Lausunto Opetushallitukselle 11.5.2018
KKV/504/03.02/2018
Markkinajärjestys ja toimivat markkinat tarvitsevat osaavia ammattilaisia. Ammatillisella kuluttajaosaamisella tarkoitetaan niitä tietoja, taitoja, asenteita ja toimintavalmiuksia, joita tarvitaan kuluttajakauppaa harjoittavilla markkinoilla. Toimivat markkinat edellyttävät kuluttajansuojan säädösten ja niiden soveltamisen tuntemista sekä vaadittavan ammattitaidon oppimista jo ammatillisessa koulutusvaiheessa, sillä koulutuksella on keskeinen merkitys hyvien markkinakäytänteiden ja toimintamallien omaksumisessa ja käyttöönotossa.
Kuluttajaosaaminen on tarpeen saavuttaa jo koulutuksessa, sillä näin saavutettu kuluttajakaupan osaaminen auttaa yritystä toimimaan lainmukaisesti ja asiakaslähtöisesti sekä minimoimaan taloudellisia riskejä.
Globalisaatio, digitalisaatio, median monimuotoistuminen, jakamistalous sekä monet muut muutokset vaikuttavat kuluttajien ja yritysten toimintaympäristöön. Osaamisessa on pysyttävä kehityksen mukana.
Hieronnan ammatti- ja erikoisammattitutkinnon perusteiden luonnos on työelämälähtöinen ja tutkinnon osat ovat selkeät. Korkeatasoisen palvelun syntyminen edellyttää laaja-alaista kuluttajaosaamista.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston ehdotuksia
Hieronnan ammatti- ja erikoisammattitutkinnon suorittaneet voivat toimia julkishallinnon järjestämien palveluiden lisäksi sekä yrittäjinä että yrityksen palveluksessa. Siksi osaamistavoitteisiin on tarpeen lisätä ammattitaitovaatimuksia kuluttajamarkkinoilla tarvittavasta palveluosaamisesta. Opiskelijan pitää osata hahmottaa kuluttajasuojalainmukainen palvelupolku, johon sisältyy esimerkiksi laskun maksaminen, palvelusopimuksen jatkaminen, reklamointi jne.
Erityisesti yrittäjänä toimivan hierojan on osattava hyvin paitsi kuluttajasäädökset myös myynti- ja markkinointiosaamiseen liittyvät säädökset.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto ehdottaa, että hieronnan ammatti- ja erikoisammattitutkinnon perusteisiin lisätään asiakkuuksien hallintaan liittyvä erillinen tutkinnon osa, jolla varmistetaan, että opiskelija taitaa asiakassuhteisiin liittyvät menettelytavat. Vaihtoehtoisesti vaatimukset voitaisiin sisällyttää luonnoksessa esitettyihin tutkinnon osiin. Asiakassuhteiden hallintaa voidaan arvioida seuraavin kuluttajaosaamista kuvaavin kriteerein.
Opiskelija
- toimii kuluttajamarkkinoilla kaikissa sopimussuhteissaan vastuullisesti ja ottaa huomioon kuluttajansuojan
- tuntee tietojenantovelvollisuutensa kaupankäynnin eri vaiheissa
- suunnittelee ja toteuttaa hinnan ilmoittamisen ja sopimusten kestot
- suunnittelee ja toteuttaa maksamisen tavat säännösten mukaisesti ja asiakaslähtöisesti sekä toteuttaa maksuviivästystilanteessa maksujärjestelyt ja perinnän vastuullisesti säännöksiä noudattaen
- tuntee virhevastuuta koskevat säännökset ja osaa soveltaa niitä
- tuntee asiakassuhdetta koskevat säännökset ja soveltaa niitä asiakaspalvelussaan ennen kaupantekoa, kaupanteon aikana ja sen jälkeen
- tuntee riidanratkaisuelimet ja niiden toimintamallit