Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Vuosi 2015
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • 2020
https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/aloitteet-lausunnot-ja-kannanotot/2020/16.11.2020-elintarvikemarkkinalain-oikeudenkaynnista-markkinaoikeudessa-annetun-lain-1-luvun-2-ja-6-n-seka-sakon-taytantoonpanosta-annetun-lain-1-n-muuttamisesta/
Ratkaisut ja julkaisut
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • 2020

Aloitteet, lausunnot ja kannanotot

  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013

Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi elintarvikemarkkinalain, oikeudenkäynnistä markkinaoikeudessa annetun lain 1 luvun 2 ja 6 §:n sekä sakon täytäntöönpanosta annetun lain 1 §:n muuttamisesta (HE 199/2020 vp )

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
Lausunto maa- ja metsätalousvaliokunnalle 16.11.2020

Diaarinumero KKV/1429/03.03/2020

Hallituksen esitys 199/2020 vp

Nyt käsiteltävä hallituksen esitys pohjautuu niin sanotusta kauppatapadirektiivistä johtuvia kansallisia lainsäädännön muutostarpeita tarkastelleen työryhmän (hanke MMM016:00/2019) ehdotukseen. Työryhmän jäsenenä Kilpailu- ja kuluttajaviraston ( jäljempänä ”KKV”) edustaja on osallistunut työryhmän tekemän ehdotuksen valmisteluun.

Hallituksen esityksessä elintarvikemarkkinalain 6 §:ää ehdotetaan muutettavaksi niin, että elintarvikemarkkinavaltuutetun kelpoisuusehdoista poistettaisiin vaatimus oikeustieteellisestä korkeakoulututkinnosta. Tätä on perusteltu sillä, että kelpoisuusehdot täyttäviä hakijoita oli vaikea löytää elintarvikemarkkinavaltuutetun virkaa täytettäessä vuonna 2019. Kilpailu- ja kuluttajavirasto pitää perustelua puutteellisena varsinkin kun otetaan huomioon, että vastaavantyyppisissä valvontatehtävissä oikeustieteellistä tutkintoa on vakiintuneesti pidetty kelpoisuusvaatimuksena (esim. tietosuojavaltuutettu ja kuluttaja-asiamies). Vähintäänkin kelpoisuusvaatimuksiin tulisi lisätä vaatimus käytännössä osoitetusta valvontatoimeen liittyvästä osaamisesta, mikäli oikeustieteellisen tutkinnon vaatimuksesta halutaan luopua.

Elintarvikemarkkinavaltuutetun toimiston oikeustieteellinen osaaminen tulisi joka tapauksessa varmistaa lain tasolla eikä valtioneuvoston asetuksella. Käytännössä tämä voitaisiin tehdä esimerkiksi niin, että lailla säädettäisiin sellaisten elintarvikemarkkinavaltuutetun toimiston johtoon kuuluvien henkilöiden lukumäärästä, joilta edellytetään oikeustieteellistä tutkintoa. Lisäksi tulisi lain tasolla säätää siitä, että elintarvikemarkkinavaltuutetun toimiston riippumattomuus ja puolueettomuus on turvattava (vrt. esim. laki Kilpailu- ja kuluttajavirastosta 4 §).

Muilta osin KKV:n asian valmistelua varten asetetussa työryhmässä esittämät näkemykset on otettu huomioon hallituksen esityksessä, eikä KKV:lla siten ole huomautettavaa esitykseen muilta osin.


Päivitetty 4.1.2021 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 4.1.2021 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV