Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Kilpailunrajoitukset
    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Vuosi 2015
    • Vuosi 2014
    • Vuosi 2013
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • 2013
https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/aloitteet-lausunnot-ja-kannanotot/2013/7.3.2013-kkvn-lausunto-tilintarkastajien-tutkinnot-ja-valvonta---tyoryhman-raportti/
Ratkaisut ja julkaisut
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • 2013

Aloitteet, lausunnot ja kannanotot

  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013

Tilintarkastajien tutkinnot ja valvonta - työryhmän raportti

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
7.3.2013

Lausunto Työ- ja elinkeinoministeriölle

Työryhmän raportti sisältää ehdotuksen uudesta tilintarkastusjärjestelmästä. Ensinnäkin raportissa ehdotetaan tilintarkastusjärjestelmiä uudistettavaksi siten, että yksityisen sektorin ja julkisen sektorin tilintarkastusjärjestelmä yhdistettäisiin. Uudessa järjestelmässä kaikki tilintarkastajat kuuluisivat saman järjestelmän piiriin ja tilintarkastajien tutkintoja, hyväksymistä, tilintarkastusyhteisöjä, tilintarkastajien valvontaa sekä valvontaan liittyvää muutoksenhakua koskeva sääntely sijoitettaisiin tilintarkastuslakiin. Kilpailu- ja kuluttajavirasto katsoo, että valvonnan ja lainsäädännön yhdenmukaistamista voidaan pitää kilpailuneutraliteetin näkökulmasta suotavana, koska tällöin kellekään toimijalle ei tarjota perusteettomia kilpailuetuja. [1]

Toisaalta uuteen järjestelmään sisältyisi mahdollisuus suorittaa kaksi erikoistumistutkintoa, julkisen sektorin tilintarkastuksen erikoistumistutkinto ja yksityisen sektorin tilintarkastuksen erikoistumistutkinto. Kilpailu- ja kuluttajavirastolla ei ole tältä osin huomautettavaa ehdotuksen johdosta.

Lisäksi työryhmä ehdottaa, että uudessa järjestelmässä tilintarkastajien valvonta sijoitettaisiin varsinaisen viranomaiskoneiston osaksi eli itsenäiseksi yksiköksi Patentti- ja rekisterihallituksen yhteyteen. Valvonta vastaisi keskitetysti kaikkien tilintarkastajien valvonnasta. Tilintarkastusvalvonnan tehtävät jaettaisiin tilintarkastuslautakunnan ja valvonnan johtajan kesken. Kilpailu- ja kuluttajavirasto pitää valvonnan keskittämistä lähtökohtaisesti kustannustehokkaana ja siten perusteltuna [2] . Myös esimerkiksi Ruotsissa valvonta on ollut keskitetty, mitä on perusteltu tilintarkastuksen yhteiskunnallisella merkityksellä sekä tilintarkastuksen talousrikollisuutta ehkäisevällä vaikutuksella.

Toisaalta Kilpailu- ja kuluttajavirasto korostaa sitä, että uudistuksessa huolehditaan mainitulta osin riittävästä osaamisesta ja valvontajärjestelmän laadusta. Kilpailuviraston lausunnossa Dnro 481/14.00.20/2011, 23.6.2011 todettiinkin tätä sivuten muun muassa seuraavaa: "Riittävästä ammattitaidosta on huolehdittava ottamalla mukaan ammattimaisia tilintarkastajia erityisesti vastaamaan tutkinnosta sekä apuna asiantuntijalausuntojen ja kuulemisten muodossa. Myös Keskuskauppakamarin tilintarkastuslautakunnan TILA:n henkilöresurssit ja osaaminen tulee hyödyntää mahdollisimman pitkälle. Aktiivitilintarkastajat eivät kuitenkaan voi olla mukana kurinpitoasioita koskevassa päätöksenteossa riippumattomuuden vaatimuksen takia."

 [1]  Näin myös Kilpailuvirasto Dnro 481/14.00.20/2011, 23.6.2011. Tilintarkastusjärjestelmän uudistaminen: selvitysmiehen raportti tilintarkastajien valvonnan yhtenäistämisestä.

 [2]  Näin myös Kilpailuvirasto Dnro 481/14.00.20/2011, 23.6.2011. Tilintarkastusjärjestelmän uudistaminen: selvitysmiehen raportti tilintarkastajien valvonnan yhtenäistämisestä.


Päivitetty 14.4.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 14.4.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • © KKV