Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Kilpailunrajoitukset
    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Vuosi 2015
    • Vuosi 2014
    • Vuosi 2013
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • 2014
https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/aloitteet-lausunnot-ja-kannanotot/2014/luonnos-hallituksen-esitykseksi-eduskunnalle-koskien-tekijanoikeuslain-25-i-ja-47-n-muuttamista/
Ratkaisut ja julkaisut
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • 2014

Aloitteet, lausunnot ja kannanotot

  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013

Luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle koskien tekijänoikeuslain 25 i ja 47 §:n muuttamista

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
Lausunto opetus- ja kulttuuriministeriölle 27.10.2014

Olette pyytänyt lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle koskien tekijänoikeuslain 25 i ja 47 §:n muuttamista (niin sanottu must carry -asia). Kilpailu- ja kuluttajavirasto esittää lausuntonaan seuraavaa:

Antennijakelijoita ja kaapelijakelijoita ei tulisi asettaa eri asemaan siten, että vain antennijakelija voi sopia lähetysoikeuksista suoraan oikeudenhaltijoiden /tekijänoikeuksien siirronsaajien kanssa (jakelutieneutraalisuus). Kaapelilähettämistä ei myöskään tulisi lainsäädännön keinoin profiloida pelkästään edelleen lähettämiseksi: myös johtimitse tapahtuva lähettäminen voi olla alkuperäistä lähettämistä.

Markkinoiden toimivuuden näkökulmasta on tärkeää, ettei suoraa sopimista turhaan rajoiteta. Esitetyssä uudessa tekijänoikeuslain 25 i §:n 2 momentissa kuitenkin todetaan, että korvaus johtimitse tapahtuvasta edelleen lähettämisestä voidaan maksaa ainoastaan sopimuslisenssivaltuutetun tekijänoikeusjärjestön kautta. Ensisijainen vaihtoehto korvauksen maksamiseen tulisi olla sopimukseen perustuva korvaus. Vasta toissijaisesti, jos teleyritys haluaa lähettää must carry -velvoitteen piirissä olevia kanavia ilman sopimusta oikeudenhaltijoiden /tekijänoikeuksien siirronsaajien kanssa, se voisi tehdä sen maksamalla korvauksen sopimuslisenssivaltuutetun järjestön kautta. Näin ollen ehdotamme, että hallituksen esityksen perusteluihin kirjataan nimenomaisesti sopimusvapauden ensisijaisuus ja että esitetty 25 i §:n 2 momentti muutetaan muotoon:

”Tekijällä on edelleen lähettämisestä oikeus korvaukseen. Korvaus voidaan maksaa ainoastaan 26 §:n 1 momentissa tarkoitetun järjestön välityksellä. Jollei korvausta vaadita todisteellisesti kolmen vuoden kuluessa sen vuoden päättymisestä, jona oikeus korvaukseen on syntynyt, oikeus korvaukseen raukeaa.”

Mikäli lähettäjäyritykset joutuvat jatkossa maksamaan johtimitse tapahtuvasta edelleen lähettämisestä enemmän, kuin mitä ne tähän mennessä ovat lähetysoikeuksista maksaneet, ne todennäköisesti perivät lisäkustannukset viime kädessä kuluttajilta. Esitysluonnoksessa ei kuitenkaan ole esitetty arviota esityksen taloudellisista kokonaisvaikutuksista. Esitysluonnoksen sivulla 5 todetaan ainoastaan, että Kopiosto on vuonna 2010 ilmoittanut vapaasti vastaanotettavien kotimaisten kanavien edelleen lähettämisen tariffin olleen kaapeliverkoissa 0,03 euroa /kotitalous /kanava /kuukausi. On hyvin epätodennäköistä, että kyseinen vuonna 2010 ilmoitettu summa vakiintuisi edelleen lähetyksen hinnaksi. Kuluttajanäkökulmasta olisi tärkeää tehdä realistinen arvio siitä, minkä suuruisesta tulonsiirrosta kaapelitalouksissa asuvilta kuluttajilta oikeudenhaltijoille on kyse.


Päivitetty 30.10.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 30.10.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • © KKV