Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Vuosi 2015
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • 2020
https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/aloitteet-lausunnot-ja-kannanotot/2020/15.10.2020-lausunto-televisio--ja-radiolahetyspalveluiden-huomattavan-markkinavoiman-paatosluonnoksesta/
Ratkaisut ja julkaisut
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • 2020

Aloitteet, lausunnot ja kannanotot

  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013

Lausunto televisio- ja radiolähetyspalveluiden huomattavan markkinavoiman päätösluonnoksesta

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
Lausunto liikenne- ja viestintävirastolle 15.10.2020

Lausunto televisio- ja radiolähetyspalveluiden huomattavan markkinavoiman päätösluonnoksesta (dnro 105/960/2018)

Liikenne- ja viestintävirasto on pyytänyt lausuntoa televisio- ja radiolähetyspalveluiden huomattavan markkinavoiman päätösluonnoksesta ja markkina-analyysistä liitteineen.

Liikenne- ja viestintävirasto katsoo, että Digita Oy:llä (”Digita”) on huomattavan markkinavoiman asema valtakunnallisilla antennikapasiteettiin pääsyn, televisiolähetys- ja radiolähetyspalveluiden tukkumarkkinoilla. Liikenne- ja viestintävirasto on päätösluonnoksessa tarkemmin kuvatulla tavalla asettanut Digitalle tiettyjä syrjimättömyyttä ja hinnoittelua koskevia velvollisuuksia, jotka se katsoo tarpeellisiksi kilpailun edistämiseksi ja kilpailun esteiden poistamiseksi televisio- ja radiolähetyspalveluiden tukkumarkkinoilla.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston (”KKV”) näkemyksen mukaan Liikenne- ja viestintävirasto on markkina-analyysissään kuvannut perusteellisesti asian kannalta relevantit markkinat hyödyntämällä markkinatoimijoilta keräämiänsä tietoja ja näkemyksiä, Finnpanel Oy:n markkinatietoja sekä teletoimialalta säännöllisesti keräämiänsä markkinatietoja.

KKV kiinnittää kuitenkin huomiota siihen, että kilpailuviranomaiset pyrkivät yhä enenevässä määrin tarkastelemaan markkinamäärittelyä kuvailevan analyysin ohella myös taloustieteeseen pohjautuvin empiirisin menetelmin. Menetelmillä pyritään tyypillisesti arvioimaan hypoteettisen monopolistin hinnankorotuksen kannattavuutta SSNIP-testin mukaisessa viitekehyksessä. Empiiristen menetelmien soveltaminen arvioidaan kuitenkin aina tapauskohtaisesti ja siihen vaikuttavat ennen kaikkea saatavilla olevat aineistot sekä markkinan ominaispiirteet. On tärkeä huomata, että markkinamäärittelyn toteuttaminen SSNIP-testin mukaisessa arviointikehikossa ei edellytä empiiristen menetelmien soveltamista vaan markkinamäärittely voidaan perustaa myös huolellisesti toteutettuun kuvailevaan tarkasteluun. KKV korostaakin, ettei sillä ole nyt käsillä olevassa asiassa aihetta epäillä, että empiiristen menetelmien käyttö olisi johtanut toisenlaiseen markkinamäärittelyyn kuin mihin Liikenne- ja viestintävirasto on analyysissään päätynyt.

KKV pitää myös tärkeänä, että Liikenne- ja viestintävirasto tekee markkina-analyysejä riittävän säännöllisin väliajoin, jotta kuluttajien katselutottumuksissa ja teknologian kehityksessä tapahtuvat muutokset voidaan ottaa huomioon sääntelyssä oikea-aikaisesti. KKV pitää mahdollisena, että kuluttajien näkökulmasta vaihtoehtoiset televisio- ja radiolähetyspalveluiden vastaanottotavat saattavat pitkällä aikavälillä ainakin osittain korvata maanpäällisen televisio- ja radioverkkojen kautta lähetettäviä lähetyksiä. KKV:n näkemyksen mukaan Liikenne- ja viestintävirasto on päätösluonnoksessaan tunnistanut ja analysoinut olennaisimmat markkinoiden kehitykseen ja vaihtoehtoisten vastaanottotapojen korvattavuuteen vaikuttavat tekijät.

Lopuksi KKV toteaa, että Liikenne- ja viestintävirasto on päätösluonnoksessaan katsonut perustellusti kolmen kriteerin testin nojalla, että ennakkosääntelyn kriteerit täyttyvät antennikapasiteettiin pääsyn sekä televisio- ja radiolähetyspalveluiden tukkumarkkinoilla. KKV katsoo yleisellä tasolla, että Digitan päälähetysasemien muodostama infrastruktuuri voidaan valtakunnallisen peiton osalta rinnastaa sellaiseen luonnolliseen monopoliin, jonka osalta ennakkosääntely on tyypillisesti jälkikäteistä kilpailuvalvontaa toimivampi keino poistaa kilpailun esteitä ja edistää kilpailua markkinoilla.


Päivitetty 4.1.2021 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 4.1.2021 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV