Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2021
    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • 2016
https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/aloitteet-lausunnot-ja-kannanotot/2016/suomen-tietoturvastrategialuonnos/
Ratkaisut ja julkaisut
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • 2016

Aloitteet, lausunnot ja kannanotot

  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013

Suomen tietoturvastrategialuonnos

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
Lausunto liikenne- ja viestinäministeriölle 11.1.2016

Dnro KKV/1627/03.02/2015

Liikenne- ja viestintäministeriön tietoturvastrategiaa valmisteleva työryhmä piti 15.12.2015 kuulemistilaisuuden Suomen tietoturvastrategialuonnoksen pohjalta. LVM ilmoitti lisäksi, että kirjallisia lisäkommentteja luonnoksesta voi jättää 11. tammikuuta 2016 saakka.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) kiinnittää huomiota siihen, että tietoturvastrategia on otsikoitu Suomen tietoturvastrategiaksi, mutta siitä lähes kokonaan puuttuu kuluttajien ja kotitalouksien näkökulma. Käyttäjien toimintaan liittyy kuitenkin keskeisiä tietoturvariskejä. Lisäksi luonnos on kirjoitettu pitkälti vain keskeisten palvelualojen näkökulmasta, eikä kulutushyödykkeisiin (tavarat ja palvelut) liittyviä tietoturvariskejä tuoda juurikaan esille.

KKV pitää kannatettavana strategian tavoitteita tietoturvan sisäänrakentamisesta hyödykkeisiin sekä tietoturvaominaisuuksien yhteensovittamisesta ja niiden läpinäkyvyydestä. Näiden voidaan arvioida hyödyttävän sekä yrityksiä että kuluttajia. Kiivaassa digitalisoitumisen vauhdissa on entistä vaikeampaa ja osin mahdotontakin tunnistaa olemassa olevia tietoturvariskejä ja osata asiantuntevasti suojautua niiltä.

Toisaalta tietoturvaan liittyvät sertifikaatit ja standardit voivat vaikuttaa strategian luonnosversiossa todetulla tavoin pk-yritysten markkinoille tuloon ja saada siten aikaan kielteisiä markkinavaikutuksia. Tietoturvastrategian jatkovalmistelussa tulisikin siten kiinnittää huomiota siihen, että strategian täytäntöönpanolla ei tarpeettomasti vaikeutettaisi yritysten tuloa markkinoille tai vääristettäisi markkinoilla toimivien yritysten kilpailuedellytysten tasapuolisuutta.

Lisäksi on huomioitava, että tietoturvan enenevästä sisäänrakentamisesta huolimatta digitaalisessa ympäristössä toimiminen edellyttää jatkossakin tietoteknistä osaamista ja ymmärrystä palveluiden tietoturvallisesta käytöstä. Yritysten, kuluttajien ja kotitalouksien tietoturvaosaaminen vaikuttaa osaltaan saavutettavan tietoturvan tasoon. Esimerkiksi jatkuva päivittäminen on yhä keskeisempi vaatimus koneiden ja sovellusten toimivuudelle sekä erityisesti niiden tietoturvallisuudelle. Myös päivitysten osalta tulisi arvioida, milloin tietoturvan kannalta onnistuneempaa olisi päivitysten vastuuttaminen valmistajille loppukäyttäjien sijaan (responsibility for service design). Lisäksi haavoittuvien kuluttajaryhmien asema ja siihen liittyvät erityistarpeet on huomioitava.

Strategialla pyritään internetiin ja digitaalisiin palveluihin liittyvän luottamuksen parantamiseen. Kuluttajien luottamuksen saavuttaminen kytkeytyy keskeisesti tähän päämäärään ja strategian perusteluosassa tuodaankin esille EU-kansalaisten tietoturvahuoliin liittyvää luottamuspulaa. Silti strategiassa käsitellään riskejä pitkälti vain yritysmaailman kannalta.  Kuluttajavaikutusten arviointi tulisi olla kattavampaa.

Kuluttajien luottamusta voi murentaa myös se, etteivät digitalisoituvan toimintaympäristön vastuusuhteet ole enää selkeitä ja helposti hahmotettavia.  Haasteena on eri toimijoiden roolien sekoittuminen ja perinteisistä asetelmista siirtyminen uudenlaisiin rooleihin tai toimimiseen monissa rooleissa samanaikaisesti.  Tyypillistä näille tilanteille on vastuun siirtäminen toimijalta toiselle, joka muodostaa riskin myös tietoturvalle. Jotta vastuun ns. pulverisoitumista ehkäistään, kuluttajaan päin hyödykkeen tietoturvasta tulee vastata yksi selkeä taho.

Ubiikkiteknologian (ns. jokapaikan tietotekniikka) ja esineiden internetin (IoT) myötä kuluttajien arkipäivän valinnat vaikuttavat lisääntyvässä määrin kokonaisten tietojärjestelmien ja -verkkojen tietoturvallisuuteen. Esim. älykodit ja älyliikenne ovat laajasti yhteydessä viestintäverkkoihin ja merkittäviä myös tietoturvallisuuden kannalta. Kotitalouden päätelaitteiden määrä kasvaa ja riski voi syntyä esimerkiksi jääkaapin tai kahvikeittimen ottaessa yhteyden verkkoon. Tietoturvariskejä voi liittyä myös kotitalouden käyttämiin tietoliikenneyhteyksiin (esim. itse muodostetut lähiverkot tai liittymän jakaminen muiden käyttäjien kanssa). Strategiassa olisi hyvä käsitellä ajankohtaista ja erityisesti tietoturvaan keskeisesti liittyvää IoT-teemaa laajemmin.


Päivitetty 16.2.2016 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 16.2.2016 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV