Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2021
    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • 2019
https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/aloitteet-lausunnot-ja-kannanotot/2019/18.4.2019-elakejarjestelmien-erillisyytta-selvittaneen-tyoryhman-raportti/
Ratkaisut ja julkaisut
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • 2019

Aloitteet, lausunnot ja kannanotot

  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013

Eläkejärjestelmien erillisyyttä selvittäneen työryhmän raportti

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
Lausunto sosiaali- ja terveysministeriölle 18.4.2019

Dnro KKV/239/03.02/2019

Kilpailu- ja kuluttajavirasto toteaa lausuntonaan seuraavan.

KKV pitää eläkejärjestelmien yhdistämistä selvittäneen työryhmän perustamista sekä mahdollisesti myöhemmin käynnistettävää asian jatkoselvittämistä perusteltuna ja kannatettavana. KKV korostaa kuitenkin perusteellisen vaikutusarvioinnin tärkeyttä asian jatkovalmistelussa. KKV pitää lisäksi erittäin tärkeänä työryhmänkin esittämää lähtökohtaa, jonka mukaan eläkejärjestelmien yhdistäminen tulee toteuttaa työeläkelaitosten kilpailuedellytysten tasapuolisuus turvaten sekä siten, että TyEL-Keva olisi lähtökohdiltaan elinkelpoinen ja kilpailukykyinen sen kuitenkaan saamatta perusteetonta kilpailuetua muihin työeläkelaitoksiin nähden.

KKV toteaa, että mikäli eläkejärjestelmät päätetään työryhmän esittämällä tavalla yhdistää, on tärkeää varmistua siitä, että uudistus toteutetaan tavalla, joka varmistaa tasapuoliset kilpailuedellytykset työeläkelaitosten välillä. Kilpailuedellytysten tasapuolisuuden varmistamiseksi on tärkeää, että asian jatkovalmistelussa tehdään huolellinen vaikutusarviointi uudistukseen liittyvien vaikutusten selvittämiseksi. Mikäli uusi perustettava TyEL-Keva saisi toiminnassaan hyötyä tai kärsisi haittaa suhteessa muihin työeläkelaitoksiin kilpaillessaan asiakkaista muiden työeläkelaitosten kanssa, uudistuksen voidaan olettaa johtavan työeläkejärjestelmän kannalta vahingollisiin vaikutuksiin.

Kilpailuvaikutukset tulee arvioida huolellisesti jatkovalmistelussa mm. laitosmuodon valintaa, vakuutuskantojen erojen huomioimista, vakavaraisuuspääomaa, työeläkelaitosten riskinkantokykyä, maksuvaikutusten neutralointia, työeläkejärjestelmien yhdistämisen toimeenpanokustannusten rahoittamista ja kilpailun avautumisen ajankohtaa koskevien kokonaisuuksien osalta. Lisäksi on tärkeää varmistua siitä, että TyEL-Keva on toiminnallisesti siten erillinen ns. Julkis-Kevasta, että TyEL-Keva ei saa tästä johtuvaa kilpailua vääristävää etua suhteessa muihin työeläkelaitoksiin.

KKV toteaa lisäksi, että jatkovalmistelussa tulee kiinnittää erityistä huomiota työeläkelaitosten kilpailukeinoihin. Uudistuksen seurauksena TyEL-Keva ja nykyiset TyEL-laitokset alkaisivat kilpailla asiakkaista, sillä kunta- ja maakuntatyönantajat tulisivat TyEL-järjestelmään uusiksi asiakkaiksi ja perustettava TyEL-Keva kilpailisi asiakkaista nykyisten TyEL-laitosten kanssa. Tämän voidaan olettaa korostavan kilpailun merkitystä lakisääteisessä työeläkevakuuttamisessa. Lisäksi eläkelaitoksen valinta kuuluisi työeläkejärjestelmien yhdistymisen seurauksena nykyistä merkittävästi laajemmin hankintalainsäädännön, ja siten kilpailuttamisvelvollisuuden, piiriin. Uudistuksen jatkovalmistelussa tulee siten kiinnittää erityistä huomiota eläkelaitosten käyttämiin kilpailukeinoihin ja niiden valvontaan. Jotta kilpailusta saatavat hyödyt työeläkejärjestelmän toiminnalle ja tehokkuudelle toteutuisivat, työeläkelaitosten käyttämien kilpailukeinojen tulee olla eläkejärjestelmän tavoitteiden kannalta hyväksyttäviä ja sellaisia, että ne johtavat työeläkejärjestelmän tehokkuuden ja palvelujen laadun paranemiseen. Mikäli työeläkelaitokset käyttävät asiakashankinnassaan kilpailukeinoja, jotka eivät liity työeläkejärjestelmän kannalta hyväksyttäviin tavoitteisiin, eläkejärjestelmien yhdistämisellä tavoiteltujen hyötyjen toteutuminen vaarantuu.

Uudistuksen valmistelussa tulee siten kiinnittää erityistä huomiota siihen, että eläkejärjestelmien yhdistyessä eläkelaitosten keskinäisessä kilpailussaan ja asiakashankinnassaan käyttämät keinot ovat työeläkejärjestelmän näkökulmasta hyväksyttäviä ja että ne kannustavat parantamaan toiminnan tehokkuutta ja palvelujen laatua. Lisäksi on varmistettava, että työeläkelaitosten kilpailukeinoja ja asiakashankintaa voidaan valvoa ja että havaittuihin epäkohtiin voidaan puuttua tehokkaasti. KKV toteaa, että uudistuksen yhteydessä tulee siten säännellä työeläkelaitosten kilpailukeinojen käyttöä tavalla, joka varmistaa työeläkejärjestelmän tavoitteiden toteutumisen. Lisäksi tulee varmistaa Finanssivalvonnan mahdollisuudet valvoa tehokkaasti työeläkelaitosten asiakashankinnassaan käyttämiä keinoja sekä antaa Finanssivalvonnalle riittävät keinot mahdollisiin väärinkäytöksiin puuttumiseksi.

KKV toteaa lisäksi, että kilpailuedellytysten tasapuolisuuden varmistamiseksi valmistelun lähtökohtana tulisi olla malli, jossa uuteen perustettavaan TyEL-Kevaan sovellettaisiin samoja säännöksiä kuin muihin sitä vastaaviin työeläkelaitoksiin. Mikäli TyEL-Kevaan sovellettavat säännökset poikkeaisivat joiltain osin muihin vastaaviin laitoksiin sovellettavista säännöksistä, tällaisia poikkeamia tulisi käyttää vain painavista syistä ja rajata niiden käyttö eläkejärjestelmien yhdistämisen siirtymävaiheeseen. KKV pitää lisäksi tärkeänä, että mikäli eläkejärjestelmät päätetään yhdistää, työeläkelaitoksille varataan riittävä sopeutumisaika mm. välttämättömien tietojärjestelmiin tehtävien uudistusten toteuttamiseksi.


Päivitetty 19.12.2019 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 19.12.2019 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV