Kilpailuviraston lausunto oikeusministeriölle 15.3.2001
Dnro 228/72/2001
Oikeusministeriössä virkatyönä valmisteltu esitys pohjautuu 15.5.2000 valmistuneen kilpailu- ja markkinatuomioistuintyöryhmän ehdotukseen ja siitä oikeusministeriön saamiin lausuntoihin. Esityksessään työryhmä oli harkinnut erityisesti kahta linjaratkaisua: 1) kilpailuneuvoston käsittelemien asioiden siirtämistä Helsingin hallinto-oikeuden käsiteltäväksi sekä markkinatuomioistuimen toimivaltaan kuuluvien asioiden siirtämistä Helsingin käräjäoikeuteen, 2) erityistuomioistuimen perustamista hoitamaan sekä kilpailuneuvostoon että markkinatuomioistuimeen kuuluvia asioita. Työryhmä oli päätynyt kannattamaan ensimmäistä säädösvaihtoehtoa.
Kilpailuvirasto asettui työryhmän esityksestä antamassaan lausunnossa kannattamaan ehdotuksen päälinjaratkaisuista poiketen kilpailuasioiden keskittämistä erityisen kilpailutuomioistuimen käsiteltäväksi. Oikeusministeriössä valmisteltu uusi ehdotus ei anna aihetta muuttaa viraston aiempaa kantaa. Kilpailuviraston mielestä kilpailuasioiden käsittely tulee keskittää kilpailuasioita hoitavaan erityistuomioistuimeen.
Kilpailuvirasto viittaa 20.6.2000 antamaansa lausuntoon kilpailu- ja markkinatuomioistuintyöryhmän esityksestä ja siinä esitettyihin perusteluihin. Kilpailuasioiden käsittely vaatii erityisasiantuntemusta sekä nopeaa ja tehokasta oikeudenkäyntimenettelyä. Kilpailuasioissa korostuu julkinen intressi ja siihen liittyvä virallisperiaatteen mukainen tuomioistuimen velvollisuus selvitysten hankkimiseen. Meneillään oleva EY:n kilpailusääntöjen uudistustyö johtaa yhteisön kilpailuoikeuden laajaan kansalliseen soveltamiseen kauppavaikutuksen täyttyessä ja edellyttää kilpailulainsäädäntöön erikoistuneiden tuomioistuinten perustamista (vrt. Euroopan parlamentin päätöslauselma 18.1.2000, talous- ja sosiaalikomitean lausunto 8.12.1999). Uudistuksen toteutuminen merkitsee väistämättä kansallisten tuomioistuinten käsiteltäväksi tulevien juttujen määrän kasvua ja edellyttää yhteisön kilpailulainsäädännön ja oikeuskäytännön hyvää asiantuntemusta tuomioistuimessa. Uudistuksen nykyvaiheessa näyttää todennäköiseltä, että kilpailuasioita hoitavat tuomioistuimet tulevat osaksi yhteisön laajuista kilpailuviranomaisten verkostoa ja myös kilpailuasioiden tuomioistuinten tullee informoida komissiota yhteisön kilpailulainsäädännön soveltamisesta yksittäisiin tapauksiin.
Oikeusministeriön uuden ehdotuksen mukaan esityksellä pyritään turvaamaan kilpailu- ja hankinta-asioiden sekä markkinaoikeudellisten asioiden asiantunteva ja tehokas käsittely perustamalla uusi erityistuomioistuin, markkinaoikeus. Kilpailuviraston mielestä ehdotus ei tue tätä tavoitetta. Kilpailunrajoituksia ja yrityskauppoja koskevilla asioilla ei ole mitään yhteistä markkinatuomioistuimen toimivaltaan nyt kuuluvien tai ehdotukseen sisältyvän markkinaoikeudellisten asioiden käsittelyä koskevan lakiesityksen tarkoittamien asioiden kanssa.
Ehdotuksen mukaan (s.33) kilpailuneuvoston ja markkinatuomioistuimen yhdistäminen merkitsisi mahdollisuutta ensimmäistä kertaa tarkastella kokonaisvaltaisesti markkinoiden ja kilpailun toimivuutta. Kilpailuvirasto ei näe tarvetta tällaiseen "kokonaistarkasteluun". Kilpailu- ja markkinaoikeudelliset asiat eroavat suojeluintressiensä puolesta niin paljon toisistaan, että kokonaistarkastelunäkökulma voi päinvastoin olla este asiantuntevalla päätöksenteolle. Kartellikysymyksillä, määräävän markkina-asema väärinkäytöllä, muulla vahingollisella kilpailunrajoittamisella tai yrityskauppavalvonta-asioilla ei ole yhteyttä esimerkiksi hyvän tavan vastaista markkinointia, kuluttajan kannalta kohtuuttomia sopimusehtoja, mainonnan eettisiä periaatteita tai alaikäisten suojelua, hyvää perintätapaa, tupakoinnin vähentämistä tai alkoholimainontaa koskeviin asioihin.
Kilpailuviraston vaikutelmaksi jää, että uudistusehdotus perustuu tuomioistuinlaitoksen yleisiin kehittämislinjauksiin eikä kilpailuasioiden tuomioistuinkäsittelyn vaatimuksiin. Pohtimatta on jäänyt, mitä tarkoitusperiä varten kilpailuneuvosto tulee muuttaa varsinaiseksi tuomioistuimeksi, miten nämä tavoitteet parhaiten saavutetaan ja miten uudistuksessa tulisi ottaa huomioon tarkoituksenmukainen toimivallanjako Kilpailuviraston ja tuomioistuimen välillä eli kysymys, joka väistämättä tulee uudelleen pohdittavaksi EY:n kilpailusääntöjen täytäntöönpanouudistuksen vuoksi.
Kilpailuviraston mielestä uudelleenarvioinnin kohteeksi tulee ottaa myös julkisia hankintoja koskevien asioiden käsittelypaikka. Esimerkiksi hankinnan arvonmäärittely ja hankintoja koskevien menettelysäännösten noudattamisen tutkiminen eivät vaatine nimenomaan kilpailuasioihin erikoistuneen tuomioistuimen käsittelyä.
Ehdotuksen pohjalta ei siis pitäisi ryhtyä lainsäädäntötoimiin. Kilpailuasioiden tuomioistuinuudistuksen jatkovalmistelussa pitää kiinnittää huomiota erityisesti EY:n kilpailusääntöjen täytäntöönpanouudistuksen merkitykseen kilpailuasioista päättävän tuomioistuimen työmäärän ja asioiden vaativuuden kannalta, kilpailutuomioistuimen ja Kilpailuviraston toimivallanjakoon sekä kilpailutuomioistuimessa käsiteltävien asioiden laatuun erityisesti mitä tulee hankinta-asioihin.