Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Vuosi 2015
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • 2020
https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/aloitteet-lausunnot-ja-kannanotot/2020/29.4.2020-hallituksen-esitys-laiksi-kuluttajansuojalain-7-luvun-valiaikaisesta-muuttamisesta/
Ratkaisut ja julkaisut
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • 2020

Aloitteet, lausunnot ja kannanotot

  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013

Hallituksen esitys laiksi kuluttajansuojalain 7 luvun väliaikaisesta muuttamisesta

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
Lausunto eduskunnan talousvaliokunnalle 29.4.2020

Diaarinumero KKV/515/03.02/2020

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) kannattaa markkinoinnin rajoittamista sekä tiukempaa hintasääntelyä tässä poikkeustilanteessa. Kilpailu- ja kuluttajavirastoa on kuultu esityksen valmisteluvaiheessa. KKV kannattaa valittuja ratkaisuja, mutta kiinnittää huomiota siihen, että sääntelyn noudattamisen valvominen tulee olemaan haasteellista sekä sääntelyn lyhyen voimassaolon että valvontakeinojen puutteiden vuoksi.

Myös kuluttajaluottoja koskevien menettelyiden valvontaan olennaisesti liittyvä hallituksen esitys kuluttaja-asiamiehen toimivaltuuksista on tällä hetkellä eduskunnan käsiteltävänä (HE 54/2019 vp ja täydentävä HE 10/2020 vp). KKV pitää erittäin tärkeänä, että ehdotetut parannukset kuluttaja-asiamiehen toimivaltuuksiin käsitellään kiireellisenä eduskunnassa ja tulevat voimaan täydentävässä hallituksen esityksessä arvioidussa aikataulussa eli heinäkuun alussa kuluvana vuonna.

KKV tuo lisäksi esille, että myös pysyville tiukennuksille kuluttajaluottolainsäädäntöön on tarvetta. KKV on erikseen lausunut muun muassa 1.9.2019 voimaan tulleeseen kuluttajaluottoja koskevaan hintasääntelyyn jääneistä puutteista (lausunto talousvaliokunnalle 29.11.2018, HE 230/2018 vp) sekä mainonnan sääntelyn tiukentamistarpeesta. Sosiaalisen luototuksen pysyvä laajentaminen koko maahan olisi tärkeää tätä väliaikaista lainmuutosehdotustakin ajatellen.

Esityksen mukaan nostetulle luotolle perittävä korko saisi olla enintään 10 prosenttia ja laki olisi tarkoitettu olemaan voimassa 31.12.2020 saakka. KKV on huolissaan siitä, että voimassaolon aikana tehtäviä nostoja ei suurelta osin tulla maksamaan takaisin loppuvuoden aikana, mutta korkoon liittyvä huojennus koskisi vain tätä vuotta. Tänä vuonna tehtävät nostot maksetaan siis takaisin suurelta osin korkeammalla korolla kuin esityksen mukaisella 10 prosentin korolla. Takaisinmaksuajat voivat tosiasiassa olla useita vuosia, jopa yli 10 vuotta. Tässä poikkeustilanteessa luottoa hakevan kuluttajan voi olla erittäin vaikea arvioida takaisinmaksukykyään pidemmälle, vaikka lakiin nyt ehdotetaankin otettavaksi varoitukset koron nousemisesta vuoden 2020 päätyttyä.

Erityisen haavoittuvia tulevat olemaan kuluttajat, jotka tekevät nostoja ennen 1.9.2019 solmituilta jatkuvilta luottosopimuksilta, koska 1.9.2019 voimaan tulleella lainsäädännöllä ei rajoitettu näiden luottosopimusten luottokustannuksia uusien nostojen osalta, Näiden nostojen osalta korko voi nousta vuodenvaihteessa 10 prosentista jopa yli 200 prosenttiin. Jo olemassa olevista sopimuksista tehtäviin uusiin nostoihin ei pystytä vaikuttamaan markkinointiin ehdotetulla 8 §:n tiedonantovelvoitteilla ja varoituksilla.

Sääntelyn vaikutusten osalta KKV tuo esille seuraavaa. Ehdotetun väliaikaisen sääntelyn vaikutukset ovat eri kuluttajille erilaisia. Yhtäältä ehdotetusta sääntelystä hyötyvät halvempina luottokustannuksina ne kuluttajat, jotka tarvitsevat lyhytaikaista rahoitusta ja joiden kohdalla korko madaltuu. Tältä osin ehdotettu sääntely voi myös lisätä kulutusta. Toisaalta on pidettävä todennäköisenä, että osalle kuluttajista ei ehdotetun sääntelyn seurauksena enää myönnetä luottoa. Lopulliset vaikutukset riippuvat tältä osin siitä, mihin tarkoitukseen luottoa olisi ollut tarkoitus käyttää. Esityksessä viitataan siihen, että vakuudettomiin kulutusluottoihin joutuisi poikkeuksellisen tilanteen vuoksi turvautumaan suuri joukko kuluttajia. Tällöin kyseessä lienee luoton käyttö välttämättömiin menoihin. KKV pitää tärkeänä sitä, että kuluttajilla olisi vaihtoehtoisia selviytymiskeinoja taloudellisista vaikeuksista. Lisäksi, vaikka ehdotettu sääntely on väliaikaista, sillä on luultavasti vaikutuksia myös markkinoiden toimintaan. Sääntelyn kuluttaja- ja kilpailuvaikutuksia on siis syytä seurata.


Päivitetty 29.4.2020 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 29.4.2020 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV