Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Vuosi 2015
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • 2018
https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/aloitteet-lausunnot-ja-kannanotot/2018/11.5.2018-hieronnan-ammatti--ja-erikoisammattitutkinnon-perusteiden-luonnos/
Ratkaisut ja julkaisut
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • 2018

Aloitteet, lausunnot ja kannanotot

  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013

Hieronnan ammatti- ja erikoisammattitutkinnon perusteiden luonnos

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
Lausunto Opetushallitukselle 11.5.2018

KKV/504/03.02/2018

Markkinajärjestys ja toimivat markkinat tarvitsevat osaavia ammattilaisia. Ammatillisella kuluttajaosaamisella tarkoitetaan niitä tietoja, taitoja, asenteita ja toimintavalmiuksia, joita tarvitaan kuluttajakauppaa harjoittavilla markkinoilla. Toimivat markkinat edellyttävät kuluttajansuojan säädösten ja niiden soveltamisen tuntemista sekä vaadittavan ammattitaidon oppimista jo ammatillisessa koulutusvaiheessa, sillä koulutuksella on keskeinen merkitys hyvien markkinakäytänteiden ja toimintamallien omaksumisessa ja käyttöönotossa.

Kuluttajaosaaminen on tarpeen saavuttaa jo koulutuksessa, sillä näin saavutettu kuluttajakaupan osaaminen auttaa yritystä toimimaan lainmukaisesti ja asiakaslähtöisesti sekä minimoimaan taloudellisia riskejä.

Globalisaatio, digitalisaatio, median monimuotoistuminen, jakamistalous sekä monet muut muutokset vaikuttavat kuluttajien ja yritysten toimintaympäristöön. Osaamisessa on pysyttävä kehityksen mukana.

Hieronnan ammatti- ja erikoisammattitutkinnon perusteiden luonnos on työelämälähtöinen ja tutkinnon osat ovat selkeät. Korkeatasoisen palvelun syntyminen edellyttää laaja-alaista kuluttajaosaamista.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston ehdotuksia

Hieronnan ammatti- ja erikoisammattitutkinnon suorittaneet voivat toimia julkishallinnon järjestämien palveluiden lisäksi sekä yrittäjinä että yrityksen palveluksessa. Siksi osaamistavoitteisiin on tarpeen lisätä ammattitaitovaatimuksia kuluttajamarkkinoilla tarvittavasta palveluosaamisesta. Opiskelijan pitää osata hahmottaa kuluttajasuojalainmukainen palvelupolku, johon sisältyy esimerkiksi laskun maksaminen, palvelusopimuksen jatkaminen, reklamointi jne.

Erityisesti yrittäjänä toimivan hierojan on osattava hyvin paitsi kuluttajasäädökset myös myynti- ja markkinointiosaamiseen liittyvät säädökset.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto ehdottaa, että hieronnan ammatti- ja erikoisammattitutkinnon perusteisiin lisätään asiakkuuksien hallintaan liittyvä erillinen tutkinnon osa, jolla varmistetaan, että opiskelija taitaa asiakassuhteisiin liittyvät menettelytavat. Vaihtoehtoisesti vaatimukset voitaisiin sisällyttää luonnoksessa esitettyihin tutkinnon osiin. Asiakassuhteiden hallintaa voidaan arvioida seuraavin kuluttajaosaamista kuvaavin kriteerein.

Opiskelija

  • toimii kuluttajamarkkinoilla kaikissa sopimussuhteissaan vastuullisesti ja ottaa huomioon kuluttajansuojan
  • tuntee tietojenantovelvollisuutensa kaupankäynnin eri vaiheissa
  • suunnittelee ja toteuttaa hinnan ilmoittamisen ja sopimusten kestot
  • suunnittelee ja toteuttaa maksamisen tavat säännösten mukaisesti ja asiakaslähtöisesti sekä toteuttaa maksuviivästystilanteessa maksujärjestelyt ja perinnän vastuullisesti säännöksiä noudattaen
  • tuntee virhevastuuta koskevat säännökset ja osaa soveltaa niitä
  • tuntee asiakassuhdetta koskevat säännökset ja soveltaa niitä asiakaspalvelussaan ennen kaupantekoa, kaupanteon aikana ja sen jälkeen
  • tuntee riidanratkaisuelimet ja niiden toimintamallit

Päivitetty 8.11.2018 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 8.11.2018 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV