Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Vuosi 2015
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • 2018
https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/aloitteet-lausunnot-ja-kannanotot/2018/16.82.2018-luonnos-valtioneuvoston-asetukseksi-kansallisen-uutistoimiston-tukemisesta/
Ratkaisut ja julkaisut
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • 2018

Aloitteet, lausunnot ja kannanotot

  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013

Luonnos valtioneuvoston asetukseksi kansallisen uutistoimiston tukemisesta

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
Lausunto liikenne- ja viestintäministeriölle 16.8.2018

Dnro KKV/771/03.02/2018

Liikenne- ja viestintäministeriö on pyytänyt Kilpailu- ja kuluttajavirastolta (KKV) lausuntoa luonnoksesta kansallisen uutistoimiston tukemisesta annettavasta valtioneuvoston asetuksesta. Asetuksella määritettäisiin muun muassa avustuksen tarkoitus, avustuslaji, avustettava toiminta ja avustuksen enimmäismäärä sekä hakukelpoisuus. Avustus myönnettäisiin ns. SGEI-tuen muodossa eli tukena yleisiin taloudellisiin tarkoituksiin liittyvälle palvelulle (Services of General Economic Interest).

Asetusluonnoksen perustelujen mukaan esityksen tarkoituksena on varmistaa yhteiskunnallisesti tärkeän ympärivuorokautisen uutispalvelun saatavuus myös jatkossa. Tukitoimenpiteillä pyritään osaltaan tukemaan median monimuotoisuutta sekä laadukasta ja monipuolista tiedonvälitystä.

KKV suhtautuu varauksellisesti esitettyyn tukeen. KKV:n näkemyksen mukaan yhdelle toimijalle suunnattu valikoiva avustus on lähtökohtaisesti omiaan vääristämään kilpailua. KKV:n näkemyksen mukaan kotimaisen media-alan haasteet aiheutuvat laajemmasta murroksesta mediamarkkinoilla. Alan toimintaympäristö on muuttunut teknologisen kehityksen, kilpailun kansainvälistymisen sekä kuluttajien käyttäytymisen muutosten vuoksi.

KKV pitää tärkeänä, että lainsäädännöllä luodaan mahdollisimman tasapuolinen kilpailutilanne kaikkien toimijoiden kannalta. Ehdotettu sääntely vaikuttaisi suosivan yhtä toimijaa markkinoilla. Median toimintaedellytyksiä tulisi kehittää niin, että alan toimijoilla on yhtäläiset mahdollisuudet ja kannusteet kilpailla markkinoilla.

Avustuksen myöntäminen SGEI-tukena ei KKV:n näkemyksen mukaan poistaisi esitetyn tukijärjestelyn lähtökohtaista ongelmallisuutta kilpailun tasapuolisuuden kannalta. SGEI -sääntely edellyttää lähtökohtaisesti sitä, että markkinat eivät pysty riittävän hyvin tarjoamaan kansalaisten jokapäiväisiin tarpeisiin liittyviä tai muuten yhteiskunnallisesti merkittäviä palveluita. KKV:n käsityksen mukaan journalistisen sisällön (ml. uutispalvelut) tarjonta Suomen markkinoilla on varsin laajaa ja monipuolista. Asetusluonnoksen perusteella ei voida vielä todeta, etteikö markkinoilla olisi riittävästi kannusteita esimerkiksi ympärivuorokautisten tai reaaliaikaisten uutispalvelujen tarjoamiseen.

Mikäli kansallisen uutistoimiston tukemisen arvioidaan olevan välttämätöntä, tuen tulisi olla vain markkinoiden murrostilanteeseen liittyvä siirtymävaiheen väline. Lisäksi tulee varmistaa, että mahdollinen tuki ei muodostu pysyväksi ratkaisumalliksi, ja että tasapuoliset kilpailuedellytykset saavutetaan mahdollisimman pian esitetystä tukijärjestelystä huolimatta.


Päivitetty 2.10.2018 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 2.10.2018 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV