Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Vuosi 2015
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • 2017
https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/aloitteet-lausunnot-ja-kannanotot/2017/eun-sahkoisen-viestinnan-saantelyn-uudistamista-koskevat-ehdotukset-u-682016-vp--jatkokirjelma-u-292017-vp/
Ratkaisut ja julkaisut
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • 2017

Aloitteet, lausunnot ja kannanotot

  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013

EU:n sähköisen viestinnän sääntelyn uudistamista koskevat ehdotukset

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn

Perusmuistiossa esitetyn lisäksi KKV haluaa kiinnittää valiokunnan huomiota seuraaviin näkökohtiin:

EU:n sisäisten ulkomaanpuheluiden hintasääntely

KKV suhtautuu lähtökohtaisesti varauksellisesti hintasääntelyyn, jollaista myös EU:n sisäisten ulkomaanpuhelujen lisämaksujen poistaminen olisi. Hintasääntely on poikkeuksellinen toimi, jonka käyttämisen tulisi aina perustua kattavaan sääntelyn tarpeen ja vaikutusten arviointiin. Mikäli hintasääntelyyn päädytään, sen tarpeellisuutta olisi harkittava uudelleen, kun sääntelyn vaikutukset ja markkinan kehittyminen ovat havaittavissa. Hintasääntelyä harkittaessa olisi otettava huomioon myös se, että käytännössä palveluntarjoajat voivat siirtää kustannusvaikutuksen vähittäishintoihin, esimerkiksi korottamalla muiden palvelujen hintoja tai ottamalla käyttöön uusia palvelumaksuja.

KKV:n ei ole käytettävissään olevien tietojen perusteella mahdollista lausua ehdotuksesta tarkemmin.

Viestinnän luottamuksellisuuteen ja tietoturvallisuuteen liittyvät toimet

KKV pitää kannatettavana tavoitteena tietoturvan sisäänrakentamista hyödykkeisiin. Keskeistä on myös se, että käyttäjät saavat tietoa käyttämiinsä hyödykkeisiin liittyvistä tietoturvariskeistä ja -ominaisuuksista.

Ubiikkiteknologian (ns. jokapaikan tietotekniikka) ja esineiden internetin (IoT) myötä kuluttajien arkipäivän valinnat vaikuttavat lisääntyvässä määrin kokonaisten tietojärjestelmien ja -verkkojen tietoturvallisuuteen. Esimerkiksi älykodit ja älyliikenne ovat laajasti yhteydessä viestintäverkkoihin ja merkittäviä tietoturvallisuuden kannalta.

Siltä osin kuin kuluttajakäyttäjille tarjotaan mahdollisuuksia toimenpiteisiin, joilla he voivat itse hallita tietoturvariskejä, on huomioitava, että tällöin edellytetään käyttäjiltä tietoteknistä osaamista ja ymmärrystä palveluiden tietoturvallisesta käytöstä. Korkean tietoturvan tason saavuttamiseksi tietoturvatoimenpiteitä ei tulisi vastuuttaa yksin kuluttajien, joiden osaamistaso aina vaihtelee suuresti, toimien varaan.

Esimerkiksi tietoturvaloukkauksesta ilmoittaminen ja suojautumistoimenpiteistä kertominen on jälkikäteinen keino, joka voi osaltaan vaikuttaa vahinkojen rajoittamiseen, mutta ei sinänsä paranna vahinkoa jo kärsineiden tilannetta. Toisaalta esimerkiksi jatkuva päivittäminen on yhä keskeisempi vaatimus monien kulutushyödykkeiden toimivuudelle ja erityisesti niiden tietoturvallisuudelle. Päivityksillä tietoturvaa voidaan rakentaa ennalta. Esimerkiksi päivitysten osalta voitaisiinkin arvioida, milloin tietoturvan kannalta onnistuneempaa olisi päivitysten vastuuttaminen valmistajille ja/tai palveluntarjojajille kuluttajakäyttäjien sijaan.

OTT-palvelut ja soveltamisalan laajentaminen

KKV pitää sähköisen viestinnän sääntelyn uudistamisessa tärkeänä tavoitteena tasapuolisen sääntely-ympäristön turvaamista uudempien ja vakiintuneempien sähköisten viestintäpalvelujen välillä. Sääntelyn täydentämisen ja laajentamisen sijasta lähtökohtana tulisi olla sääntelyn keventäminen ja siirtyminen enenevästi pelkkään yleissääntelyyn, samalla kuitenkin varmistuen yleissääntelyn riittävästä kattavuudesta.

KKV toteaa, että kysymys uusien OTT-palveluntarjoajien kuulumisesta suunnitellun EU-sääntelyn soveltamisalaan on esillä myös esimerkiksi digitaalisten sisältöjen direktiiviehdotuksessa (KOM (2015) 634 lopullinen, U 25/2015 vp). EU-lainvalmistelussa olisi syytä pyrkiä kokonaisnäkemykseen, jossa toisaalta varmistettaisiin yhtenäisin periaattein, kuuluvatko OTT-palveluntarjoajat kuluttajakäyttäjien suojaksi annettujen säännösten soveltamisalaan, ja toisaalta ehkäistäisiin tilanne, jossa uusiin palveluntarjoajiin tai toimijoihin kohdistuisi tarpeettomasti tai päällekkäisesti sääntelytaakkaa.

Loppukäyttäjän oikeuksien täysharmonisointi

Perusmuistiossa ei ehdoteta muutoksia U-kirjelmällä U 68/2016 vp vahvistettuihin Suomen kantoihin. KKV pitää edelleen tärkeänä, että Suomi osallistuu aktiivisesti palveluja ja loppukäyttäjän suojelua sekä yleispalvelua koskevien säännösten valmisteluun. Näiltä osin KKV on lausunut asiantuntijakuulemisessa liikenne- ja viestintävaliokunnassa 16.2.2017.


Päivitetty 29.11.2017 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 29.11.2017 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV