Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2021
    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • 2021
https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/aloitteet-lausunnot-ja-kannanotot/2021/8.3.2021-lausunto-hallituksen-esityksesta-eduskunnalle-yleisradio-oysta-annetun-lain-7-n-muuttamisesta-he-2502020-vp/
Ratkaisut ja julkaisut
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • 2021

Aloitteet, lausunnot ja kannanotot

  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013

Lausunto hallituksen esityksestä eduskunnalle Yleisradio Oy:stä annetun lain 7 §:n muuttamisesta (HE 250/2020 vp)

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
Lausunto liikenne- ja viestintävaliokunnalle 8.3.2021

Diaarinumero KKV/251/03.03/2021

Hallituksen esityksessä HE 250/2020 vp ehdotetaan tarkennettavaksi Yleisradio Oy:n (Yleisradio) julkisen palvelun tehtävää muuttamalla Yleisradio Oy:stä annetun lain (1380/1993) 7 §:ää. Ehdotuksen mukaan Yleisradion sisältöpalvelujen pääpainon tulee olla liikkuvaa kuvaa tai ääntä sisältävissä julkaisuissa ja tekstimuotoisen sisällön tulee pääsääntöisesti liittyä yhtiön liikkuvaa kuvaa tai ääntä sisältävään julkaisuun. Liityntää liikkuvaa kuvaa tai ääntä sisältävään julkaisuun ei kuitenkaan edellytettäisi ehdotetussa 7 §:n 3 momentissa luetelluissa tapauksissa.

KKV pitää Yleisradion julkisen palvelun tehtävän tarkempaa määrittelemistä oikeasuuntaisena kehityksenä. Julkisen palvelun tehtävän tarkempi rajaaminen on omiaan ehkäisemään media-alan kilpailuneutraliteettiongelmia ja parantamaan yksityisten toimijoiden kannustimia investoida ja kehittää tekstimuotoiseen sisältöön liittyvää liiketoimintaansa.Yleisemmin julkisten tehtävien tarkkarajaisempi määrittely parantaa julkisyhteisöjen mahdollisuuksia arvioida eri toimintojensa luonnetta ja tunnistaa, miltä osin ne toimivat samoilla markkinoilla yksityisen elinkeinotoiminnan kanssa ja ovat esimerkiksi velvollisia noudattamaan markkinaperusteista hinnoittelua ja eriyttämään kirjanpitonsa kilpailulain 30 d §:n edellyttämällä tavalla. Kun julkisen palvelun sisältö on täsmällisesti määritelty laissa, paranevat myös KKV:n edellytykset tarvittaessa puuttua kilpailuneutraliteettivalvonnan keinoin sellaiseen toimintaan, jonka ei voitaisi katsoa kuuluvan lakisääteisen velvollisuuden piiriin ja jonka voitaisiin siten lähtökohtaisesti katsoa tapahtuvan kilpailutilanteessa yksityisen elinkeinotoiminnan kanssa.

Esitystä ei KKV:n näkemyksen mukaan voida kuitenkaan pitää riittävänä turvaamaan mediamarkkinoiden kilpailun toimivuus ja kehittymisen edellytykset. Esityksessä omaksuttu jaottelu tekstimuotoiseen ja audiovisuaaliseen sisältöön on kilpailuedellytysten tasapuolisuuden turvaamisen kannalta ongelmallinen, sillä nykyisin näitä molempia yhdistellään monipuolisesti samaan mediasisältöön. Rajanveto julkisen palvelun tehtävään kuuluvan ja siihen kuulumattoman toiminnan välillä olisi ehdotetun muutoksen jälkeenkin vaikeaa, sillä toiminnan pääpainoon ja pääsääntöisyyteen perustuva rajaus jättää julkisen palvelun tehtävän ja liiketoiminnan välisen rajan edelleen epäselväksi.

KKV katsoo, että Yleisradion lakisääteiset tehtävät tulisi määritellä mahdollisimman täsmällisesti, jotta raja Yleisradion lakisääteisen julkisen palvelun tehtävän ja Yleisradion mahdollisesti harjoittaman kilpailullisen toiminnan välillä olisi selvä.

Lisäksi KKV toteaa, että Yleisradion lakisääteisiksi julkisen palvelun tehtäviksi tulisi lähtökohtaisesti säätää vain yleisen edun kannalta välttämättömät palvelut, sillä yksityisten toimijoiden markkinoilla jo tarjoamien sisältöpalvelujen kanssa kilpailevien sisältöjen tuottaminen verorahoitteisena julkisena palveluna on omiaan syrjäyttämään yksityistä elinkeinotoimintaa markkinoilta ansaintamahdollisuuksien puuttumisen vuoksi. Lisäksi julkisen palvelun tehtävä olisi määriteltävä mahdollisimman täsmällisesti, jotta Yleisradion julkisilla varoilla tuottaman julkisen palvelun sisältö ja laajuus olisivat yksityisten toimijoiden ennakoitavissa. Yksityisten toimijoiden halukkuus investoida liiketoiminnan kehittämiseen ja innovaatioihin saattavat vähentyä Yleisradion verorahoitteisen toiminnan laajentumiseen liittyvän epävarmuuden vuoksi. Investointi- ja innovaatiokannusteiden heikentyminen on omiaan hidastamaan mediamarkkinoiden kehittymistä.


Päivitetty 17.3.2021 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 17.3.2021 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV