Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2021
    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • Kilpailuvirasto
  • 1999
https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/aloitteet-lausunnot-ja-kannanotot/kilpailuvirasto/1999/18.11.1999-asetus-alkoholiyhtion-toiminnasta/
Ratkaisut ja julkaisut
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • Kilpailuvirasto
  • 1999

Aloitteet, lausunnot ja kannanotot

  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013

Asetus alkoholiyhtiön toiminnasta

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
Kilpailuviraston lausunto sosiaali- ja terveysministeriölle 18.11.1999

Dnro 978/72/99

Sosiaali- ja terveysministeriö on pyytänyt Kilpailuvirastolta lausuntoa valmistelemastaan asetuksesta, jolla osaltaan pyritään turvaamaan syrjimättömyys alkoholiyhtiön toiminnassa. Asetuksessa säädettäisiin 1) alkoholiyhtiön yleisistä velvollisuuksista 2) alkoholijuomien ottamisesta vähittäismyyntiin ja poistamisesta vähittäismyynnistä 3) alkoholiyhtiön soveltaman hinnoittelun kohtuullisuudesta 4) alkoholiyhtiön päätöksentekomenettelystä sekä 5) valvonnasta ja muutoksenhausta. Pyydettynä lausuntonaan Kilpailuvirasto toteaa seuraavan:

Alkoholiyhtiöllä on alkoholilainsäädäntöön perustuva määräävä markkina-asema. Kilpailunrajoituslaki asettaa määräävässä markkina-asemassa oleville yrityksille velvollisuuden toimia kohtuullisesti, tasapuolisesti, läpinäkyvästi, johdonmukaisesti ja ennakoitavasti. 

 Alko Oy:n epäiltyä määräävän markkina-aseman väärinkäyttöä koskevassa ratkaisussaan 14.5.1998 Dno 789/61/96 Kilpailuvirasto edellytti Alko Oy:n selkeyttävän valikoimaanottokriteerejään ja valikoimaanottomenettelyään uusien syrjintäepäilyjen välttämiseksi ja sen varmistamiseksi, että Alkon valikoimaanottomenettelyt täyttävät kaikilta osin määräävässä markkina-asemassa olevan yrityksen valikointijärjestelmälle asetetut tasapuolisuuden, kohtuullisuuden ja johdonmukaisuuden vaatimukset.

Valmistellulla asetuksella pyritään samaan tavoitteeseen ja se sisältää yleisen syrjintäkiellon lisäksi tarkemmat säännöt tarjousmenettelystä, alkoholijuomien ottamisesta vähittäismyyntiin ja alkoholijuomien poistamisesta vähittäismyynnistä. Näiltä osin asetuksessa voidaan seurata julkisista hankinnoista annetun lain (1505/1992) periaatteita, joista Kilpailuvirasto korostaa erityisesti noudatettavien arviointiperusteiden julkisuutta ja selkeyttä.

Kilpailuvirasto pitää myös hyvänä sitä, että asetus selkeyttää alkoholimarkkinoita valvovan erityisviranomaisen (STTV) osavastuuta alkoholiyhtiön toiminnan syrjimättömyyden valvonnassa. Jo nyt Kilpailuvirasto on ohjannut STTV:n käsiteltäväksi virastolle tulleet valitukset yksittäisten juomien vähittäismyyntiin ottamisesta tai vähittäismyynnistä poistamisesta. 

Sen sijaan Kilpailuvirasto vastustaa sitä, että asetuksessa säädettäisiin myös alkoholiyhtiön hinnoitteluperiaatteista, muun muassa hinnoittelun kohtuullisuudesta (7 §), koska tältä osin asetus alkoholiyhtiön toiminnasta ulottuisi liiaksi kilpailunrajoituslain (480/92) ja EY:n kilpailusääntöjen soveltamisalalle ja niitä valvovan Kilpailuviraston toimialueelle. 

Lisäksi Kilpailuvirasto katsoo, että asetukseen olisi sisällytettävä erityisvalvontaviranomaista sitova velvoite toimia yhteistyössä Kilpailuviraston kanssa. Tällä voitaisiin osaltaan välttää asetuksen ja kilpailulainsäädännön rinnakkaisesta soveltamisesta mahdollisesti aiheutuvat ristiriitaisuudet sekä estää asetuksen tarkoituksen kannalta tarpeettomien ja liian yksityiskohtaisten määräysten antaminen. Esimerkkejä yhteistyövelvoitteen muotoilusta ja erityisviranomaisten toimintaa koskevista lausumista löytyy muun muassa sähkömarkkinalainsäädännöstä (386–387/95) ja sitä koskevista hallituksen esityksistä (HE 138 ja 202/1994 vp.) sekä eduskunnan talousvaliokunnan mietinnöistä (TaVM 51 ja 56/94).


Päivitetty 18.7.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 18.7.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV