinka monta vuotta kodinkone on ollut käytössä?
  • Onko kodinkoneen takuu voimassa?
  • Mitä eroa on takuulla ja lakisääteisellä virhevastuulla?
  • Onko kodinkone toiminut hyvin?
  • Kuinka usein se on ollut huollossa? Mistä syystä?
  • Kuinka monta uutta samaan käyttöön tarkoitettua laitetta asuntoonne on ostettu?
  • Kuinka paljon kodinkoneen ylläpito maksaa?

Kulutusta meillä ja muualla

Harjoitus

Etsi eri puolilla maailmaa asuvien lasten ja nuorten sosiaalisen median kanavia.Ennen tehtävänantoa oppilaat käyvät yhdessä läpi hakusanoja.

  • Miten kulttuuri vaikuttaa eroavan omasta kulttuuristasi?
  • Tuodaanko kuluttamista eri tavalla esille eri maissa?
  • Mitä yhtäläisyyksiä on eri maiden sosiaalisen median tuotoksissa? Löytyykö jostain päin maailmaa vähemmän sosiaalisen median kanavia? Mikä tähän vaikuttaa?

Tutkitaan ja tehdään itse perinteisiä mainoksia

Harjoitus

A. Käykää tunnilla yhdessä tutustumassa mainontaa koskeviin sääntöihin. Kotona etsi mielestäsi viisi tehokasta mainosta. Voit etsiä mainoksia käyttämistäsi digitaalisista medioista ja tallentaa ne koneelle tai ottaa niistä kuvakaappauksen tai voit etsiä mainokset paperijulkaisuista ja leikata ne irti.

  • Mitä mainoksella tai artikkelilla halutaan kertoa ja mihin sillä halutaan vaikuttaa?
  • Millaisia kuvia mainoksissa käytetään?
  • Mille ikäryhmälle mainos on tarkoitettu?
  • Muuttuuko mainos kohderyhmän muuttuessa?
  • Millaista tekstiä mainoksissa käytetään? Huomioidaanko tekstissä ikä, ammatti jne.
  • Miten mainos, joka on suunnattu nuorille, eroaa yleisestä mainonnasta?
  • Miten hyvä mainos rakennetaan?

B.Rakenna oma mainoksesi yhdistelemällä viittä aikaisemmin valitsemaasi mainosta. Voit toteuttaa uuden mainoksen leikkaamalla ja liimaamalla tai kuvankäsittelyohjelmalla. Miten mainoksen viesti muuttui?


Mitä mediasta sovitaan

Harjoitus 1.

Katso yhdessä vanhempiesi kanssa video Mitä sopimuksella sovitaan? Laske huoltajiesi kanssa, kuinka monta puhelimeen liittyvää sopimusta taloudessanne on.

  • Ovatko sopimukset paperisia vai digitaalisia?
  • Keskustelkaa perheen kesken, millaisia ehtoja sopimuksiinne liittyy?
  • Kuinka kauan sopimus on voimassa?
  • Kuinka sopimuksen voi irtisanoa?

Harjoitus 2.

Selvitä huoltajasi kanssa, montako palvelusopimukseen perustuvaa mediaa kodissasi on käytössä (esim. musiikkipalvelut, maksukanavat, verkkolehdet jne.). Arvioikaa yhdessä mikä on palveluiden yhteenlaskettu hinta.


Paljonko on paljon

Harjoitus

Pidä viikon ajan media- ja teknologiapäiväkirjaa. Kirjaa päiväkirjaan muistiin aina kun vietät aikaa median parissa tai käytit teknologisia laitteita tai palveluita. Merkitse käyttämäsi sovellus/laite/palvelu ja siihen käytetty aika. Viikon jälkeen laske ajat yhteen.

  • Kuinka paljon aikaa käytät viikossa median ja teknologian parissa? Mikä on eniten käyttämäsi media ja suosituin teknologia?
  • Käytätkö mielestäsi kohtuullisesti mediaa ja teknologiaa?
  • Millä toiminnoilla voisit korvata mediaan ja teknologiaan kuluttamaasi aikaa?
  • Keskustele huoltajasi kanssa paljonko on paljon median käytössä.
  • Pohdi huoltajasi kanssa median ja teknologialaitteiden käytöstä aiheutuvaa energiankulutusta. Neljän vuorokauden leffankatselu vastaa energiakulutukseltaan lentoa Helsingistä Tukholmaan.

Hankintoja ja valintoja

Harjoitus

Kuvitteellisesti olet ostamassa uutta puhelinta. Millaisia asioita sinun tulee huomioida ennen kauppojen sopimista? Pohdi vastauksia ainakin seuraaviin kysymyksiin.

  • Millaisia ominaisuuksia vaadit puhelimeltasi?
  • Mitä sovelluksia puhelimeesi tarvitset?
  • Mihin käyttöön sovelluksia hankit?
  • Mitä sovellukset maksavat?
  • Miten varmistut, että puhelin täyttää odotuksesi?
  • Onko puhelimen merkillä vaikutusta?
  • Paljonko voit käyttää rahaa puhelimeen? Jos sinulta ei heti löydy tarvitsemaasi summaa, mitä vaihtoehtoja sinulla on?
  • Arvioi tarjouksia, joita puhelimesta löytyy?
  • Millaisia tarjouksia löydät liittymästä?
  • Vaikuttaako puhelimen ostamiseen sosiaalinen paine?

Teknologia, jatkuvaa kehitystä

Harjoitus

Haastattele isovanhempaasi tai toista paljon sinua vanhempaa henkilöä. Pyydä häntä kertomaan milloin hänen kotiin tuli ensimmäinen teknologinen laite?

  • Mikä laite oli, kuinka usein sitä käytettiin ja kuinka siihen suhtauduttiin?
  • Pyydä haastateltavaa muistelemaan, mitä laite maksoi?
  • Miten laite on kehittynyt tähän päivään mennessä?
  • Omistatko sinä vastaavan laitteen nykypäivän versiona?

Harkintaa ja tiedonhallintaa

Harjoitus

Tee hankintalista, johon kirjaat tavaroita tai palveluita, joita sinun pitäisi/haluaisit hankkia. Valitse yksi tavaroista ja pohdi sen kautta seuraavia tuotteen tai palvelun elinkaareen liittyviä kysymyksiä:

  • Miten saan tietoa tuotteesta?
  • Ovatko vertailusivut luotettavia?
  • Tarvitsenko tämän tavaran tai palvelun todella?
  • Mitä eroa on, jos ostan tuotteen tai palvelun yksityiseltä henkilöltä tai yritykseltä?
  • Harkitse, voisiko tavaran ostamisen korvata palvelun hankkimisella?
  • Kuinka tärkeä se on verrattuna muuhun, mitä tarvitsen?
  • Hyötyisikö hankinnastani myös joku muu?
  • Voisinko ostamisen sijasta tehdä itse, vaihtaa, lainata tai vuokrata?
  • Tavaroista on saatavissa useimmiten erilaisia vaihtoehtoja. Mikä niistä on laadultaan paras? Mikä haittaa vähiten ympäristöä, kun huomioidaan valmistus, käyttö, hävitys?
  • Kun lopetan palvelun käytön, miten palvelu irtisanotaan?
  • Kun lopetan tai kierrätänälylaitteen tai verkossa olevan palvelunkäytön, minkälaisia tietosuojaan liittyviä kysymyksiä tulee ottaa huomioon?

Kun omistat tavaran tai olet sitoutunut palvelun käyttäjäksi:

  • Voinko vuokrata tai jakaa sitä muiden käyttöön ja minkälaisia vastuita siihen liittyy?
  • Kuinka voin hoitaa ja säilyttää sitä niin, että se kestää mahdollisimman kauan?
  • Kenelle ja miten valitan, jos tuotteessa tai palvelussa on virhe?
  • Miten voin korjata tuotteen, jos se menee rikki?

Kun et enää tarvitse tavaraa tai palvelua:

  • Miten irtisanon palvelusopimuksen?
  • Voinko käyttää sitä jollakin muulla tavalla?
  • Voisiko joku muu vielä käyttää sitä?
  • Liittyykö tavaran hävittämiseen erityistä huomioitavaa esimerkiksi tietosuojakysymyksiä tai ympäristön kannalta haitallisia aineita.

Keskustele lopuksi huoltajiesi kanssa pohdinnoistasi.


Tiedon keruuta kodissa

Harjoitus

Seuraavaatehtävää voit suorittaa koko lomasi ajan. Kerää mahdollisimman monta elintarvikepakkauksista, pesuainepakkauksista ja vaatteista löytyvää erilaista merkkiä. Leikkaa merkki irti tyhjästä pakkauksesta ja liimaa se vihkoosi. Merkit voivat liittyä esimerkiksi ympäristöön, tuotteen alkuperään, tuottajiin ja raaka-ainesisältöön.

  • Selvitä, mikä taho merkin myöntää ja millä kriteereillä se myönnetään.
  • Selvitä, mitä kukin merkki tarkoittaa ja kirjaa se muistiin.
  • Kuka löytää eniten merkkejä?

Kierrätystä

Harjoitus

  • Keskustele huoltajiesi kanssa mitä kaikkea kodissanne kierrätetään?
  • Mitä kaikkea taloyhtiössänne olisi mahdollista kierrättää?
  • Miten kierrätät rikkinäiset tai pieneksi jääneet tekstiilit?

Lähiruokaa

Harjoitus

Olet päättänyt valmistaa tänään lasagnea. Etsi verkosta ruokaohjeita ja vertaile niitä.

  • Arvioi eri verkkosivujen esittelemien ohjeiden ainemääriä ja vertaa niitä oman kotitalouden lasagne-ohjeenraaka-aineisiin.
  • Mitä eroavaisuuksia niissä on?
  • Pohdi miksi kaupallisten toimijoiden ohjeissa ja perusohjeissa saattaa olla eroja?
  • Kirjaa, mitä raaka-aineita tarvitset.
  • Keskustele huoltajasi kanssa ohjeesta ja valinnoistasi.

Selvitä verkosta, miten saisit valmistettua lasagnen mahdollisimman lähellä tuotetuista raaka-aineista. Missä on tuotettu lähin maito, jauheliha, tomaatit ja jopa vehnä ja kananmunat, jos teet pastalevytkin itse?


Kotitöitä tekemässä

Harjoitus

Pidä viikon ajan päiväkirjaakotisi kotitaloustöistä. Voit esimerkiksiiltaisinkeskustella ja haastatella mitäkotitöitä kukin on tehnyt, itsesi mukaan lukien. Kirjaa tulokset muistiin. Viikon kuluttua laske kunkin henkilön kotitöihin käyttämät ajat yhteen. Keskustelkaa mitä viikon aikana tapahtui,kuka taloudessa käytti eniten aikaa kotitöihin? Mitä kotitöitä sinä teit eniten? Miten kotityöt saa jakautumaan mahdollisimman tasaisesti?

  • Ota selvää, paljonko viikkosiivous maksaa kotityöpalvelun yrityksellä teetettynä ja millaisella sopimuksella palvelua voi hankkia. Keskustele huoltajasi kanssa kotityön arvosta.
  • Ota selvää, paljonko ruokakassipalvelu maksaa ja millaisia sopimuksia siihen liittyy. Keskustele huoltajasi kanssa kodin ruokahuoltoon ja ateriasuunnitteluun kuluvasta ajasta.

Kuluttajan oikeuksia käyttämässä

Harjoitus 1.

Tutustu tuotteen tai palvelun virheestä kertovaan tietoon ja reklamaation tekemisen ohjeisiin.

Keskustele huoltajiesi kanssa, onko kodissanne ollut tilanteita, joissa on ollut tarvetta valittaa tuotteen tai palvelun virheestä. Voit myös keksiä tilanteen, jossa ostamassasi tavarassa on vika tai puute.

A. Harjoittele virheestä valittamista Tee yritykselle kirjallinen valitus tavaran virheellisyydestä Reklamaatio-apurin avulla. Yrityksen sijaan, lähetä valmis reklamaatio opettajallesi, jotta hän voi kirjata kotitehtävän suoritetuksi.

B. Ota esille omia erilaisten ostosten ostoskuittejasi tai pyydä läheisiltäsi kuitteja tätä tehtävää varten. Tarkastele kuiteista löytyviä tietoja ja ympyröi löytämäsi.

  • Yritys
  • Ostoksen loppusumma
  • Maksutapa
  • Arvonlisävero
  • Vaihto- ja palautusehdot

Harjoitus 2.

Ota selvääseuraavista kaupantekoon liittyvistä asioistaja vastaa kysymyksiin.

Kaupan peruminen
Kuitti
Takuu ja virhevastuu

  • Miten kuiteista löytämäsi vaihto- ja palautusehdot erosivat toisistaan?
  • Tarvitseeko ostajalla olla kuitti palautettavista tuotteista?
  • Mitä takuuaika tarkoittaa?
  • Mitä eroa on takuulla ja lakisääteisellä virhevastuulla?
  • Onko kaikilla tuotteilla palautusoikeus?
  • Miksi kuitti kannattaa aina pyytää ostotilanteessa?

Mainontaa tunnistamassa

Harjoitus

Mainonnan tunnistettavuuden vaatimus koskee kaikkia mainonnan kanavia ja muotoja, myös sosiaalista mediaa. Etsi sosiaalisesta mediasta viisi mainosta, mukaan lukien yhteistyöt ja sponsoroidut julkaisut.

  • Mitä eroa ja yhtäläisyyksiä havaitset mainoksissa?
  • Miten tunnistat julkaisut mainoksiksi?
  • Arvioi oliko mainos helppo erottaa muusta sisällöstä?
  • Kenelle mainokset on suunnattu?
  • Löysitkö julkaisuja, joita epäilet piilomainonnaksi?
  • Miksi sosiaalisessa mediassa on mainoksia?
  • Miksi yritykset sponsoroivat sosiaalisen median edustajia?

Maksaminen

Harjoitus

Katso huoltajasi kanssa YouTube -video maksamisesta. Keskustelkaa seuraavista aiheista:

  • Pankkikortilla maksaminen
  • Älylaitteella maksaminen

Sen jälkeen piirrä sarjakuva turvallisesta maksamisesta.


Sopimuksen syntyminen

Tämän tehtävän on laatinut kotitalousopettaja Terhi Ylöniemi Oulun norssista

Harjoitus

Minna päättää hankkia kuntosalikortin. Vaihtoehtoja on useita ja niistä on vaikea valita. Minna on ajatellut käydä salilla noin kaksi kertaa viikossa. Tutkitaan kuntosalien sopimuksia.

  • Millaisia vaihtoehtoja kuntosali tarjoaa?
  • Mikä on kuukausimaksu?
  • Onko jäsenyysetuja? Minkälaisia ne ovat?
  • Millaisissa tilanteissa voi syntyä palveluhävikkiä (sinulla on palvelu, josta maksat, mutta et käytä sitä)?

Budjetointitehtävä

Harjoitus

Kysy huoltajiltasi, paljonko lapsen kuluihin tarkoitettu KELA:n maksama lapsilisä on kuukaudessa. Keskustele, mitä yläkouluikäinen kuukauden aikana tarvitsee ja kuinka paljon siihen menee rahaa. Laadi budjetti. Apuna voit käyttää Tarkkaa taloutta -esitettä.


Hankintojen maksaminen

Harjoitus

Hanna haluaisi kovasti uuden tietokoneen, mutta hänellä ei ole säästössä tarpeeksi rahaa. Hannan vaihtoehtona on säästää rahaa, ostaa tietokone osamaksulla tai lainata rahaa.

  • Mitä tarkoittaa osamaksu?
  • Mistä rahaa voisi lainata?
  • Mitä lainaaminen maksaa?
  • Mikä tavoista olisi nopein?
  • Mitä riskejä eri tapoihin kuuluu?
  • Mitä tapaa itse suosittelisit?

Lasku

Harjoitus

Tunnilla on käyty läpi laskuihin liittyvää tietoa. Pääset kertaamaan asiaa vielä täältä. Pyydä huoltajaa näyttämään sinulle kotitalouteenne tullut lasku. Tutustukaa siihen yhdessä.

Tee kuvitteellinen lasku, jossa näkyy laskuttaja, laskutuksen syy ja summa, eräpäivä, viitenumero, maksajan tiedot. Tee lasku jokokäsin tai tietokoneella.Pyydähuoltajiltasi lupa käyttää mallina heidän saamiaan laskuja ja tarkistakaa yhdessä, ettei laskuun jäähenkilökohtaisia tietoja.


Ostaminen ja taloudenpito

Tämän tehtävän on laatinut kotitalousopettaja Terhi Ylöniemi Oulun norssista

Harjoitus

Valitseyksi seuraavista tuotteista ja selvitäsen ostamiseen liittyvät seikat, kun tuote ostetaan verkosta. Voit myös keskustella huoltajiesi kanssa. Kirjaa vastaukset muistiin.

Mopo/Mopoauto

  • Onko useita liikkeitä, jotka myyvät ajoneuvoja netin kautta?
  • Miten voin maksaa ajoneuvon?
  • Mitä ajoneuvon tuonti maksaa, jos haluat ostaa sen toiselta paikkakunnalta?
  • Voiko ajoneuvon palauttaa? Tuleeko siitä ostajalle kuluja?
  • Onko ajoneuvo tieliikennekelpoinen, kun se tuodaan kotiin (saako sillä heti ajaa)?
  • Kuljetuksen aikana ajoneuvon kylkeen on tullut naarmu? Miten toimit?

Alusvaatteet

  • Päätän ostaa alusvaatteita ja meikkivoidetta netistä.
  • Miten voin maksaa tilauksen? Toimitetaanko alle 30 euron tilaukset?
  • Paljonkokotiinkuljetus maksaa?
  • Voiko tuotteet palauttaa? Tuleeko siitä ostajalle kuluja?

DVD-peli

  • Tilaankaksi peliä netistä lahjaksi ystäville.
  • Peli 1 on väärä eli en ole saanut tilaamaani tuotetta? Miten toimin?
  • Annan pelin 2 lahjaksi ystävälleni. Ystävä sai syntymäpäivälahjaksi toisenkin samanlaisen peli. Hän avasi saamansa pakkauksen. Voiko tuotteen vielä vaihtaa toiseen, kun sitä ei ole käytetty ja minulla on kuitti tallella?

Farkut alennuksella

  • Ostan netin alennusmyynnistä farkut.
  • Ne ovatkin liian isot. Voinko vaihtaa tuotteen tai palauttaa sen?
  • Tuleeko palautuksesta kuluja?

Mainonnan lukua

Harjoitus

Valitse joku sosiaalisesta mediasta tuttu henkilö, joka tekee kaupallista yhteistyötä yritysten kanssa. Esittele henkilö lyhyesti ja pohdi vastauksia seuraaviin kysymyksiin:

  • Mitä tarkoitetaankaupallisella vaikuttamisellaja miten kaupallinen vaikuttaminen toimii sosiaalisessa mediassa?
  • Miten kuluttaja voi toimia kriittisesti seuratessaan sosiaalista mediaa?
  • Kuinka voi suojautua tai vaikuttaa kuluttajana kaupalliseen vaikuttamiseen?
  • Millaista valtaa sosiaalinen media käyttää nuorten asenteiden, mielipiteiden ja minäkuvan muokkaamiseen?
  • Minkälaisia vaikutuksia isosiaalisella medialla onnuorten suhtautumiseen ravitsemuksen, terveyden, ulkonäön, menestymisen jne. suhteen?
  • Vaikuttaako sosiaalinen media omaan käyttäytymiseeni, ja jos vaikuttaa, niin miten?

Muokattua todellisuutta

Harjoitus

Opettaja on jakanut luokalle yhdenkuvan. Kukin oppilas muokkaa kuvaa leikaten ja liimaten tai tietokoneella. Todellisesta kuvasta tuleekin epätodellinen. Tuo muokkaamasi kuva kouluun ja vertaa sitä kavereiden kuviin. Huomaat, että kuvat, joita näet mediassa, eivät välttämättä ole alkuperäisiä.


Mainonta ja yksityisyys

Harjoitus

Valitse jokin käyttämäsi sosiaalinen media ja tutustu sen yksityisyysasetuksiin. Ota kuvakaappaus yksityisyysasetuksistasi. Käy läpi jokainen kohta ja muuta niitä tarvittaessa. Ota yksityisyysasetuksistasi kuvakaappaus muutosten jälkeen. Mitä muutit asetuksissasi?

  • Miksi olet valinnut pitää yksityisyysasetuksesi löyhänä tai tiukkana?
  • Oletko koskaan kokenut, että sosiaalisessa mediassa jakamaasi tietoa olisi käytetty väärin?
  • Miten tietojasi voitaisiin käyttää väärin?

Yllättävät laskut

Harjoitus

Lue tämä uutinen ja katsoYouTube videoyhdessä huoltajiesi kanssa. Vaihtakaa uutisesta ajatuksia. Kirjoita lyhyt teksti siitä, millaisia ajatuksia uutinen teissä herätti? Kerro myös omakohtaisia kokemuksiasi liittyen mobiilipeleihin, niiden ostamiseen ja niillä pelaamiseen.


Tutkitaan tubetusta

Harjoitus

Valitse YouTube -kanava ja katso sen viisi viimeisintä videota. Etsi vastauksia seuraaviin kysymyksiin:

  • Ilmoitetaanko jokin videoista sponsoroiduksi tai yhteistyössä tehdyksi?
  • Kirjaa muistiin kaikki videoilla näkyvät tuotteet, jotka tunnistat tai, jotka tubettaja ilmoittaa jonkun tietyn brändin tuotteeksi.
  • Näkyikö videoilla tuotteita, joita myös sinä omistat?
  • Haluaisitko omistaa jonkun videoilla näkyneen tuotteen?
  • Miten uskot videossa näkyvien tuotteiden vaikuttavan katsojaan?

Päivitetty 7.8.2019 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 7.8.2019 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV