Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Vuosi 2015
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • 2018
https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/aloitteet-lausunnot-ja-kannanotot/2018/18.9.2018-luonnos-hallituksen-esitykseksi-laiksi-sosiaali--ja-terveyspalvelujen-asiakasmaksuista/
Ratkaisut ja julkaisut
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • 2018

Aloitteet, lausunnot ja kannanotot

  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013

Luonnos hallituksen esitykseksi laiksi sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksuista

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
Lausunto sosiaali- ja terveysministeriölle 18.9.2018

Dnro KKV/990/03.02/2018

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) on tarkastellut esitystä yksityisen ja julkisen elinkeinotoiminnan tasapuolisten kilpailuedellytysten kannalta.

Valmisteltavalla asiakasmaksulailla säädettäisiin maakunnan järjestämisvastuulle kuuluvien sosiaali- ja terveyspalveluiden maksuista ja niiden enimmäismäärästä. Maksuja saa periä vain niistä maakunnan järjestämisvastuulle kuuluvista palveluista, joiden maksuista säädetään asiakasmaksulaissa. Esityksen tavoitteena on, että maksut olisivat kohtuullisia eivätkä estäisi tarpeellisten sosiaali- ja terveyspalvelujen käyttöä.

Esitysluonnoksen 50 §:ssä esitettäisiin säädettäväksi yksityislääkärin lähetteellä tehtävistä laboratorio- ja kuvantamistutkimuksista. Sen mukaan yksityislääkärin lähetteellä tehtävistä laboratorio- ja kuvantamistutkimuksista, joihin ei liity muita tutkimuksia tai hoitotoimenpiteitä, maakunta voi periä asiakkaalta enintään palvelun tuottamisesta aiheutuvia kustannuksia vastaavan maksun.

Maakunnan hinnoittelusta esitetään säädettäväksi myös maakuntalain 114 §:ssä, jonka mukaan maakunnan toimiessa kilpailutilanteessa markkinoilla sen on hinnoiteltava toimintansa markkinaperusteisesti (HE 15/2017). Myös kilpailulain 4 a luvun säännöksistä seuraa, että maakunta ei voi menettelyillään kuten kustannuksia vastaamattomalla hinnoittelullaan vääristää kilpailua.

Pyrkimys taata kohtuulliset asiakasmaksut verovaroin tuotetuissa julkisen sektorin palveluissa on kannatettava tavoite. Maakunnan tarjotessa lakisääteisiä palveluja nykyisen julkisen terveydenhuollon järjestämismallin mukaan ei yleensä ole kyse toiminnasta kilpailluilla markkinoilla. Kuitenkin maakunta toimii markkinoilla tarjotessaan yksityishenkilöille esimerkiksi sellaisia palveluja, jotka nämä henkilöt hankkivat maakunnalta omalla kustannuksellaan tai yksityisen vakuutuksen turvin ja jotka eivät kuulu verorahoitteisen julkisen terveydenhuollon piiriin. Tällöin myös kilpailuneutraliteettisäännökset ja markkinaperusteisen hinnoittelun vaatimus koskevat maakunnan toimintaa.

KKV:n näkemyksen mukaan maakuntalain ja asiakasmaksulainsäädännön maakunnan hinnoittelulle asettamat edellytykset ovat keskenään ristiriidassa, sillä valmisteltavassa asiakasmaksulaissa palveluille on määrätty kustannuksiin perustuva enimmäismaksu eikä tuottovaatimuksen asettaminen ole sallittu. Käytännössä asiakasmaksulaissa määrätty enimmäismaksu tarkoittaa omakustannushintaa tai sitä alempaa hintaa. Markkinaperusteisen hinnoittelun elementteihin kuitenkin kuuluu lain esitöiden mukaan kustannusten kattamisen lisäksi kohtuullisen tuoton vaatiminen toimintaan sitoutuneille varoille (HE 32/2013).

Se, milloin maakunta toimii kilpailutilanteessa markkinoilla sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita tarjotessaan, arvioidaan aina tapauskohtaisesti muun muassa lainsäädännön ja markkinaolosuhteiden perusteella. Markkinoilla asiakkaan tekemään palveluntuottajan valintaan vaikuttaa muun ohella palvelusta perittävä hinta. Esitetyssä muodossaan asiakasmaksulaki voi ohjata maakunnan hinnoittelua siten, etteivät maakunnat huomioi palveluiden hinnoittelussaan tuottovaatimusta edes silloin, kun ne toimivat markkinoilla. Maakunnan hinnoittelu ei tällöin vastaa markkinaperusteisen hinnoittelun periaatteita ja mahdollinen alihinnoittelu voi olla omiaan sulkemaan markkinalta vähintään yhtä tehokkaita kilpailijoita ja vääristämään siten kilpailua.

Esitettyä 50 §:ää tulisi muuttaa siten, että se ei estä maakuntaa perimästä markkinoilla kilpailutilanteessa tarjottavista sosiaali- ja terveyshuollon palveluista markkinaperusteista hintaa. Lisäksi tulisi harkita esityksen perusteluissa sen täsmentämistä, että asiakasmaksulakia ei sovelleta maakunnan markkinoilla kilpailutilanteessa tarjoamien palveluiden hinnoitteluun.


Päivitetty 1.11.2018 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 1.11.2018 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV